Die dinsdag in september

Auteur: Hans van Spronsen
Columns Hans van Spronsen 5 november 2001
Die dinsdag in september

Op 11 september 2001 is - volgens velen - de wereld veranderd; hij zal nooit meer worden zoals voor die terreuraanslag. Maar ik vraag mij af of die constatering wel juist is. Natuurlijk is er iets veranderd, maar die verandering voltrekt zich bij ieder mens in zijn eigen hoofd. De ballon van de schijnveiligheid is doorgeprikt. Dat is er veranderd. Het was vóór 11 september niet veilig in de wereld en dat is het nog steeds niet. Dat is een realiteit die bij een dergelijke ramp opeens duidelijk wordt. Op zich is het bevreemdend dat het nu pas echt lijkt door te dringen. Zijn wij de Bijlmerramp, Enschede en Volendam dan al zo snel vergeten? Het zal wel komen door het ‘spectaculaire’ van de WTC-ramp en de enorme media-aandacht.

Hoe nu verder? Is dat de grote vraag? Iedereen wil toch het liefst in een zo veilig mogelijke wereld leven? Natuurlijk kun je je nooit echt wapenen tegen fanatici. Dat op 11 september de theologie van de technologie heeft gewonnen, is overduidelijk. De vraag blijft echter wat u en ik kunnen doen om de veiligheid in de wereld te vergroten. Veiligheid zal alleen dan realiteit worden als ieder individu zijn eigen verantwoordelijkheden draagt. We moeten niet langer onverschillig staan tegenover allerlei zaken die in een samenleving spelen. We moeten meer bezig zijn met het algemeen belang. We mogen niet langer zeggen: ‘Dat regelt de overheid wel.’ Of: ‘Zolang ik er geen last van heb, is het wel goed.’
We zullen bereid moeten zijn met ons allen de financiële consequenties te dragen voor een veiligere wereld. Niet langer mag het economisch belang prevaleren boven de veiligheid van de mensen.

In hoeveel gemeenten in Nederland is de brandveiligheid in de horeca daadwerkelijk goed geregeld? Welke gemeente durft momenteel garanties te geven? Vaak ontbreekt het de controlerende instanties aan mankracht. Wil je zoiets echt oplossen dan gaat dat iedereen persoonlijk geld kosten. Elk individu zal welvaart moeten inleveren voor veiligheid.
Maar los van het feit of er echte bereidheid aanwezig is, zal naar mijn mening veiligheid een belangrijk aspect in de marketing van bedrijven gaan uitmaken; ook in onze sector, de horeca. Veiligheid zal een steeds belangrijker onderdeel van ons product gaan uitmaken; veiligheid in het bedrijf en in onze omgeving. Veiligheid zal steeds meer op het bordje van iedere individuele ondernemer komen te liggen. Dat is een grote kans voor u om, middels een sterke verbetering van de veiligheid in het bedrijf en een meer actieve betrokkenheid bij de directe omgeving, uw marktpositie te verbeteren. Natuurlijk zal dit extra geld gaan kosten. Indien u echter het verhogen van de veiligheid naar uw gasten weet te vertalen, ben ik ervan overtuigd dat  uw gasten bereid zijn om meer te betalen. En nu maar hopen dat de wereld niet alleen op 11 september is veranderd, maar dat hij door 11 september gaat veranderen.

HM302001

 

Overig nieuws