Blog Gabriella Esselbrugge: het feestje begint!

8 november 2016 | Thijs Jacobs

Ik landde op het vliegveld van Shanghai en zou nog even bij twee leveranciers langsgaan. Op het vliegveld stond mijn zakenpartner Jack al klaar. Ik was blij om hem te zien; we hadden zoveel lol gehad tijdens onze WeChat-videoconferenties gedurende de afgelopen weken dat het fijn was om elkaar nu live te zien. Omdat hij met zijn auto delen van Shanghai niet in mag, namen we de metro.

Adverteren op de metro
Er wordt in Shanghai voor het wegverkeer gebruikgemaakt van dubbeldekswegen; de onderste wegen zijn vrijwel onbegaanbaar en de bovenste wegen zijn alleen bestemd voor auto’s met een Shanghainees kenteken. Eenmaal in de metro werd ik al snel met ons eigen restaurant geconfronteerd! Ik zag een prachtige commercial die werd geprojecteerd op de muur van de metro - dat is overigens een prachtige manier van adverteren - van het park waar ons restaurant is gevestigd. Met bruidsfoto bij de Nederlandse kerk, een zee van tulpen en ook ons restaurant.

BK-pannen
We bezochten onze rundvleesleverancier en kochten BK-pannen, want daaraan ben ik in Nederland ook gehecht. Na een heerlijke noedelsoep, die ik tegenwoordig zelfs met stokjes makkelijk kan eten, reden we naar Dafeng, waar het echte feestje kon beginnen.

300.000 gasten per dag
Bij aankomst in ons restaurant bleken de voorbereidingen al in volle gang. We hadden gehoord dat er tijdens het lentefestival, toen het Holland Giethoorn Restaurant officieel opende, wel 300.000 gasten per dag op het Helan Huahai (Hollandse bloemenzee) in Dafeng konden komen. Dat zijn toeristenstomen die we in Nederland niet gewend zijn. Omdat we niet zo'n grote keuken hebben en onze spoelkeuken - lees: twee wasbakken en een werktafel - in de keuken staat, hebben we besloten nog een aantal trolleys aan te schaffen waar we in het park drankjes, cake, stroopwafels en snacks mee kunnen verkopen. Dan is de belasting op het restaurant bij piekmomenten iets lager. Deze trolleys hebben een kapje en zijn helemaal in onze huisstijl vervaardigd. Omdat de meeste mensen met wechat (betaalsysteem in socialmedia) of alipay betalen, gebruiken we hiervoor een QR-code waardoor gasten na het scannen kunnen betalen. Dat werkt heel prettig.

Leden van ons team nodigden familieleden uit om te komen proeven.  Zo konden wij oefenen met het ontvangen van gasten en het op de juiste manier serveren van gerechten en drankjes. We observeerden de gasten goed en de teamleden probeerden zich ondertussen de Nederlandse gastvrijheid eigen te maken. Dit is iets losser en minder statig dan de Chinese manier.

We kochten een voetbal om tussen de hectiek door even een balletje te trappen. Dit trok al snel veel bekijks en veel mensen die op het park werkten kwamen kijken. Om ook te relaxen, huurden we een tao-chi docent in die ons les gaf en ons leerde te ontspannen. Naast grote hilariteit zorgde dit ook bij het team voor vertrouwen in elkaar.

Een stukje Nederland in China
In de tulpenvelden om ons restaurant worden veel selfies gemaakt. Wechat wordt deze dagen rijkelijk gevuld met foto’s van het park. Naast de mooie bloemen op het park, zijn er ook molens, bruggetjes en waterpartijen. Er is zelfs een kerk. ’s Avonds is het op het park net kermis als alle panden zijn verlicht en de muziek uit de Holland bar over het hele park te horen is.

Het park ligt in Dafeng; een stad met 756.00 inwoners. Dafeng heeft een historische band met Nederland. Het is van oudsher een zoutwinningsgebied en een waterrijke omgeving. Dit gebied werd aan het begin van de vorige eeuw door de Nederlandse Wateringenieur Hendrik de Rijke drooggelegd. Door diverse dammen, kanalen en sluizen maakte hij er landbouwgrond van. Als je in de regio bent, heeft het daarom veel weg van een Nederlands polderlandschap. Toen ze het bloemenpark ontwikkelden en op zoek waren naar een thema, besloten ze als eerbetoon aan Hendrik een Nederlands park te maken.

Burgemeester op bezoek
De dag voor de officiële opening had de lokale overheid een speciaal diner georganiseerd voor allerlei 'hotemetoten' uit Nederland en China. Omdat het een grote groep was, besloten we onze trolleys in te wijden met een speciaal Hollands buffet. We zetten de koks achter de trolleys om de gerechten uit te serveren en het werd een zeer gezellig diner. Tijdens het diner kwam onze eigen burgermeester (gemeente Steenwijkerland) Marja van der Tas binnen. Het was zeer bijzonder om haar in mijn 'Giethoornrestaurant' in China te ontvangen. En het is daadwerkelijk belangrijk voor een Nederlandse ondernemer die in China opereert om een burgemeester of ander hoogwaardigheidsbekleder uit Nederland op bezoek te krijgen. Dit heeft mij bij de Chinese overheid veel geholpen en daar ben ik haar zeer dankbaar voor. Nadat de gasten vertrokken, maakten we alles 'spik-en-span' voor de opening de volgende dag.

Door het lint
Met een DJ die Nederlandse muziek draaide, dames in klederdracht en het doorknippen van een groot lint openden onze ambassadeur in China Ron Keller samen met een vertegenwoordiger van Dafeng en burgermeester Marja van der Tas ons Holland Giethoorn Restaurant.

Hoewel alles tot in de puntjes was voorbereid, was het inmiddels zo druk dat de gasten in de rij stonden te wachten. Het lint was gelukkig goed vastgeknoopt. Door het drukke programma van alle officiële gasten moesten we gelijk na de opening een persconferentie geven en vertellen over het park, over de samenwerking tussen China en Nederland en het toerisme in Nederland. We kregen leuke vragen en konden bij de grote kranten, regionale tv en CCTV voor mooie promotie zorgen voor zowel Giethoorn als de regio, maar ook voor het Holland Giethoorn Restaurant en het park in Dafeng. We promoten het als de eerste stap naar Nederland. Ik was blij dat ik kon bouwen op ons team en in deze drukte met een gerust hart naar de persconferentie kon.

Tulip Hotel
Direct nadat we de pers te woord stonden, gingen we van het park af om in een nabijgelegen hotel te lunchen. Het Tulip Hotel is mijn favoriete hotel omdat ik altijd heel erg blij word van de gastvrijheid en het meedenken met de gast. De chef van het hotel-restaurant heb ik zelfs een training biefstukbakken gegeven.

Het restaurant was ondertussen afgeladen en er stond iemand voortdurend de trolleys bij te vullen. Ik besloot een buis aan te doen en de leiding te nemen in de keuken omdat het apparaat de hoeveelheid bonnen bijna niet aankon. De voorraad werd aangevuld vanuit een groot magazijn/koelcel, die we van het park mochten gebruiken. ’s Avonds kwam er een Nederlands orkest bij ons dineren en dat daarna ging spelen in de kerk voor de delegatie. We besloten met een deel van het team tot laat in de nacht mise-en-place te draaien om zo de volgende dag niet in de problemen te komen.

In het volgende blog meer over de wittebroodsweken van het Holland Giethoorn Restaurant in China. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: