Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

3 december 2019 | Thijs Jacobs

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we een opvallend verschil in het diefstalgedrag tussen gasten in 4-sterren en 5-sterrenhotels.

Het belangrijkste resultaat van de studie: de overgrote meerderheid van de gasten steelt handdoeken en badjassen; misschien als een 'goodie' voor de volgende wellness-pauze? Deze twee objecten van verlangen worden op de voet gevolgd door hangers, pennen en bestek. Naast deze 'gewone' items, is er een aantal spectaculaire uitschieters die een levendige verbeelding van de delinquenten suggereren:

De meest bizarre gestolen voorwerpen

Badkamerinrichting

Van de gasten die erin slaagden om badkamerinrichtingen, het hoofd van een regendouche, een hydromassagedouche, een toiletzitting, een afvoerpijp of zelfs een hele wastafel te stelen, zoals een hotel in Berlijn meldde, werd zeer vakkundig vakmanschap gevraagd.

Een vleugelpiano

Een hotelier uit Italië: "Eenmaal door de lobby gelopen, merkte ik dat er iets ontbrak, en kort daarna hoorde ik dat drie onbekende mannen in een overall de vleugel hadden weggehaald, en die is natuurlijk nooit meer teruggekomen.

Kamernummers

In een hotel in Engeland had een gast zonder pardon de nummers van zijn hotelkamerdeur verwijderd. "We merkten het pas op als de volgende gast zijn kamer niet kon vinden", verklaart de hoteldirecteur.

Opgevulde jachttrofeeën

In een hotel in Frankrijk werd een gast betrapt op het stelen van het hoofd van een gevuld everzwijn. Later ontving hij deze trofee wel: vrienden kochten het kostbare stuk van het hotel en gaven het hem als huwelijksgeschenk.

Saunabanken

In een hotel bij Salzburg werden de houten banken uit een sauna gestolen. De 'privé-sauna' bevond zich op het terras van een spa-suite. De banken waren gemaakt van geurend dennenhout, wat waarschijnlijk de wens van de gasten heeft aangewakkerd. Pas toen een volgende gast de afwezigheid van de banken bekritiseerde ("Waar moet ik in de sauna zitten? Ik kan me niet ontspannen terwijl ik sta"), merkte de hotelier de diefstal op.

Hifi-installatie

Een hoteleigenaar uit Duitsland meldt hoe de gehele stereo-installatie van de spa verdwenen is: Blijkbaar hadden dieven de hele geluidsapparatuur 's nachts gedemonteerd en in hun auto geladen voordat ze vertrokken.

Bloemen

Het management van een resort op de Malediven meldt dat het meerdere keren per week nieuwe bloemenarrangementen koopt om de ontbrekende te vervangen. Misschien is de vraag naar bloemen gewoon te groot vanwege de vele huwelijksaanbiedingen?

Voorkeuren stelen per nationaliteit

Bij de indeling van de delinquenten naar nationaliteit komt een ander beeld naar voren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Duitse en Britse hotelgasten een nogal saai diefstalgedrag volgen: Naast handdoeken en badjassen staan vooral cosmetica en toiletartikelen centraal.

Oostenrijkers daarentegen verraden op een meer pleziergeoriënteerde manier: gerechten en koffieautomaten verschijnen hoog in de rangschikking van de diefstallen. Het lijkt erop dat ze niet genoeg kunnen krijgen om hun dorst naar koffie te stillen. Voor Amerikanen in de VS verschijnen kussens en batterijen als de belangrijkste objecten van verlangen.

Italianen lijken de voorkeur te geven aan wijnglazen als hotelsouvenir, terwijl de föhn hoog op de Zwitserse ranglijst staat. De Fransen daarentegen stelen op een spectaculairdere manier: ze vertegenwoordigen het land dat zich vooral aangetrokken voelt tot TV-toestellen en afstandsbedieningen.

Nederlandse hotelgasten zien in hun souvenirs vooral het praktische voordeel: hun favorieten zijn onder andere gloeilampen en toiletpapier.

Verschil tussen 4- en 5-sterrenhotels

Gasten van 5-sterrenhotels geven de voorkeur aan dure artikelen. In totaal werden 634 hoteliers van 4-sterrenhotels en 523 van 5-sterrenhotels ondervraagd om het gedrag van dieven te bepalen, afhankelijk van hun rijkdom. Het blijkt dat 'Hebzucht is goed' een betrouwbaar motto is, vooral voor de welgestelde 5-sterrenklanten.

De kans dat TV's van hoge kwaliteit worden gestolen in 5-sterrenhotels, is 9 keer zo groot als in het 4-sterrensegment. Ook kunstwerken zijn in luxehotels een geliefd lustobject (5,5 keer zo groot risico op diefstal). Tabletcomputers en matrassen worden ook veel vaker gestolen in 5-sterrenhotels.

4-sterrenhotelgasten zijn tevreden met minder spectaculaire geschenken: handdoeken en hangers zijn over het algemeen meer gevraagd dan in 5-sterrenhotels. De typische 4-sterrenhotelgast houdt vooral van praktische zaken als batterijen en afstandsbedieningen (diefstalkans 3,1 en 4,9 keer zo hoog).

Klik hier om het originele onderzoek te raadplegen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: