Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van de problemen te vergroten doen supermarkten, overheidsinstanties, hotels en kerken mee aan de Eerlijke Koffiestaking op 15 oktober. Werknemers plakken koffiemachines en mokken af; dat is een stuk vriendelijker dan met een tractor door hekken heen razen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem hebben zich aangemeld.

Koffie wordt te goedkoop verhandeld

Onze werkdag begint dagelijks met een kop koffie. Gemiddeld drinken wij Nederlanders 4 koppen koffie op een dag. Maar wat veel mensen niet weten, is dat grote problemen spelen in de koffieindustrie, zowel voor mens als milieu. De wereldmarktprijs voor koffie schommelt rond de US$1, terwijl boeren minimaal $1,40 nodig hebben om überhaupt uit te komen met hun productiekosten. Koffieboeren zien zichzelf gedwongen om hun koffie met verlies te verkopen. Het aantal boeren dat onder de extreme armoedegrens ($1,90 per dag) leeft, is flink gestegen. In sommige landen met 30 tot 50 procent. Boerenfamilies hebben zelfs bijna geen geld voor basisbenodigdheden zoals eten of gezondheidszorg. Daarnaast vormt klimaatverandering een groot probleem. De koffieplant heeft steeds meer moeite om te overleven en sommige onderzoekers schatten dat het gebied waar koffie kan groeien gehalveerd zal zijn in 2050. 

Eerlijke Koffiestaking

Vanwege de zorgelijke situatie gingen Colombiaanse boeren de straat op. ‘Multinationals hongeren koffieboeren uit’ schreven zij op hun spandoeken. Uit solidariteit met de boeren komen werknemers in Nederland nu in actie. Op 15 oktober plakken werknemers van verschillende organisaties de koffiemachines en mokken van collega’s af en delen hun ervaring via de hashtag #eerlijkekoffiestaking. Door bewustwording te creëren op het werk hopen medewerkers hun baas te overtuigen koffie in te kopen waar in ieder geval een prijs aan de boerencoöperaties betaald is die de productiekosten dekt. De staking kan gesteund worden op kantoor door de koffiemachine en mokken af te plakken, zoals personeelsleden van supermarkten, overheidsinstanties, hotels, kerken, verhuurbedrijven en eetcafés van plan zijn te doen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem plaatsen steunbetuigingen op hun sociale media.

Wat is dan eerlijke koffie?

De koffiesector boekte vorig jaar een winst van $20 miljard maar onderbetaling van boeren blijft een groot probleem. Koffiefabrikanten hebben duurzaamheidsprogramma’s en productiviteitstrainingen opgezet. Echter, zonder betere betaling aan boeren gaan deze programma’s de huidige crisis niet verhelpen. Van alle keurmerken en duurzaamheidsinitiatieven is Fairtrade de enige die structureel prijs agendeert en een minimumprijs plus ontwikkelingspremie hanteert. De minimumprijs van $1,40 is net genoeg om de kosten van duurzame productie te dekken. En zelfs dat blijkt voor veel bedrijven al een te grote opgave om te betalen. Slechts een schamele 5% van de koffie in Nederland wordt onder Fairtrade voorwaarden verkocht. Met deze actie hoopt Fairtrade dit percentage te verhogen om zo toe te werken naar een hoger inkomen voor koffieboeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Awards
TUI reikt award uit voor beste duurzaam toerisme scriptie

Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft So...

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: