Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Het DNA van Theaterhotel Venlo

29 december 2016 | Gijs Hendrikx

Het schiet op! 

Ik hoef niet meer te denken in maanden, maar kan het nu gelukkig met mijn omgeving hebben over weken. Een weekje of tien en dan is het Theaterhotel Venlo geopend. Ik merk dat mijn prioriteitenlijst steeds minder gaat over de bouw van mijn hotel en steeds meer gaat richting wensen en eisen van mijn toekomstige gasten. Waar heeft mijn gast behoefte aan? Wat wil mijn gast zeker niet? Moet ik de trends beter in de gaten houden Moet ik mijn gasten keuzes laten maken? Of zal ik die maken? Allemaal vragen die mij steeds meer bezig houden. Het wordt spannend, want de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen straks wel het DNA van mijn hotel. En daar wil je achteraf liever niet meer aan sleutelen.

Om antwoorden te vinden, ben ik toch maar weer mijn omgeving gaan verkennen. Vrienden, kennissen en familie lastig vallen met de vraag wat het belangrijkste is bij hún keuze voor een hotel. Ik kreeg te horen dat deze vraag veel te vaag was. Had het ik immers over zakelijke hotelgasten of juist over recreatieve bezoekers. Dat is nogal een verschil zeg! Tuurlijk, dat begreep ik! Maar ik weet ook dat ik ze allebei binnen wil hebben en beiden straks tevreden naar buiten wil laten gaan.

Als ik me focus op zakelijke gasten dan staat de hotelbereikbaarheid met stip op nummer één. Dat wordt ook bevestigd door diverse columns en artikels op www.hospitality-management.nl, waarin bij een artikel nadrukkelijk de top tien van zakelijke en recreatieve reizigers is gepubliceerd. Ik heb de lijsten bekeken en nóg eens bekeken. De opluchting was groot toen deze prioriteitenlijst tot mij was doorgedrongen. Bereikbaarheid op nummer één. Wat een opluchting! Met eigen parkeerfaciliteiten recht onder het theater zit dat snor. Gegarandeerd veilig parkeren op steenworpafstand van de hotelkamer.

Eigenlijk ligt de gehele top tien van de zakelijke reiziger precies in mijn straatje. De nummer twee betreft de aanwezigheid van een goed restaurant. Nou, het moge duidelijk zijn dat in een straal van 100 meter van het hotel minstens tien prima restaurants te vinden zijn in alle prijsklassen. Tien? Ik denk trouwens wel twintig of zelfs dertig. Ik weet het niet. Wel weet ik dat Venlo een bourgondische stad is en dat mijn gasten daar optimaal van kunnen profiteren. Van poepie chique tot lekker losjes in het eetcafétje. Alles binnen handbereik. 

Gratis Wifi: check!  Sfeervolle bar: check! Grootte van de kamer, airco, wifi, topkwaliteit bedden: check, check, check, check.  Tja, alleen dat zwembad. Dat gaat niet lukken midden in het hart van de eeuwenoude Venlose binnenstad. Staat ook ‘maar’ op nummer tien gelukkig, dus dat overleef ik wel. 

Mijn Theaterhotel zal het zeer zeker óók moeten hebben van de recreatieve gasten. Tjonge, wat ik deze mensen toch allemaal aan kan bieden onder één dak bij De Maaspoort Theater&Events: van theaterzalen met een topprogrammering, klasse restaurants (Cabillaud en Luif Aete en Drinke) tot en met een mega romantische ligging en zeer luxe kamers met alles erop en eraan. En dan de shop-, stap- en (internationale) cultuurmogelijkheden op steenworpafstand van mijn hotel. Je hebt nog niet eens een fiets nodig om optimaal te kunnen profiteren van de prachtige stad Venlo. 

Blijft er echter nog één facet over waar ik zelf volledig grip op dien te hebben: hospitality! Een zeer belangrijk onderdeel van een goed hotel lijkt mij zo! De lijstjes kunnen namelijk nog zo aantrekkelijk zijn, als de gastvrijheid niet klopt, dan kan ik iedere gast een kamer met eigen zwembad, jacuzzi en een bioscoopzaal aanbieden, maar dan komen de mensen écht niet meer terug. Mijn gasten van de toekomst zijn kritisch en verwachten gastvrijheid. Ze verwachten in het hotel-van-morgen ook de echte traditionele en authentieke waarden zoals deskundigheid en kwaliteit. Dat maakt namelijk de beleving van gastvrijheid en dat moet dadelijk het DNA van mijn hotel zijn. Daar heb ik geen lijstje voor nodig! 

Passie voor mijn vak is het enige wat ik niet kan aanschaffen. Dat kun je niet leren of kopen. Nee, dat zit in je! Gastvrijheid moet geen abstract begrip zijn uit het hospitality handboek, maar het meest concrete doel van mijn Theaterhotel. Het is niet meetbaar, maar moet wel degelijk voelbaar zijn. Vriendelijkheid en toewijding blijven een kwestie van gevoel, maar zal ik concreet proberen te krijgen. Ratio en emotie gaan hand-in-hand en ook al lijkt deze kameraadschap paradoxaal, het gaat mij lukken. Als mijn thuisgevoel straks ook het gevoel mag worden van mijn zakelijke en recreatieve gasten, dan heb ik het goed voor elkaar. En mijn gasten ook!  

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: