Accor maakt winnaars eerste Planet21 Awards bekend

19 juni 2019 | Yonne van Geene

Planet21 is het programma van Accor dat duurzaamheid moet bevorderen. Het heeft onder andere als doelstelling om de voedselverspilling met dertig procent terug te dringen en moestuinen te introduceren bij de stedelijke hotels van de groep. Tot dusver zijn er 59 moestuinen aangelegd en 42 bijenkorven geplaatst door Accor-hotels in de regio Noord-Europa. 

Accor heeft nu de winnaars bekend gemaakt van de eerste editie van zijn Planet21 Awards voor Noord-Europa. De Awards werden uitgereikt door Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, in samenwerking met SOOP, Earth Water en Rebottled.

De Nederlandse winnaars per categorie zijn:

Best Guest Focused Campaign: INK Hotel Amsterdam (1e prijs)

Best Urban Garden: Sofitel Legend The Grand Amsterdam (2e prijs)

Bee Hive of the Year: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Giving back to the Community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Fight Against Food Waste: Sofitel Legend the Grand Amsterdam (3e prijs)

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Bekroonde Nederlandse initiatieven

Best Guest Focused campaign: INK Hotel Amsterdam

INK Hotel Amsterdam is het eerste Nederlandse hotel dat werkt met het Earth Water Tetra-pack, een volledig plasticvrije, recyclebare en duurzame verpakking. De nettowinst wordt volledig gedoneerd aan waterprojecten.

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam (winnaar ‘Planet21 Champion of the Year’, 3e prijs ‘Fighting against Food Waste’, en 2e prijs ‘Best Urban Garden’

Naast een actieve bijdrage aan het Planet21-programma door onder andere een groentetuin te bouwen op het dak van het hotel, helpt Cas jaarlijks bij de bewerkelijke registratieprocedure voor Green Key-certificering, het toonaangevende internationale keurmerk voor duurzaam werkende recreatie- en horecabedrijven. Cas zette ook een samenwerking op met de lokale Stichting Oudezijds, die nu dagelijks overgebleven voedsel uit de bedrijfskantine ophaalt om dat uit te delen onder daklozen.

Best bee hive: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Novotel Amsterdam Schiphol Airport houdt sinds 2016 honingbijen in de binnentuin en heeft haar bijenpopulatie vergroot tot 1 miljoen bijen. De honing wordt gebruikt bij het ontbijt, de lunch en het diner en in verschillende drankjes en cocktails. De imker van het hotel verzorgt de bijen van 11 Accor- hotels in Nederland en samen met deze hotels introduceerde het hotel eind vorig jaar Accor’s eerste Honeybee-r, dat erg populair is. Mercure Amsterdam City houdt zijn bijen op het dak van de lobby, wat te zien is bij de lift naar de vergaderzalen. Om aandacht te vragen voor het belang van bijen ontvangen alle zakelijke VIP-gasten een zakje met bloemzaadjes om zelf te zaaien en de bijenpopulatie te stimuleren.

Giving back to the community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Ibis Amsterdam Centre ondersteunt opvang “De regenboog” voor daklozen die niemand hebben om voor hen te zorgen. Dagelijks geeft het hotel restanten van het ontbijtbuffet (HACCP goedgekeurd), zoals brood, yoghurt en kaas. Daarnaast nodigt het hotel jaarlijks alle vrijwilligers van de opvang uit voor een lunch, als waardering voor hun werk. Bij renovaties voorziet ibis Amsterdam Centre de opvang bovendien van bedden, dekens en kussens.

Toelichting

Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, licht toe: “Accor heeft zich met het Planet21-programma geëngageerd voor duurzame innovatie. Hotels kunnen zelf projecten opzetten op de volgende gebieden: tegengaan van voedselverspilling, CO2-neutrale gebouwen of verbinding met de lokale gemeenschap. Allemaal om gasten een ervaring te bieden die ecologisch of sociaal verantwoord is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: