Bijna drie kwart minder gasten in toeristische accommodaties

25 augustus 2020 | Thijs Jacobs

In het tweede kwartaal van 2020 ontvingen toeristische accommodaties 72 procent minder gasten dan een jaar eerder. De daling loopt uiteen van 82 procent in Noord-Holland tot 53 procent in Friesland. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

De verblijfsrecreatie – zoals hotels, huisjesterreinen, kampeerterreinen en groepsaccommodaties – is na het recordjaar 2019 nu hard geraakt door de coronacrisis. In april 2020 kwam de sector zelfs bijna geheel tot stilstand met 95 procent minder gasten dan in april 2019. In mei en juni was er enig herstel, maar ook in juni ontvingen toeristische accommodaties nog maar half zo veel gasten als een jaar eerder. Het aantal overnachtingen laat hetzelfde beeld zien als het aantal gasten.

Ruim drie kwart minder gasten in hotels

In hotels en vergelijkbare accommodaties liep het aantal gasten in het tweede kwartaal van 2020 met 76 procent terug in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dit vertaalt zich in een toename van het aantal faillissementen. De laatste jaren gingen in het tweede kwartaal meestal minder dan 5 hotels failliet, in het tweede kwartaal van 2020 waren dat er 19.

Bungalowparken en kampeerterreinen hadden iets minder te lijden, maar ook daar waren minder gasten, respectievelijk 63 procent en 60 procent. Het seizoen begint daar pas echt met de meivakanties, vanaf eind april.

Noord-Holland en vooral Amsterdam getroffen

Vooral het toeristische hart van Nederland, Noord-Holland en Amsterdam, werd door de coronacrisis getroffen met een terugloop van respectievelijk 83 procent en 92 procent in het aantal gasten. In Friesland was de daling relatief het kleinst, met 53 procent. De verblijfsrecreatie in steden werd harder getroffen dan die in de meer landelijke gebieden.

Vooral buitenlanders bleven weg

Het zijn vooral de buitenlandse gasten die weg zijn gebleven; het waren er 87 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2019. Door wereldwijde reisbeperkingen ging het daarbij vooral om mensen die van verder weg en/of met het vliegtuig moesten komen. Zo kwamen er vrijwel geen gasten van buiten Europa (dalingen tussen de 96 en 98 procent). Uit Duitsland en België kwamen nog de meeste gasten, maar ook hun aantallen liepen sterk terug met respectievelijk 74 en 87 procent. Bij de Nederlandse gasten was de terugloop met 60 procent het minst.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: