Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van de problemen te vergroten doen supermarkten, overheidsinstanties, hotels en kerken mee aan de Eerlijke Koffiestaking op 15 oktober. Werknemers plakken koffiemachines en mokken af; dat is een stuk vriendelijker dan met een tractor door hekken heen razen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem hebben zich aangemeld.

Koffie wordt te goedkoop verhandeld

Onze werkdag begint dagelijks met een kop koffie. Gemiddeld drinken wij Nederlanders 4 koppen koffie op een dag. Maar wat veel mensen niet weten, is dat grote problemen spelen in de koffieindustrie, zowel voor mens als milieu. De wereldmarktprijs voor koffie schommelt rond de US$1, terwijl boeren minimaal $1,40 nodig hebben om überhaupt uit te komen met hun productiekosten. Koffieboeren zien zichzelf gedwongen om hun koffie met verlies te verkopen. Het aantal boeren dat onder de extreme armoedegrens ($1,90 per dag) leeft, is flink gestegen. In sommige landen met 30 tot 50 procent. Boerenfamilies hebben zelfs bijna geen geld voor basisbenodigdheden zoals eten of gezondheidszorg. Daarnaast vormt klimaatverandering een groot probleem. De koffieplant heeft steeds meer moeite om te overleven en sommige onderzoekers schatten dat het gebied waar koffie kan groeien gehalveerd zal zijn in 2050. 

Eerlijke Koffiestaking

Vanwege de zorgelijke situatie gingen Colombiaanse boeren de straat op. ‘Multinationals hongeren koffieboeren uit’ schreven zij op hun spandoeken. Uit solidariteit met de boeren komen werknemers in Nederland nu in actie. Op 15 oktober plakken werknemers van verschillende organisaties de koffiemachines en mokken van collega’s af en delen hun ervaring via de hashtag #eerlijkekoffiestaking. Door bewustwording te creëren op het werk hopen medewerkers hun baas te overtuigen koffie in te kopen waar in ieder geval een prijs aan de boerencoöperaties betaald is die de productiekosten dekt. De staking kan gesteund worden op kantoor door de koffiemachine en mokken af te plakken, zoals personeelsleden van supermarkten, overheidsinstanties, hotels, kerken, verhuurbedrijven en eetcafés van plan zijn te doen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem plaatsen steunbetuigingen op hun sociale media.

Wat is dan eerlijke koffie?

De koffiesector boekte vorig jaar een winst van $20 miljard maar onderbetaling van boeren blijft een groot probleem. Koffiefabrikanten hebben duurzaamheidsprogramma’s en productiviteitstrainingen opgezet. Echter, zonder betere betaling aan boeren gaan deze programma’s de huidige crisis niet verhelpen. Van alle keurmerken en duurzaamheidsinitiatieven is Fairtrade de enige die structureel prijs agendeert en een minimumprijs plus ontwikkelingspremie hanteert. De minimumprijs van $1,40 is net genoeg om de kosten van duurzame productie te dekken. En zelfs dat blijkt voor veel bedrijven al een te grote opgave om te betalen. Slechts een schamele 5% van de koffie in Nederland wordt onder Fairtrade voorwaarden verkocht. Met deze actie hoopt Fairtrade dit percentage te verhogen om zo toe te werken naar een hoger inkomen voor koffieboeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: