Column Jantiene Berg: #OpenToWork

23 november 2020 | Jantiene Berg

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instantie ben ik voor mijn gevoel meer dood dan levend en ligt er een groot gapend zwart gat voor me.

Na het online bekend maken van het faillissement druppelden de reacties binnen van oud-collega's, branchegenoten, leveranciers, vrienden en familie. De druppels veranderden in een stroom van opbeurende berichten dat er altijd ruimte is voor een topper in de hotellerie. ‘Jij bent zo weer aan het werk’. ‘Sterkte, het komt echt goed met jou’. De berichten gaven mij veel positieve energie en hoop, maar de vragen ‘ga ik inderdaad weer een baan vinden?’ en ‘hoe nu verder?’ bleven malen in mijn hoofd. Zo rooskleurig ziet het er niet uit in de hospitalitybranche en het herstel laat nog wel een paar jaar op zich wachten.

In het onlangs verschenen interview dat Sander Allegro had met vier hoteliers werd helder verwoord dat het derde kwartaal echt niet alle verliezen heeft goedgemaakt en dat de bezettingsgraden met name in de steden historisch laag zijn. General managers van hotelketens worden regiomanagers, hotels die (tijdelijk) dicht gaan nemen gedwongen afscheid van medewerkers die soms 25 jaar in dienst waren. Meer en meer kandidaten stromen de arbeidsmarkt op en op de profielfoto's op LinkedIn zie ik steeds vaker #OpenToWork.

Eerst had ik nog de stille hoop dat mijn ondernemersenergie en mijn enorme ervaring een groot pluspunt zouden zijn in deze crisis, maar dat valt tegen. Gelukkig komt het toch tot diverse gesprekken. Het zitten aan de andere kant van de tafel in die andere rol voelt ongemakkelijk en confronterend. De eerste vraag die mij zonder uitzondering gesteld wordt is: ‘Wil je nog wel voor een baas werken?’ En misschien is dat ook wel begrijpelijk.

In mijn nieuwe rol vertel ik ondernemers om zichzelf opnieuw uit te vinden; het businessplan onder de loep te nemen en afscheid te nemen van activiteiten die in het nieuwe normaal niet meer werken. En blijkbaar geldt het voor mij en voor alle fantastische talenten die door deze crisis niet meer aan het werk zijn: een nieuwe uitdaging vinden buiten de hotellerie. De zorg? Een overstap naar een andere branche? Het uitbouwen van mijn activiteiten om ondernemers te begeleiden en te ondersteunen? 

Zou jij de overstap maken of je medewerkers de keuze geven om voorlopig ergens anders aan de slag te gaan? Sommige hoteliers zeggen direct ja: helpen waar je helpen kan. En de andere ondernemers zeggen resoluut nee: we worden al genoeg voor karretjes gespannen door de overheid. Als een groot deel van deze hospitalitytoppers aan de slag gaat in de zorg, dan moeten we niet vreemd opkijken dat patiënten eerder het ziekenhuis verlaten, de wachtlijsten langzaam oplossen en de ouderen minder eenzaam zijn. Vijfsterrenservice tijdens je verblijf in het ziekenhuis of in de zorginstellingen vol aandacht, tempo en efficiëntie. Het is een mooie gedachte, maar ondertussen blijft het eeuwig zonde dat wij niet ‘gewoon’ ons zo geliefde vak kunnen blijven uitoefenen.

Jantiene Berg

Klaar om ondernemers in hun energie te zetten !

https://www.linkedin.com/in/jantiene-berg-896526b/

Foto: Photoshoot JP

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: