Accor maakt winnaars eerste Planet21 Awards bekend

19 juni 2019 | Yonne van Geene

Planet21 is het programma van Accor dat duurzaamheid moet bevorderen. Het heeft onder andere als doelstelling om de voedselverspilling met dertig procent terug te dringen en moestuinen te introduceren bij de stedelijke hotels van de groep. Tot dusver zijn er 59 moestuinen aangelegd en 42 bijenkorven geplaatst door Accor-hotels in de regio Noord-Europa. 

Accor heeft nu de winnaars bekend gemaakt van de eerste editie van zijn Planet21 Awards voor Noord-Europa. De Awards werden uitgereikt door Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, in samenwerking met SOOP, Earth Water en Rebottled.

De Nederlandse winnaars per categorie zijn:

Best Guest Focused Campaign: INK Hotel Amsterdam (1e prijs)

Best Urban Garden: Sofitel Legend The Grand Amsterdam (2e prijs)

Bee Hive of the Year: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Giving back to the Community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Fight Against Food Waste: Sofitel Legend the Grand Amsterdam (3e prijs)

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Bekroonde Nederlandse initiatieven

Best Guest Focused campaign: INK Hotel Amsterdam

INK Hotel Amsterdam is het eerste Nederlandse hotel dat werkt met het Earth Water Tetra-pack, een volledig plasticvrije, recyclebare en duurzame verpakking. De nettowinst wordt volledig gedoneerd aan waterprojecten.

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam (winnaar ‘Planet21 Champion of the Year’, 3e prijs ‘Fighting against Food Waste’, en 2e prijs ‘Best Urban Garden’

Naast een actieve bijdrage aan het Planet21-programma door onder andere een groentetuin te bouwen op het dak van het hotel, helpt Cas jaarlijks bij de bewerkelijke registratieprocedure voor Green Key-certificering, het toonaangevende internationale keurmerk voor duurzaam werkende recreatie- en horecabedrijven. Cas zette ook een samenwerking op met de lokale Stichting Oudezijds, die nu dagelijks overgebleven voedsel uit de bedrijfskantine ophaalt om dat uit te delen onder daklozen.

Best bee hive: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Novotel Amsterdam Schiphol Airport houdt sinds 2016 honingbijen in de binnentuin en heeft haar bijenpopulatie vergroot tot 1 miljoen bijen. De honing wordt gebruikt bij het ontbijt, de lunch en het diner en in verschillende drankjes en cocktails. De imker van het hotel verzorgt de bijen van 11 Accor- hotels in Nederland en samen met deze hotels introduceerde het hotel eind vorig jaar Accor’s eerste Honeybee-r, dat erg populair is. Mercure Amsterdam City houdt zijn bijen op het dak van de lobby, wat te zien is bij de lift naar de vergaderzalen. Om aandacht te vragen voor het belang van bijen ontvangen alle zakelijke VIP-gasten een zakje met bloemzaadjes om zelf te zaaien en de bijenpopulatie te stimuleren.

Giving back to the community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Ibis Amsterdam Centre ondersteunt opvang “De regenboog” voor daklozen die niemand hebben om voor hen te zorgen. Dagelijks geeft het hotel restanten van het ontbijtbuffet (HACCP goedgekeurd), zoals brood, yoghurt en kaas. Daarnaast nodigt het hotel jaarlijks alle vrijwilligers van de opvang uit voor een lunch, als waardering voor hun werk. Bij renovaties voorziet ibis Amsterdam Centre de opvang bovendien van bedden, dekens en kussens.

Toelichting

Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, licht toe: “Accor heeft zich met het Planet21-programma geëngageerd voor duurzame innovatie. Hotels kunnen zelf projecten opzetten op de volgende gebieden: tegengaan van voedselverspilling, CO2-neutrale gebouwen of verbinding met de lokale gemeenschap. Allemaal om gasten een ervaring te bieden die ecologisch of sociaal verantwoord is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: