Accor maakt winnaars eerste Planet21 Awards bekend

19 juni 2019 | Yonne van Geene

Planet21 is het programma van Accor dat duurzaamheid moet bevorderen. Het heeft onder andere als doelstelling om de voedselverspilling met dertig procent terug te dringen en moestuinen te introduceren bij de stedelijke hotels van de groep. Tot dusver zijn er 59 moestuinen aangelegd en 42 bijenkorven geplaatst door Accor-hotels in de regio Noord-Europa. 

Accor heeft nu de winnaars bekend gemaakt van de eerste editie van zijn Planet21 Awards voor Noord-Europa. De Awards werden uitgereikt door Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, in samenwerking met SOOP, Earth Water en Rebottled.

De Nederlandse winnaars per categorie zijn:

Best Guest Focused Campaign: INK Hotel Amsterdam (1e prijs)

Best Urban Garden: Sofitel Legend The Grand Amsterdam (2e prijs)

Bee Hive of the Year: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Giving back to the Community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Fight Against Food Waste: Sofitel Legend the Grand Amsterdam (3e prijs)

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Bekroonde Nederlandse initiatieven

Best Guest Focused campaign: INK Hotel Amsterdam

INK Hotel Amsterdam is het eerste Nederlandse hotel dat werkt met het Earth Water Tetra-pack, een volledig plasticvrije, recyclebare en duurzame verpakking. De nettowinst wordt volledig gedoneerd aan waterprojecten.

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam (winnaar ‘Planet21 Champion of the Year’, 3e prijs ‘Fighting against Food Waste’, en 2e prijs ‘Best Urban Garden’

Naast een actieve bijdrage aan het Planet21-programma door onder andere een groentetuin te bouwen op het dak van het hotel, helpt Cas jaarlijks bij de bewerkelijke registratieprocedure voor Green Key-certificering, het toonaangevende internationale keurmerk voor duurzaam werkende recreatie- en horecabedrijven. Cas zette ook een samenwerking op met de lokale Stichting Oudezijds, die nu dagelijks overgebleven voedsel uit de bedrijfskantine ophaalt om dat uit te delen onder daklozen.

Best bee hive: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Novotel Amsterdam Schiphol Airport houdt sinds 2016 honingbijen in de binnentuin en heeft haar bijenpopulatie vergroot tot 1 miljoen bijen. De honing wordt gebruikt bij het ontbijt, de lunch en het diner en in verschillende drankjes en cocktails. De imker van het hotel verzorgt de bijen van 11 Accor- hotels in Nederland en samen met deze hotels introduceerde het hotel eind vorig jaar Accor’s eerste Honeybee-r, dat erg populair is. Mercure Amsterdam City houdt zijn bijen op het dak van de lobby, wat te zien is bij de lift naar de vergaderzalen. Om aandacht te vragen voor het belang van bijen ontvangen alle zakelijke VIP-gasten een zakje met bloemzaadjes om zelf te zaaien en de bijenpopulatie te stimuleren.

Giving back to the community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Ibis Amsterdam Centre ondersteunt opvang “De regenboog” voor daklozen die niemand hebben om voor hen te zorgen. Dagelijks geeft het hotel restanten van het ontbijtbuffet (HACCP goedgekeurd), zoals brood, yoghurt en kaas. Daarnaast nodigt het hotel jaarlijks alle vrijwilligers van de opvang uit voor een lunch, als waardering voor hun werk. Bij renovaties voorziet ibis Amsterdam Centre de opvang bovendien van bedden, dekens en kussens.

Toelichting

Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, licht toe: “Accor heeft zich met het Planet21-programma geëngageerd voor duurzame innovatie. Hotels kunnen zelf projecten opzetten op de volgende gebieden: tegengaan van voedselverspilling, CO2-neutrale gebouwen of verbinding met de lokale gemeenschap. Allemaal om gasten een ervaring te bieden die ecologisch of sociaal verantwoord is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: