120 miljoen dollar boete voor 'robocalls'

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

TripAdvisor heeft een afdeling die internetfraude tegengaat. De afdeling houdt zich doorgaans bezig met de opsporing van 'fake reviews' en creditcardfraude, maar schoot nu  de U.S. Federal Communications Commission te hulp bij de grootste actie ooit van de instantie.

De FCC heeft donderdag bekendgemaakt dat Adrian Abramovich en zijn bedrijven Marketing Strategy Leaders en Marketing Leaders een boete van 120 miljoen dollar tegemoet kunnen zien. Dit is de grootste boete ooit in de geschiedenis van de instantie en kon uitgeschreven dankzij de boekingssite, zo lazen wij op skift.com. Blijkbaar staan de prangende oogjes in het logo ook voor de waakzaamheid van het bedrijf...

Niet-bestaande aanbiedingen

Gedurende een periode van drie maanden werden er door de bedrijven zo'n 100 miljoen illegale 'robocalls' gepleegd, waarbij niet-bestaande en misleidende vakantiedeals werden aangeboden. De consument moest geloven dat het om deals van partijen als TripAdvisor, Marriott, Hilton, Expedia en andere partijen binnen de reisbranche ging. 

De gedupeerden kregen een bandje te horen, waarna ze na het kiezen van een nummer werden doorverbonden met een callcenter in Mexico. Vervolgens werd hen een niet-bestaande deal aangeboden.

Klachten

TripAdvisor bood hulp aan de FCC aan, toen bleek dat klanten van de boekingssite klaagden over vooraf opgenomen telefoongesprekken. Ze waren in de veronderstelling dat deze van TripAdvisor afkomstig waren, wat niet het geval was.

De FCC heeft Abramovich aangeklaagd voor 'apparent violations of the Telephone Consumer Protection Act’s robocall limits and federal wire fraud statute'.

Bekijk hier het document met daarin de veroordeling en verklaring van het FCC

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: