Studenten aan het woord: Miruna Avram

25 december 2020 | Redactie

De jeugd heeft de toekomst. In deze zesdelige serie laat Hospitality Management zes studenten in de hospitalitybranche aan het woord. Zij geven hun visie over de gevolgen van COVID-19, hoe de toekomst van de branche eruitziet en hoe ze hun eigen carrière voor zich zien. Vandaag Miruna Avram (21), vierdejaarsstudente aan Hotelschool The Hague.

Waarom heb je gekozen voor een studie binnen de hospitalitybranche?

“Gastvrijheid stroomt door mijn aderen. Ik ben in een omgeving opgegroeid waar gastvrijheid centraal staat. Het feit dat HTH beloofde mij te verwelkomen in het hart van de gastvrijheid, bracht mij dichter bij hun instelling. Bovendien overtuigde de geschiedenis van de Hotelschool, de cultuur en het programma - dat een perfecte combinatie is van theorie en praktijk - mij ervan om een bachelordiploma te behalen bij HTH. Een andere belangrijke factor die mijn beslissing beïnvloedde, was dat HTH de beste prijs-kwaliteitverhouding van alle internationale tophotelscholen bood.”

Heb je, ondanks COVID-19, vertrouwen in het vinden van een geschikte baan zodra je afstudeert?

“COVID-19 heeft en flinke impact op de gehele toerisme- en horecasector en de beroepsbevolking en heeft zijn weerslag hebben op de arbeidsmarkt. Ik ben echter wel van mening dat de mogelijkheden voor afgestudeerden om een baan te vinden nog steeds bestaan. Wat mij in dit proces zal helpen, is dat ik blijk geef van een grote flexibiliteit en veerkracht ten opzichte van werkgevers. Daarnaast is er ook het voordeel dat ik als afgestudeerde heb: een frisse blik. Het is zeker een goed moment om de creatieve visie van Gen Z afgestudeerden te gebruiken om horecamerken beter te positioneren.”

Denk je dat de COVID-19-crisis blijvende veranderingen in de hospitalitybranche teweeg zal brengen?

“Ik denk wel dat COVID-19 blijvende veranderingen zal brengen. Ten eerste zal een van de permanente veranderingen binnen de sector worden gedreven door geavanceerde technologie. Om de veiligheid van de gasten te waarborgen, zullen horecabedrijven contactloze mogelijkheden bieden, bijvoorbeeld gezichtsherkenning bij het inchecken. Ten tweede geloof ik dat er veranderingen zullen plaatsvinden in de zakenreizen en bedrijfsevenementen; grote hotelketens zijn hier al over gaan nadenken door het gebruik van hotelruimtes te heroverwegen en hun activiteiten te diversifiëren. Tot slot denk ik dat de populariteit van het ecotoerisme in de periode na COVID-19 zal toenemen, waardoor meer bedrijven gedwongen worden een verantwoordelijke rol te spelen in de hedendaagse maatschappij door zich in te zetten voor het behoud van de natuur, het opbouwen van gemeenschappen en het faciliteren van duurzaam reizen.”

Wat zijn je ambities? Denk je dat je over 10 jaar (nog) in het hotelwezen werkt?

“Er is een gezegde: ‘als je dromen je niet bang maken, zijn ze niet groot genoeg‘ en ik denk dat dit mijn huidige ambities bepaalt. De verschuivingen die onze maatschappij de laatste maanden heeft doorgemaakt, hebben duidelijk gemaakt dat er kansen zijn om te kapitaliseren (bijvoorbeeld co-work en co-living) en ik kijk naar manieren waarop ik deze zelf kan maximaliseren. Daarnaast geniet ik op dit moment van mijn laatste jaar bij HTH en kijk ik er naar uit om het maximale uit mijn afstudeerstage te halen. Als onderdeel van mijn DNA zie ik mezelf in de toekomst werken in de hospitalitybranche of het mogelijk combineren met een andere branche.”

Miruna Avram (21) is vierdejaarsstudent aan Hotelschool The Hague.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: