De normen gemoderniseerd

13 april 1997 | Redactie

Het Bedrijfschap Horeca heeft de brochure ’Normen Benelux-Hotelclassificatie’ uitgebracht. De brochure bevat de normen voor de Benelux-Hotelclassificatie zoals die volgens planning zullen worden ingevoerd op 1 januari 1999. De normenlijst vervangt dan de huidige lijst met normen die sinds 1985 wordt toegepast. De brochure is inmiddels verstuurd naar de drieduizend logiesverstrekkende bedrijven in Nederland.

Zoals bekend classificeert het Bedrijfschap Horeca en Catering hotelbedrijven. Dit vindt sinds 1985 plaats in samenwerking met de ANWB, op basis van een classificatiesysteem dat geldt voor de gehele Benelux. Dit systeem is tot stand gekomen in onderling overleg tussen de drie lidstaten, in samenspraak met de hotelbranche. Daar de huidige normenlijst al meer dan tien jaar gold, was deze aan modernisering toe.

Kwalitatieve normen

’De consumenten stellen meer eisen dan vroeger. Die eisen zijn bovendien aan verandering onderhevig,’ constateert Mr. Dr. J. H. Peters, directeur van het Bedrijfschap Horeca en Catering. ’De Nederlandse regering heeft daarom, op voorstel van de hotelbranche, de afgelopen jaren binnen de Benelux gewerkt aan het moderniseren van de normenlijst. Met deze nieuwe normenlijst kan men weer beschikken over een classificatiesysteem dat - gericht op de toekomst - enige tijd meekan.’ Eén van de nieuwe normen is bijvoorbeeld, dat driesterrenhotels badgelegenheid dienen te hebben op alle kamers.

Een belangrijk verschil tussen de nieuwe normenlijst en de huidige lijst is dat nu ook kwalitatieve normen zijn opgenomen. Zij gaan vooral over de hygiëne in een bedrijf, de staat van onderhoud en de vraag of de inrichting en de uitstraling overeenkomen met de categorie waarin het bedrijf is ingedeeld. Peters: ’Hiermee is het mogelijk hotels die weliswaar wat betreft de voorzieningen voldoen aan de eisen in een bepaalde categorie, terug te zetten of zelfs niet in te delen in één van de categorieën in het hotelclassificatieregister. Dat kan dus gebeuren als zij inzake hygiëne, onderhoud en uitstraling niet voldoen aan de betreffende categorie.’

Bedrijfsbezoek

De hotel-inspecteurs van het Bedrijfschap Horeca en de ANWB zullen in 1997 en 1998 alle bedrijven bezoeken die al zijn ingedeeld in één van de categorieën van één tot vijf sterren. Deze bezoeken zullen plaatsvinden in het kader van de tweejaarlijkse reguliere controle. ’Elk hotel zal dan ook op de nieuwe normen worden gecontroleerd,’ blikt Peters vooruit. ’Het Bedrijfschap zal na afloop van de controle de hotelier informeren over de resultaten ervan. Zo bieden wij de branche de gelegenheid om tijdig in te spelen op de nieuwe normen.’

De huidige normenlijst blijft onverkort van kracht tot de nieuwe normen op 1 januari 1999 worden ingevoerd. De indelingen in het hotelclassificatie-register vinden dan ook nog plaats op basis van de huidige normenlijst. De directeur van het Bedrijfschap: ’Door de normen tijdig bekend te maken, kan een ondernemer nu al controleren of het hotel eraan voldoet. Misschien blijkt dat er aanpassingen noodzakelijk zijn om aan de nieuwe normen te voldoen.’ Het Bedrijfschap zal tot 1 januari 1999 een anticiperend beleid voeren ten aanzien van normen die lichter worden. ’Dit betekent dat als een hotel niet voldoet aan een norm die is vervallen of lichter is geworden, de hotelier geen onnodige investering hoeft te doen voor deze norm,’ aldus Peters.

HM30JAAR HM301997

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: