Amstel Hotel start met restauratie tijdens 150-jarig bestaan

17 februari 2017 | Thijs Jacobs

InterContinental Amstel Amsterdam startte gisteren met een grondige restauratie van het dak en de façade. De restauratie valt samen met het 150-jarig bestaan van het iconische hotel.


Foto - HBMEO/Alexander Sporre?


Restauratie
Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat hersteld. De façade en het dak met alle ornamenten worden volledig gerestaureerd, waarbij wordt teruggegrepen naar het historische kleurenpallet. Ornamenten en balustrades, die in de loop der jaren zijn beschadigd of verdwenen worden teruggebracht. Ook worden acht leeuwen, die ooit de hoeken van het gebouw bewaakten, teruggezet op hun oorspronkelijke plek en wordt de verlichting aan de buitenzijde van het gebouw vernieuwd.


Foto - HBMEO/Alexander Sporre?

Virtual Reality
Tijdens de werkzaamheden blijven de restaurants, de bar, de Health Club, de zalen en het merendeel van de kamers geopend. Telkens wordt slechts een klein deel van het hotel in de steigers gezet, om de eventuele impact zoveel mogelijk te beperken. Voor de kamers, waarvan het uitzicht gedeeltelijk wordt belemmerd, heeft het hotel een eigentijdse oplossing bedacht. Op deze kamers ligt een VR-bril met daarop beelden die een unieke inkijk geven in het Amstel Hotel. Door middel van Virtual Reality kan een bezoek worden gebracht aan de Royal en Presidential Suite, kan de gast een vaartocht maken over de grachten en kan het uitzicht vanaf het dak worden bewonderd. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan krijgen 150 Amsterdammers de kans om voor een speciaal tarief in deze VR-kamers te overnachten en uiteraard gebruik te maken van alle faciliteiten die het hotel te bieden heeft.

150 Years of Elegance
150 Jaar geleden werd het Amstel Hotel binnen precies één jaar en één dag gebouwd. De oprichter van het hotel Dr. Sarphati wilde een icoon realiseren aan de Amstel, dat moest zorgen voor meer welvaart in Amsterdam. Het werd het eerste Grand Hotel van de stad. Het elegante gebouw met een monumentale trap, hoge plafonds en schitterende ornamenten werd ontworpen door architect Cornelis Outshoorn. Om ervoor te zorgen dat de ornamenten ook voor komende generaties bewaard blijven, wordt een grondige restauratie gestart die eveneens één jaar en één dag in beslag neemt.

Voor updates over de restauratie en de speciale actie voor inwoners van Amsterdam, kijk op: www.amsterdam.intercontinental.com/150-years

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: