Dit is de invloed van de coronacrisis op leisure

24 april 2020 | Thijs Jacobs

ABN AMRO publiceerde zojuist 'Ondernemen in tijden van Corona’, sector Leisure. Hierin wordt een beeld geschetst van de economische impact op de horeca- en leisurebranche, veroorzaakt door de uitbraak van het coronavirus en de daarbij behorende restricties.

De sector leisure wordt geraakt door:

Een aanbodschok als gevolg van overheidsingrijpen. Veel restaurants, attractieparken, dierentuinen, sportclubs, bioscopen, musea en vakantieparken zijn tussen 16 maart tot in ieder geval 20 mei dicht.
Veel minder internationale toeristen en zakelijke gasten. Mogelijk een structurelere vraaguitval bij zakelijke gasten vanwege een dalend producentenvertrouwen en de groeispurt van videobellen.
Bij een dalend consumentenvertrouwen komen de bestedingen en de bezoekfrequentie per gast onder druk.

 

ABN AMRO heeft net als de overheid diverse maatregelen getroffen om ondernemers direct te ondersteunen, onder meer via het verlenen van uitstel van rente en aflossingen. De overheidsregelingen kunt u hier vinden.

De anderhalve meter-samenleving

De anderhalve meter-regel heeft zeer grote gevolgen voor de sector leisure, omdat dit de capaciteit van accommodaties verkleint bij nagenoeg onveranderde kosten. Grofweg wordt het rendement en daarmee de levensvatbaarheid van ondernemingen bepaald door het aantal bezoekers (q) te vermenigvuldigen met de gemiddelde besteding (p) en hier vervolgens alle kosten (k) van af te trekken. De mate waarin ondernemers op een of meer van deze factoren invloed kunnen uitoefenen, bepaalt in hoeverre ze de schade kunnen beperken.

Zo zijn sterrenrestaurants naar verwachting goed in staat om met relatief weinig gasten toch een hoge omzet te realiseren, zeker wanneer ze nog de ruimte hebben om hun prijzen iets op te voeren. Veel andere ondernemingen uit de sector moeten naar andere oplossingen zoeken, omdat ze zich juist richten op ‘de massa’ die bovendien heel prijsbewust is. Zo doen bijvoorbeeld attractieparken en dierentuinen er in de anderhalve meter-samenleving goed aan om hun bezoekers te spreiden over de beschikbare ruimte en de beschikbare tijd. Door bijvoorbeeld op populaire tijden een opslag en in de daluren een korting te rekenen, kan de bezetting gelijkmatiger over de week worden verdeeld. En restaurants die zich richten op het grote publiek kunnen door het stimuleren van afhalen en bezorgen van maaltijden wellicht hun omzet op peil te houden.

Naast het creatief spelen met het aantal bezoekers en de prijs, zit de grote uitdaging in het drukken van de kosten. In het ideale geval lopen de kosten parallel aan de omzet en nemen deze dus eenvoudig af wanneer het aantal bezoekers of de prijzen dalen. Voor branches met hoge vaste kosten per gast, zoals de vakantieparken, theaters, bioscopen en personenvervoerders is het lastiger om de kosten bij een lagere omzet te drukken dan voor sterren- of afhaalrestaurants. Toch zijn er besparingen die binnen handbereik liggen, zoals het verminderen van de afhankelijkheid van onlinetussenpersonen door bezoekers direct te laten reserveren. Direct contact met de klant biedt bovendien meer mogelijkheden om extra diensten te verkopen.

Herstel eerder zichtbaar bij op binnenland georiënteerde ondernemingen

ABN AMRO verwacht dat het herstel eerst op gang komt in de sectoren die zich vooral richten op binnenlandse bezoekers en dan voornamelijk de wat jongere, zoals de dierentuinen en sportclubs. De coronacrisis leidt mogelijk tot een herontdekking en herwaardering van de directe omgeving en bovendien blijven buitenlandse zakenreizigers en toeristen, zeker uit verre landen, voorlopig weg. Daarnaast is de verwachting dat de jongere en voor het virus relatief ongevoelige burger het snelst meer bewegingsruimte krijgt of neemt.

Dit stelt diverse subsectoren gedurende het herstel voor grote uitdagingen. Zo heeft 40 procent van de hotelgasten een zakelijk motief. Voor de regio Amsterdam geldt dat in de maanden maart, april en mei vorig jaar 84 procent van de gasten uit het buitenland kwam. Wij verwachten dat het herstel in de hoofdstedelijke regio daarom langer op zich zal laten wachten. Een pluspunt is dat dat een belangrijk deel van alle hotelgasten in Nederland uit de direct omliggende landen als Duitsland (10 procent), Groot-Brittannie? (7 procent) of Belgie? (5 procent) komt. Zij zullen minder reisbelemmeringen ervaren dan toeristen en zakenreizigers uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten (5 procent) of China (1 procent).

Tot slot blijkt dat thuiswerken voor veel beroepsgroepen goed verloopt en naar verwachting deels van blijvende aard is. Dit zal effect hebben op het aantal verkeersbewegingen na de coronacrisis. ABN AMRO verwacht dat personenvervoerders, bedrijfscateraars en congreshotels ook in 2021 nog met vraaguitval kampen.

Om klaar te zijn voor de toekomst, zijn de volgende factoren van belang:

Blijf proactief en transparant in gesprek met medewerkers, leveranciers, verhuurders, aandeelhouders en banken.
Elke ondernemer moet bepalen wat hij samen op kan lossen. Diverse huurders hebben in onderling overleg huurverlagingen doorgevoerd en in veel gevallen zijn medewerkers bereid om vroegtijdig vakantie op te nemen.
Bestudeer zo mogelijk het protocol om te voldoen aan de richtlijnen binnen de anderhalve-meter-samenleving van de eigen branchevereniging. Ondernemers moeten de tijd nemen om de kansen en onmogelijkheden hiervan bestuderen en daarbij de ambities en plannen voor de lange termijn niet uit het oog. Wissel van gedachte met andere ondernemers, medewerkers, de accountant en de diverse specialisten in de branche.
Blijf positief. Sinds 1995 groeiden de wereldwijde bestedingen aan toerisme jaarlijks met gemiddeld 5,9 procent. Dit ondanks diverse andere pandemiee?n zoals SARS en MERS, terroristische aanslagen en de financie?le crisis van 2008. Ook op lange termijn blijft de behoefte het invullen van vrije tijd groeien. Nederland behoort bovendien tot de meest concurrerende economiee?n ter wereld, waardoor tevens het welvaartsniveau op lange termijn zal stijgen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: