120 miljoen dollar boete voor 'robocalls'

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 27 juni 2017
120 miljoen dollar boete voor 'robocalls'

TripAdvisor heeft een afdeling die internetfraude tegengaat. De afdeling houdt zich doorgaans bezig met de opsporing van 'fake reviews' en creditcardfraude, maar schoot nu  de U.S. Federal Communications Commission te hulp bij de grootste actie ooit van de instantie.

De FCC heeft donderdag bekendgemaakt dat Adrian Abramovich en zijn bedrijven Marketing Strategy Leaders en Marketing Leaders een boete van 120 miljoen dollar tegemoet kunnen zien. Dit is de grootste boete ooit in de geschiedenis van de instantie en kon uitgeschreven dankzij de boekingssite, zo lazen wij op skift.com. Blijkbaar staan de prangende oogjes in het logo ook voor de waakzaamheid van het bedrijf...

Niet-bestaande aanbiedingen

Gedurende een periode van drie maanden werden er door de bedrijven zo'n 100 miljoen illegale 'robocalls' gepleegd, waarbij niet-bestaande en misleidende vakantiedeals werden aangeboden. De consument moest geloven dat het om deals van partijen als TripAdvisor, Marriott, Hilton, Expedia en andere partijen binnen de reisbranche ging. 

De gedupeerden kregen een bandje te horen, waarna ze na het kiezen van een nummer werden doorverbonden met een callcenter in Mexico. Vervolgens werd hen een niet-bestaande deal aangeboden.

Klachten

TripAdvisor bood hulp aan de FCC aan, toen bleek dat klanten van de boekingssite klaagden over vooraf opgenomen telefoongesprekken. Ze waren in de veronderstelling dat deze van TripAdvisor afkomstig waren, wat niet het geval was.

De FCC heeft Abramovich aangeklaagd voor 'apparent violations of the Telephone Consumer Protection Act’s robocall limits and federal wire fraud statute'.

Bekijk hier het document met daarin de veroordeling en verklaring van het FCC

Overig nieuws