120 miljoen dollar boete voor 'robocalls'

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

TripAdvisor heeft een afdeling die internetfraude tegengaat. De afdeling houdt zich doorgaans bezig met de opsporing van 'fake reviews' en creditcardfraude, maar schoot nu  de U.S. Federal Communications Commission te hulp bij de grootste actie ooit van de instantie.

De FCC heeft donderdag bekendgemaakt dat Adrian Abramovich en zijn bedrijven Marketing Strategy Leaders en Marketing Leaders een boete van 120 miljoen dollar tegemoet kunnen zien. Dit is de grootste boete ooit in de geschiedenis van de instantie en kon uitgeschreven dankzij de boekingssite, zo lazen wij op skift.com. Blijkbaar staan de prangende oogjes in het logo ook voor de waakzaamheid van het bedrijf...

Niet-bestaande aanbiedingen

Gedurende een periode van drie maanden werden er door de bedrijven zo'n 100 miljoen illegale 'robocalls' gepleegd, waarbij niet-bestaande en misleidende vakantiedeals werden aangeboden. De consument moest geloven dat het om deals van partijen als TripAdvisor, Marriott, Hilton, Expedia en andere partijen binnen de reisbranche ging. 

De gedupeerden kregen een bandje te horen, waarna ze na het kiezen van een nummer werden doorverbonden met een callcenter in Mexico. Vervolgens werd hen een niet-bestaande deal aangeboden.

Klachten

TripAdvisor bood hulp aan de FCC aan, toen bleek dat klanten van de boekingssite klaagden over vooraf opgenomen telefoongesprekken. Ze waren in de veronderstelling dat deze van TripAdvisor afkomstig waren, wat niet het geval was.

De FCC heeft Abramovich aangeklaagd voor 'apparent violations of the Telephone Consumer Protection Act’s robocall limits and federal wire fraud statute'.

Bekijk hier het document met daarin de veroordeling en verklaring van het FCC

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: