Accor maakt winnaars eerste Planet21 Awards bekend

19 juni 2019 | Yonne van Geene

Planet21 is het programma van Accor dat duurzaamheid moet bevorderen. Het heeft onder andere als doelstelling om de voedselverspilling met dertig procent terug te dringen en moestuinen te introduceren bij de stedelijke hotels van de groep. Tot dusver zijn er 59 moestuinen aangelegd en 42 bijenkorven geplaatst door Accor-hotels in de regio Noord-Europa. 

Accor heeft nu de winnaars bekend gemaakt van de eerste editie van zijn Planet21 Awards voor Noord-Europa. De Awards werden uitgereikt door Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, in samenwerking met SOOP, Earth Water en Rebottled.

De Nederlandse winnaars per categorie zijn:

Best Guest Focused Campaign: INK Hotel Amsterdam (1e prijs)

Best Urban Garden: Sofitel Legend The Grand Amsterdam (2e prijs)

Bee Hive of the Year: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Giving back to the Community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Fight Against Food Waste: Sofitel Legend the Grand Amsterdam (3e prijs)

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Bekroonde Nederlandse initiatieven

Best Guest Focused campaign: INK Hotel Amsterdam

INK Hotel Amsterdam is het eerste Nederlandse hotel dat werkt met het Earth Water Tetra-pack, een volledig plasticvrije, recyclebare en duurzame verpakking. De nettowinst wordt volledig gedoneerd aan waterprojecten.

Planet 21 Champion of the Year: Cas de Groot, Sofitel Legend The Grand Amsterdam (winnaar ‘Planet21 Champion of the Year’, 3e prijs ‘Fighting against Food Waste’, en 2e prijs ‘Best Urban Garden’

Naast een actieve bijdrage aan het Planet21-programma door onder andere een groentetuin te bouwen op het dak van het hotel, helpt Cas jaarlijks bij de bewerkelijke registratieprocedure voor Green Key-certificering, het toonaangevende internationale keurmerk voor duurzaam werkende recreatie- en horecabedrijven. Cas zette ook een samenwerking op met de lokale Stichting Oudezijds, die nu dagelijks overgebleven voedsel uit de bedrijfskantine ophaalt om dat uit te delen onder daklozen.

Best bee hive: Novotel Amsterdam Schiphol Airport (2e prijs) en Mercure Amsterdam City (3e prijs)

Novotel Amsterdam Schiphol Airport houdt sinds 2016 honingbijen in de binnentuin en heeft haar bijenpopulatie vergroot tot 1 miljoen bijen. De honing wordt gebruikt bij het ontbijt, de lunch en het diner en in verschillende drankjes en cocktails. De imker van het hotel verzorgt de bijen van 11 Accor- hotels in Nederland en samen met deze hotels introduceerde het hotel eind vorig jaar Accor’s eerste Honeybee-r, dat erg populair is. Mercure Amsterdam City houdt zijn bijen op het dak van de lobby, wat te zien is bij de lift naar de vergaderzalen. Om aandacht te vragen voor het belang van bijen ontvangen alle zakelijke VIP-gasten een zakje met bloemzaadjes om zelf te zaaien en de bijenpopulatie te stimuleren.

Giving back to the community: ibis Amsterdam Centre (2e prijs)

Ibis Amsterdam Centre ondersteunt opvang “De regenboog” voor daklozen die niemand hebben om voor hen te zorgen. Dagelijks geeft het hotel restanten van het ontbijtbuffet (HACCP goedgekeurd), zoals brood, yoghurt en kaas. Daarnaast nodigt het hotel jaarlijks alle vrijwilligers van de opvang uit voor een lunch, als waardering voor hun werk. Bij renovaties voorziet ibis Amsterdam Centre de opvang bovendien van bedden, dekens en kussens.

Toelichting

Thomas Dubaere, COO van Accor Northern Europe, licht toe: “Accor heeft zich met het Planet21-programma geëngageerd voor duurzame innovatie. Hotels kunnen zelf projecten opzetten op de volgende gebieden: tegengaan van voedselverspilling, CO2-neutrale gebouwen of verbinding met de lokale gemeenschap. Allemaal om gasten een ervaring te bieden die ecologisch of sociaal verantwoord is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: