Buitenlander blijft weg, staycations onverminderd populair

17 februari 2021 | Redactie

Het aandeel buitenlandse boekingen is in Nederland dramatisch gedaald. Kwam in februari 2020 nog 71 procent van alle boekingen uit het buitenland, in februari 2021 is dat slechts 30 procent. Het aandeel binnenlandse boekingen steeg van 29 procent naar 70 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Hoo, een platform voor hotelkameraanbiedingen.

De bezetting in de Nederlandse hotellerie bleef in 2020 steken op een percentage van 30 procent. Hoo deed onderzoek naar het aantal verblijfsvakanties in zestien wereldwijde vakantiehotspots, dat gemiddeld met 18% is gestegen in vergelijking met vorig jaar rond deze tijd (zie tabel onderaan bericht). De kosten voor accommodatie stijgen ook met 16% als gevolg van deze toename in de binnenlandse vraag.

Hoo analyseerde statistieken van SiteMinder over het momentum van boekingen in 16 belangrijke toeristische markten, waarbij werd gekeken naar de verhouding tussen geboekte internationale en binnenlandse vakanties. Uit de cijfers blijkt dat momenteel gemiddeld 76% van alle boekingen betrekking heeft op binnenlandse vakanties, terwijl slechts 24% van de boekingen betrekking heeft op vakanties in het buitenland. Dit is een verschuiving van 18% in vergelijking met hetzelfde punt vorig jaar, toen slechts 58% van de boekingen betrekking had op binnenlandse vakanties.

Tegelijkertijd lijkt deze binnenlandse vraag te hebben geleid tot een stijging van de kosten van verblijfsvakanties. Hoo analyseerde ook de hotelkamerprijzen in de grote steden van elk land en ontdekte dat de gemiddelde prijs van een kamer per nacht met 16% is gestegen van 95 pond een jaar geleden tot 111 pond vandaag.

Staycations

Wat de grootste veranderingen in vakantietrends betreft, gaat Singapore aan kop. Een jaar geleden bestond slechts 42% van alle geboekte vakanties uit binnenlandse verblijven, terwijl dit nu is gestegen tot 83%; een verandering van 41% in de gewoonten van vakantiegangers.

Zowel in Nieuw-Zeeland als in Nederland is het aantal binnenlandse vakanties met 40% gestegen. In Nieuw-Zeeland, met zijn strenge quarantaineregels voor overzeese reizen, zijn binnenlandse vakanties nu goed voor 95% van alle boekingen, tegenover 55% een jaar geleden. In Nederland is de keuze voor een staycation gestegen van 29% vorig jaar rond deze tijd tot 70% dit jaar.

Als het gaat om de huidige staycation-hotspots, staat het Verenigd Koninkrijk in de top vijf met 90% van alle boekingen die worden gemaakt voor binnenlandse vakanties.Alleen Zuid-Afrika (91%), de Verenigde Staten (94%), Nieuw-Zeeland (95%) en Australië (97%) scoren hoger als het gaat om de voorkeur voor een staycation. Vakantiegangers in Mexico hebben de geringste neiging om thuis vakantie te vieren, met slechts 47% die binnenlandse reizen boekt, gevolgd door Marokko (48%) en Canada (49%). Interessant is dat Mexico en Canada de enige twee landen zijn die tegen de groeiende trend van staycations ingaan, met respectievelijk -2% en -15% dalingen in binnenlandse vakantieboekingen.

Grootste hotelprijsstijgingen

De grootste stijging van hotelkamerprijzen in het afgelopen jaar vond plaats in Marokko, met een enorme sprong van 92% van £106 per nacht naar £203. Frankrijk (44%), Italië (43%), Hong Kong (33%) en het Verenigd Koninkrijk (21%) hebben ook de grootste stijgingen van de prijs van een hotelkamer per nacht gezien. Daarentegen zijn de hotelkosten in grote steden in Zuid-Afrika (-35%), Nieuw-Zeeland (-13%) en de VS (-8%) juist gedaald, terwijl ze in Nederland gelijk zijn gebleven.

Hoo mede-oprichter, Adrian Murdock, zegt hierover: "Vorig jaar rond deze tijd begonnen we al voorzichtigheid te zien als het ging om onze vakanties, omdat de groeiende dreiging van COVD-19 onzekerheid veroorzaakte over reisplannen. Een jaar later is er een duidelijke verschuiving te zien in de richting van internationale reizen. De positieve kant van de zaak voor de reisindustrie is dat veel vakantiegangers dit jaar in ieder geval hopen op een staycation. Hoewel we momenteel in vele delen van de wereld opgesloten blijven, hopen velen dat de versoepeling van de beperkingen binnenlandse reizen mogelijk zal maken tegen de tijd dat het vakantieseizoen aanbreekt.”

 "Natuurlijk, de keerzijde van deze stijging van de vraag is een stijging van de kosten en met zo velen van ons op zoek naar staycations om de eentonigheid te doorbreken, duwt de vraag de hotelkamerprijzen met een behoorlijke marge omhoog."

"Vorig jaar rond deze tijd begonnen we al voorzichtigheid te zien als het ging om onze vakanties, omdat de groeiende dreiging van COVD-19 onzekerheid veroorzaakte over reisplannen. Een jaar later is er een duidelijke verschuiving te zien in de richting van internationale reizen. De positieve kant van de zaak voor de reisindustrie is dat veel vakantiegangers dit jaar in ieder geval hopen op een staycation. Hoewel we momenteel in vele delen van de wereld opgesloten blijven, hopen velen dat de versoepeling van de beperkingen binnenlandse reizen mogelijk zal maken tegen de tijd dat het vakantieseizoen aanbreekt."

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Den Haag
Intell Hotel Den Haag Marina Beach is open

Direct aan het Noorderstrand ligt het dertien verdiepingen tellende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. Dit gloednieuwe strandhotel met het thema strand en haven beschikt over 226 luxe hotelkamers, Bar & Brasserie Willem I, Spa Flow en Meetings & Events zalen. Het hotel is een eyecatcher aa ...

Horeca naar de stembus deel vijf: D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: