Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

3 december 2019 | Thijs Jacobs

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we een opvallend verschil in het diefstalgedrag tussen gasten in 4-sterren en 5-sterrenhotels.

Het belangrijkste resultaat van de studie: de overgrote meerderheid van de gasten steelt handdoeken en badjassen; misschien als een 'goodie' voor de volgende wellness-pauze? Deze twee objecten van verlangen worden op de voet gevolgd door hangers, pennen en bestek. Naast deze 'gewone' items, is er een aantal spectaculaire uitschieters die een levendige verbeelding van de delinquenten suggereren:

De meest bizarre gestolen voorwerpen

Badkamerinrichting

Van de gasten die erin slaagden om badkamerinrichtingen, het hoofd van een regendouche, een hydromassagedouche, een toiletzitting, een afvoerpijp of zelfs een hele wastafel te stelen, zoals een hotel in Berlijn meldde, werd zeer vakkundig vakmanschap gevraagd.

Een vleugelpiano

Een hotelier uit Italië: "Eenmaal door de lobby gelopen, merkte ik dat er iets ontbrak, en kort daarna hoorde ik dat drie onbekende mannen in een overall de vleugel hadden weggehaald, en die is natuurlijk nooit meer teruggekomen.

Kamernummers

In een hotel in Engeland had een gast zonder pardon de nummers van zijn hotelkamerdeur verwijderd. "We merkten het pas op als de volgende gast zijn kamer niet kon vinden", verklaart de hoteldirecteur.

Opgevulde jachttrofeeën

In een hotel in Frankrijk werd een gast betrapt op het stelen van het hoofd van een gevuld everzwijn. Later ontving hij deze trofee wel: vrienden kochten het kostbare stuk van het hotel en gaven het hem als huwelijksgeschenk.

Saunabanken

In een hotel bij Salzburg werden de houten banken uit een sauna gestolen. De 'privé-sauna' bevond zich op het terras van een spa-suite. De banken waren gemaakt van geurend dennenhout, wat waarschijnlijk de wens van de gasten heeft aangewakkerd. Pas toen een volgende gast de afwezigheid van de banken bekritiseerde ("Waar moet ik in de sauna zitten? Ik kan me niet ontspannen terwijl ik sta"), merkte de hotelier de diefstal op.

Hifi-installatie

Een hoteleigenaar uit Duitsland meldt hoe de gehele stereo-installatie van de spa verdwenen is: Blijkbaar hadden dieven de hele geluidsapparatuur 's nachts gedemonteerd en in hun auto geladen voordat ze vertrokken.

Bloemen

Het management van een resort op de Malediven meldt dat het meerdere keren per week nieuwe bloemenarrangementen koopt om de ontbrekende te vervangen. Misschien is de vraag naar bloemen gewoon te groot vanwege de vele huwelijksaanbiedingen?

Voorkeuren stelen per nationaliteit

Bij de indeling van de delinquenten naar nationaliteit komt een ander beeld naar voren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Duitse en Britse hotelgasten een nogal saai diefstalgedrag volgen: Naast handdoeken en badjassen staan vooral cosmetica en toiletartikelen centraal.

Oostenrijkers daarentegen verraden op een meer pleziergeoriënteerde manier: gerechten en koffieautomaten verschijnen hoog in de rangschikking van de diefstallen. Het lijkt erop dat ze niet genoeg kunnen krijgen om hun dorst naar koffie te stillen. Voor Amerikanen in de VS verschijnen kussens en batterijen als de belangrijkste objecten van verlangen.

Italianen lijken de voorkeur te geven aan wijnglazen als hotelsouvenir, terwijl de föhn hoog op de Zwitserse ranglijst staat. De Fransen daarentegen stelen op een spectaculairdere manier: ze vertegenwoordigen het land dat zich vooral aangetrokken voelt tot TV-toestellen en afstandsbedieningen.

Nederlandse hotelgasten zien in hun souvenirs vooral het praktische voordeel: hun favorieten zijn onder andere gloeilampen en toiletpapier.

Verschil tussen 4- en 5-sterrenhotels

Gasten van 5-sterrenhotels geven de voorkeur aan dure artikelen. In totaal werden 634 hoteliers van 4-sterrenhotels en 523 van 5-sterrenhotels ondervraagd om het gedrag van dieven te bepalen, afhankelijk van hun rijkdom. Het blijkt dat 'Hebzucht is goed' een betrouwbaar motto is, vooral voor de welgestelde 5-sterrenklanten.

De kans dat TV's van hoge kwaliteit worden gestolen in 5-sterrenhotels, is 9 keer zo groot als in het 4-sterrensegment. Ook kunstwerken zijn in luxehotels een geliefd lustobject (5,5 keer zo groot risico op diefstal). Tabletcomputers en matrassen worden ook veel vaker gestolen in 5-sterrenhotels.

4-sterrenhotelgasten zijn tevreden met minder spectaculaire geschenken: handdoeken en hangers zijn over het algemeen meer gevraagd dan in 5-sterrenhotels. De typische 4-sterrenhotelgast houdt vooral van praktische zaken als batterijen en afstandsbedieningen (diefstalkans 3,1 en 4,9 keer zo hoog).

Klik hier om het originele onderzoek te raadplegen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: