Amstel Hotel start met restauratie tijdens 150-jarig bestaan

17 februari 2017 | Thijs Jacobs

InterContinental Amstel Amsterdam startte gisteren met een grondige restauratie van het dak en de façade. De restauratie valt samen met het 150-jarig bestaan van het iconische hotel.


Foto - HBMEO/Alexander Sporre?


Restauratie
Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat hersteld. De façade en het dak met alle ornamenten worden volledig gerestaureerd, waarbij wordt teruggegrepen naar het historische kleurenpallet. Ornamenten en balustrades, die in de loop der jaren zijn beschadigd of verdwenen worden teruggebracht. Ook worden acht leeuwen, die ooit de hoeken van het gebouw bewaakten, teruggezet op hun oorspronkelijke plek en wordt de verlichting aan de buitenzijde van het gebouw vernieuwd.


Foto - HBMEO/Alexander Sporre?

Virtual Reality
Tijdens de werkzaamheden blijven de restaurants, de bar, de Health Club, de zalen en het merendeel van de kamers geopend. Telkens wordt slechts een klein deel van het hotel in de steigers gezet, om de eventuele impact zoveel mogelijk te beperken. Voor de kamers, waarvan het uitzicht gedeeltelijk wordt belemmerd, heeft het hotel een eigentijdse oplossing bedacht. Op deze kamers ligt een VR-bril met daarop beelden die een unieke inkijk geven in het Amstel Hotel. Door middel van Virtual Reality kan een bezoek worden gebracht aan de Royal en Presidential Suite, kan de gast een vaartocht maken over de grachten en kan het uitzicht vanaf het dak worden bewonderd. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan krijgen 150 Amsterdammers de kans om voor een speciaal tarief in deze VR-kamers te overnachten en uiteraard gebruik te maken van alle faciliteiten die het hotel te bieden heeft.

150 Years of Elegance
150 Jaar geleden werd het Amstel Hotel binnen precies één jaar en één dag gebouwd. De oprichter van het hotel Dr. Sarphati wilde een icoon realiseren aan de Amstel, dat moest zorgen voor meer welvaart in Amsterdam. Het werd het eerste Grand Hotel van de stad. Het elegante gebouw met een monumentale trap, hoge plafonds en schitterende ornamenten werd ontworpen door architect Cornelis Outshoorn. Om ervoor te zorgen dat de ornamenten ook voor komende generaties bewaard blijven, wordt een grondige restauratie gestart die eveneens één jaar en één dag in beslag neemt.

Voor updates over de restauratie en de speciale actie voor inwoners van Amsterdam, kijk op: www.amsterdam.intercontinental.com/150-years

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: