Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Het DNA van Theaterhotel Venlo

29 december 2016 | Gijs Hendrikx

Het schiet op! 

Ik hoef niet meer te denken in maanden, maar kan het nu gelukkig met mijn omgeving hebben over weken. Een weekje of tien en dan is het Theaterhotel Venlo geopend. Ik merk dat mijn prioriteitenlijst steeds minder gaat over de bouw van mijn hotel en steeds meer gaat richting wensen en eisen van mijn toekomstige gasten. Waar heeft mijn gast behoefte aan? Wat wil mijn gast zeker niet? Moet ik de trends beter in de gaten houden Moet ik mijn gasten keuzes laten maken? Of zal ik die maken? Allemaal vragen die mij steeds meer bezig houden. Het wordt spannend, want de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen straks wel het DNA van mijn hotel. En daar wil je achteraf liever niet meer aan sleutelen.

Om antwoorden te vinden, ben ik toch maar weer mijn omgeving gaan verkennen. Vrienden, kennissen en familie lastig vallen met de vraag wat het belangrijkste is bij hún keuze voor een hotel. Ik kreeg te horen dat deze vraag veel te vaag was. Had het ik immers over zakelijke hotelgasten of juist over recreatieve bezoekers. Dat is nogal een verschil zeg! Tuurlijk, dat begreep ik! Maar ik weet ook dat ik ze allebei binnen wil hebben en beiden straks tevreden naar buiten wil laten gaan.

Als ik me focus op zakelijke gasten dan staat de hotelbereikbaarheid met stip op nummer één. Dat wordt ook bevestigd door diverse columns en artikels op www.hospitality-management.nl, waarin bij een artikel nadrukkelijk de top tien van zakelijke en recreatieve reizigers is gepubliceerd. Ik heb de lijsten bekeken en nóg eens bekeken. De opluchting was groot toen deze prioriteitenlijst tot mij was doorgedrongen. Bereikbaarheid op nummer één. Wat een opluchting! Met eigen parkeerfaciliteiten recht onder het theater zit dat snor. Gegarandeerd veilig parkeren op steenworpafstand van de hotelkamer.

Eigenlijk ligt de gehele top tien van de zakelijke reiziger precies in mijn straatje. De nummer twee betreft de aanwezigheid van een goed restaurant. Nou, het moge duidelijk zijn dat in een straal van 100 meter van het hotel minstens tien prima restaurants te vinden zijn in alle prijsklassen. Tien? Ik denk trouwens wel twintig of zelfs dertig. Ik weet het niet. Wel weet ik dat Venlo een bourgondische stad is en dat mijn gasten daar optimaal van kunnen profiteren. Van poepie chique tot lekker losjes in het eetcafétje. Alles binnen handbereik. 

Gratis Wifi: check!  Sfeervolle bar: check! Grootte van de kamer, airco, wifi, topkwaliteit bedden: check, check, check, check.  Tja, alleen dat zwembad. Dat gaat niet lukken midden in het hart van de eeuwenoude Venlose binnenstad. Staat ook ‘maar’ op nummer tien gelukkig, dus dat overleef ik wel. 

Mijn Theaterhotel zal het zeer zeker óók moeten hebben van de recreatieve gasten. Tjonge, wat ik deze mensen toch allemaal aan kan bieden onder één dak bij De Maaspoort Theater&Events: van theaterzalen met een topprogrammering, klasse restaurants (Cabillaud en Luif Aete en Drinke) tot en met een mega romantische ligging en zeer luxe kamers met alles erop en eraan. En dan de shop-, stap- en (internationale) cultuurmogelijkheden op steenworpafstand van mijn hotel. Je hebt nog niet eens een fiets nodig om optimaal te kunnen profiteren van de prachtige stad Venlo. 

Blijft er echter nog één facet over waar ik zelf volledig grip op dien te hebben: hospitality! Een zeer belangrijk onderdeel van een goed hotel lijkt mij zo! De lijstjes kunnen namelijk nog zo aantrekkelijk zijn, als de gastvrijheid niet klopt, dan kan ik iedere gast een kamer met eigen zwembad, jacuzzi en een bioscoopzaal aanbieden, maar dan komen de mensen écht niet meer terug. Mijn gasten van de toekomst zijn kritisch en verwachten gastvrijheid. Ze verwachten in het hotel-van-morgen ook de echte traditionele en authentieke waarden zoals deskundigheid en kwaliteit. Dat maakt namelijk de beleving van gastvrijheid en dat moet dadelijk het DNA van mijn hotel zijn. Daar heb ik geen lijstje voor nodig! 

Passie voor mijn vak is het enige wat ik niet kan aanschaffen. Dat kun je niet leren of kopen. Nee, dat zit in je! Gastvrijheid moet geen abstract begrip zijn uit het hospitality handboek, maar het meest concrete doel van mijn Theaterhotel. Het is niet meetbaar, maar moet wel degelijk voelbaar zijn. Vriendelijkheid en toewijding blijven een kwestie van gevoel, maar zal ik concreet proberen te krijgen. Ratio en emotie gaan hand-in-hand en ook al lijkt deze kameraadschap paradoxaal, het gaat mij lukken. Als mijn thuisgevoel straks ook het gevoel mag worden van mijn zakelijke en recreatieve gasten, dan heb ik het goed voor elkaar. En mijn gasten ook!  

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: