Relais & Châteaux zet zich in voor goed, gezond en duurzaam eten

18 september 2019 | Thijs Jacobs

Om de klimaatverandering tegen te gaan en de biodiversiteit te beschermen, zet Relais & Châteaux zich samen met Slow Food in tijdens Food for Change van 3 tot 6 oktober 2019. Ook dit jaar werkt Relais & Châteaux samen met Slow Food tijdens de campagne Food for Change. Slow Food opereert inmiddels in 160 landen en probeert daarbij een link te leggen tussen lekker en maatschappelijk verantwoord eten. Met de Food for Change campagne, bestaande uit meerdere events, menu’s en samenwerkingen met topchefs vanuit de hele wereld, wil Relais & Châteaux een actieve rol spelen in het tegengaan van de klimaatverandering en het beschermen van de biodiversiteit.

Door te koken met minder vlees en meer lokale seizoensproducten, zal er een groot verschil worden gemaakt en de impact op onze wereld worden verbeterd. Alle leden van Relais & Châteaux zijn trots op de veelzijdigheid van hun restaurants en de vele tradities binnen het gastheerschap. Daarom streeft ieder lid ernaar om dit ten alle tijden te beschermen, te respecteren en te promoten. Volgens de filosofie van Relais & Châteaux, die gepresenteerd is aan UNESCO in 2014, zetten alle leden van de exclusieve club zich in om lokaal erfgoed en hun omgeving te behouden. Met de campagne Food for Change hoopt de organisatie mensen over de hele wereld te kunnen inspireren om bewuster om te gaan met het voedsel dat dagelijks wordt geconsumeerd. Dit zorgt namelijk voor 30% van alle CO2-uitstoot in onze atmosfeer.

Uitdaging geworden

Slow Food oprichter Carlo Petrini zegt: ‘’De klimaatverandering is een uitdaging geworden waar we elke dag mee worden geconfronteerd. De voedingsmiddelen die dagelijks worden geconsumeerd, hebben een grotere impact op de klimaatverandering dan de auto waarin we rijden. Wij zijn daarom ontzettend blij dat Relais & Châteaux met hun enorme netwerk aan chefs ons steunt in deze strijd. Met hun reputatie geven zij onze stem de kracht om echte veranderingen door te kunnen voeren.’’

Over de samenwerking met Relais & Châteaux zegt voorzitter Philippe Gombert: ’’Relais & Châteaux is nu echt een beweging die zich inzet voor de bescherming van de biodiversiteit en onze omgeving. Onze voedselinname staat vandaag de dag op een kruispunt van politieke, economische en sociale belangen en daarom moeten wij gezamenlijk onze verantwoordelijkheid nemen. Relais & Châteaux werkt daarom - net als Slow Food - samen met NGO’s om onze biodiversiteit te beschermen."

Olivier Roelingen, vice-voorzitter van Relais & Châteaux voegt daaraan toe: "Chefs hebben een grote rol in het maken en delen van goede en duurzame gerechten. Het gebruik van lokale en seizoensproducten en zo min mogelijk vlees, stimuleren wij daarom enorm. Uiteraard streven wij er ook naar zo weinig mogelijk voedsel te verspillen."

Jef Schuur

Relais & Châteaux chef-kok Jef Schuur van restaurant Bij Jef is één van de Nederlandse topchefs die zich inzet voor het project Food for Change: "In deze tijd moeten we allemaal bewuster nadenken over het voedsel dat we consumeren. We willen allemaal blijven genieten van deze prachtige wereld en dus is een actieve bijdrage een must. In ons restaurant Bij Jef op Texel kook ik daarom met zo veel mogelijk producten van het eiland zoals Texels (zuig)lam, Texelse kazen en schaal- en schelpdieren van het Wad. Als aangespoelde Texelaar ben ik natuurlijk trots op onze streekproducten en wil ik onze gasten laten genieten van het mooiste wat het eiland culinair te bieden heeft. Bijkomend voordeel is dat we op deze manier tegelijkertijd onze CO2-voetafdruk beperken. Dus mijn advies is dan ook simpel: geniet thuis ook zoveel mogelijk van verse, lokale en seizoensgebonden producten, dan draag je op die manier al jouw steentje bij.’’

Naast Jef Schuur van restaurant Bij Jef, hebben de volgende Nederlandse Relais & Châteaux chefs hun naam aan het Food for Change project verbonden:

Dennis van den Beld - Landgoed Hotel Het Roode Koper
Otto Nijenhuis (executive chef) & Guido Le Bron de Vexela (chef) - Château St. Gerlach

Voor Food for Change stellen de chefs van Relais & Châteaux menu’s samen van hoge kwaliteit waarbij de oorsprong van ieder ingrediënt voorop staat. Om dit te kunnen waarborgen houden zij zich aan de volgende richtlijnen:

Er wordt gebruik gemaakt van lokale en seizoensproducten (bij voorkeur uit een straal van 50 km). Voor lokale productie proberen zij alleen gebruik te maken van biologische producten.
Bij voorkeur wordt er gekookt met producten van the Ark of Taste.
Het menu is geheel vegetarisch of bevat meerdere vegetarische gerechten.
Er worden geen tropische vruchten ingevlogen vanuit de andere kant van de wereld.
Het aantal vleesgerechten op het menu wordt gereduceerd.
Industrieel geproduceerd vlees is uitgesloten en in plaats daarvan maken de chefs gebruik van biologisch vlees.
Er worden inheemse diersoorten gebruikt in plaats van meer conventionele soorten.
Rundvee wordt vermeden. Chefs kiezen bij voorkeur voor: schapen, geiten, kalkoenen, etc.
Jonge dieren, behalve lammetjes of geitjes, mogen niet worden verwerkt in de gerechten.
Alleen maatschappelijk en ethisch verantwoorde vis en zeevruchten, die zijn opgenomen in de Ethic Ocean Guide, zijn toegestaan.
Voor geïmporteerde producten (suiker, koffie, cacao, etc.) gebruiken de chefs fair trade of biologische varianten.
Er wordt natuurwijn opgenomen op de wijnkaart (met weinig sulfieten, weinig interventie, natuurlijke gisting,
biologische grondstoffen, etc.).
Er wordt zo min mogelijk voedsel verspild.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: