Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

10 september 2019 | Thijs Jacobs

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fulltime medewerker in de bediening ruim 15.000 duizend euro.

Aan het jaarlijkse verloop van personeel, dat zo’n 40 procent bedraagt, hangt volgens ABN AMRO een prijskaartje van ruim 1,4 miljard euro per jaar. Dit komt overeen met ruim 42.000 euro per bedrijf en zo’n 6 procent van de totale omzet in de horeca. De werving en het inwerken van nieuwe medewerkers brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar pakt ook negatief uit voor de arbeidsproductiviteit van bestaande medewerkers. Ook verergert het verloop het personeelstekort, waardoor de branche niet goed kan inspelen op de sterke groei van de vraag.   

Personeelsverloop in horeca groter dan in gezondheidszorg

Het verloop in de horeca is veel hoger dan in andere sectoren. Zo streeft de horeca de gezondheidszorg, waar het verloop beperkt blijft tot 15,7 procent per jaar, ruimschoots voorbij. Veel medewerkers besluiten de horeca te verlaten vanwege onvrede over de te lage beloning, de werkdruk, de gebrekkige mogelijkheid om carrière te maken en tekortschietende begeleiding. ABN AMRO vindt vooral de uitstroom van ‘hoofdbaners’ ronduit zorgelijk. Zij hebben een vakopleiding gevolgd en vervullen vaak een spilfunctie in het bedrijf. Van deze groep werkt na zes maanden nog maar 47 procent in de branche. Daarnaast is voor jongeren, die vaak tijdelijke functies vervullen tijdens hun studie, niet altijd een ‘hoofdbaan’ beschikbaar als zij wel in de horeca willen blijven werken. Dat is voor hen een belangrijke reden om de sector te verlaten.

Verlagen werkdruk essentieel om personeel te behouden

Tussen 2019 en 2025 zijn jaarlijks 140.000 tot 158.000 medewerkers nodig[1] om aan de stijgende vraag in de horeca te voldoen. Dit is volgens ABN AMRO onder de huidige omstandigheden onmogelijk. Wel benadrukt zij dat er manieren zijn om het personeelsverloop tegen te gaan, bijvoorbeeld door de werkdruk te verlagen. “Er zijn diverse slimme apps beschikbaar die kunnen helpen om overwerk te beperken. De apps leggen de aanwezigheid van medewerkers vast en informeren teamleiders en managers, met als doel te meten en te weten hoe medewerkers het werk ervaren. Aanhaken op initiatieven zoals #FairKitchens kunnen ook helpen. #FairKitchens is een beweging die met inzichten, inspiratie en tools een betere keukencultuur - en het welzijn van keukenpersoneel - stimuleert. Tot slot kunnen investeringen in technologie, zoals slimme keukenapparatuur, werkzaamheden in de keuken en bediening efficiënter maken”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Uiteindelijk is personeel doorslaggevend voor succes in de horeca. Het is dan ook verstandig personeel niet als kostenpost te zien, maar vooral te beseffen dat het veel meerwaarde heeft als je medewerkers weet te behouden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: