Partnerschap AccorHotels en SNCF om Oriënt-Express uit te bouwen

6 oktober 2017 | Roy Spijker

Precies 134 jaar na de eerste reis van de Oriënt-Express tussen Parijs en Constantinopel (4 oktober 1883) slaat de SNCF-groep, eigenaar van het iconische ‘Oriënt-Express’-merk, de handen in elkaar met AccorHotels om de Oriënt-Express binnen het internationale luxereissegment verder uit te bouwen.

In het kader van dit partnerschap, dat de expertise en savoir-faire van de twee groepen bundelt, verwerft AccorHotels 50% van het aandelenkapitaal van het merk Oriënt-Express, dat tot voor kort volledig in handen was van SNCF.

De Oriënt-Express is een tijdloos symbool van de kunst van luxueus reizen, doordrongen van cultuur, verfijning, pracht en praal. De legendarische trein verbond bijna een eeuw lang de grootste steden in Europa, van Parijs tot Istanbul, en veroverde zo een plek in de geschiedenis én in onze verbeelding. Sinds 1977 is de SNCF-groep actief bezig het prestigieuze imago van het merk uit te bouwen, voornamelijk door de oude rijtuigen uit de jaren 1920 (bekend als de Pullman-Oriënt-Express) te restaureren, en door evenementen te organiseren (zoals de tentoonstelling ‘Once upon a time the Orient Express’ in het Institut du monde arabe in Parijs in 2014).

AccorHotels wil dit partnerschap uitbouwen om zijn voortrekkersrol in het luxesegment te versterken, door een aantal nieuwe prestigieuze hotels onder de naam Oriënt-Express in de markt te zetten. Deze hotels zullen uitgroeien tot dé plek bij uitstek waar de kunst van het reizen hoogtij viert. Ze bieden een unieke ervaring die baadt in geschiedenis, een combinatie van de luxe, het exotisme en het raffinement van Oost en West op iconische locaties. 

De zeven historische wagons, symbolen van de Franse art deco, blijven eigendom van de nationale spoorwegengroep en worden onder de naam Oriënt-Express ingezet voor privéreizen en -evenementen. Ze vormen een nieuw, uitzonderlijk kader waarin evenementen georganiseerd kunnen worden, mogelijk in samenwerking met andere bedrijven van AccorHotels, zoals Potel & Chabot, Noctis en John Paul.

AccorHotels en de SNCF-groep zetten zich samen ook in om de erfenis van de legendarische trein en zijn geschiedenis te bewaren, te promoten en te delen. Dat gebeurt via het Orient Express Endowment Fund, een stichting van openbaar nut die initiatieven daartoe aanmoedigt en ondersteunt, zodat een breed publiek kan genieten van kunst en cultuur.

Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van AccorHotels: "We zijn erg opgetogen over dit strategische partnerschap, dat vandaag de alliantie formaliseert van twee grote Franse spelers in de reissector die hetzelfde doel delen: een historisch, wereldberoemd merk een nieuwe impuls en internationale faam geven. Dankzij dit partnerschap genieten onze klanten van een prestigieus aanbod aan diensten en uitzonderlijke ervaringen op basis van een portfolio aan luxemerken."

Mathias Vicherat, onderdirecteur van de SNCF-groep verantwoordelijk voor strategie, communicatie en imago: "SNCF-groep is trots op zijn bijdrage aan de heropleving van dit historische merk. We willen betrokken blijven en onze expertise in railtechnologie die we de voorbije tachtig jaar hebben opgebouwd, ten dienste stellen om dit project verder uit te bouwen. Via ons erfgoedbeleid blijven we ons actief inzetten om deze legendarische trein te promoten bij een zo breed mogelijk publiek.Dat AccorHotels vandaag zo veel interesse toont, bewijst de relevantie van dit project dat onze directeur Guillaume Pepy al sinds 2008 een warm hart toedraagt."

Guillaume de Saint Lager, secretaris-generaal van Orient Express: "In de hoogdagen van de Oriënt-Express beleefde de kunst van het reizen een hoogtepunt. Dit ambitieuze, unieke project is alleen mogelijk dankzij de complementaire capaciteiten van onze twee aandeelhouders. We zijn trots en kijken er bijzonder naar uit om zo stevig geruggensteund mee te schrijven aan dit nieuwe hoofdstuk. Onze ambitie is mensen deze ervaring opnieuw te laten beleven en van de Oriënt-Express de norm te maken in reizen en hospitality."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
“Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten”

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: