Zo duur is een fles wijn in 65 landen

27 oktober 2016 | Jorien Slager

Wijntoerisme is populair. SHAREaACAMPER kwam onlangs met de Wijnprijsindex 2016: een overzicht van wat je voor een fles wijn betaalt in 65 landen over de hele wereld. De prijs is afhankelijk van een aantal factoren, denk aan de accijnzen, de handel met lokale wijnboeren en natuurlijk het soort wijn. Om de index samen te stellen keek het bedrijf naar de prijs van rode en witte lokaal geproduceerde wijn én de gemiddelde prijs van een aantal wijdverspreide importwijnen.

Nederland staat op de 27ste plaats. Je bent hier ongeveer 13,60 euro kwijt voor een lokaal geproduceerde wijn en 10,72 euro voor een geïmporteerde wijn. 

Vijf duurste landen om wijn te drinken:


5. Zuid-Korea: produceert geen eigen wijn, € 25,08 import
4. Israël: € 13,50 lokaal, € 40,48 import
3. Malediven: produceert geen eigen wijn, € 32,05 import
2. Singapore: produceert geen eigen wijn, € 34,42 import
1. Verenigde Arabische Emiraten: produceert geen eigen wijn, € 34,85 import

Vijf goedkoopste landen om wijn te drinken:


5. Panama: produceert geen eigen wijn, € 8,28
4. Argentinië: € 8,51 lokaal, € 7,33 import
3. Tsjechië: € 5,86 lokaal, € 9,21 import
2. Servië: € 7,25 lokaal, € 7,72 import
1. Paraguay: € 5,25 lokaal, € 8,25 import

Bekijk de complete lijst hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: