Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Ewout Hoogendoorn 29 juni 2012
Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

De financiële wereld is naar de knoppen gegaan door veel te ingewikkelde financierings-instrumenten die eigenlijk alleen nog maar werden begrepen door de nerds die deze complexe instrumenten bedacht hebben.

Er is een film over het bankwezen, waarin een ‘Chairman of the Board’ op een bepaald moment begint in te zien dat hij eigenlijk totaal niet weet hoe de gehanteerde instrumenten werken. Hij haalt zo’n nerd van hooguit 20 jaar erbij en zegt: "Leg het me uit alsof ik je zoon van 13 ben. Of nee, alsof ik je golden retriever ben."

Het begint er op te lijken dat een dergelijke situatie ook ontstaan is in de hotellerie. Nu hebben we dat idee wellicht al gauw, omdat we in de hotellerie niet zo veel gewend zijn, maar toch! Ik had tien jaar geleden niet durven dromen dat ik ooit in een column zou schrijven over complexe en ingewikkelde boekingsinstrumenten. Want daar gaat het om. Zo’n vijftien jaar geleden wisten we trots bij de HOSTA-presentatie te melden dat al bijna 5% van de hotels boekingen realiseerde via internet! Hotels maakten hun eigen websites; ketens leerden dat je niet 17 klikken weg mocht zitten van de mogelijkheid om te boeken...

In rap tempo werden de touroperators en travel agents vervangen door online travel agents. 'So far so good', om in de gangbare taalsfeer te blijven. Maar toen begon het uit de hand te lopen. Derden kregen met sites als Expedia en Booking net iets te makkelijk een rol toebedeeld die eigenlijk cruciaal is voor de hotels en hotelketens zelf, namelijk de leiding in het boekingsproces. Zij bepalen nu de regels en verdienen dus het meeste geld, door hoge percentages te vragen voor een goede positie op de site.

Laat (te laat?) besluit een zestal grote hotelketens om de krachten te bundelen en naast hun eigen sites en de sites van derden een soort hybride tussenvorm te presenteren: een 'derdensite' (roomkey.com) die eigendom is van hotelketens. Daar begin je langzaam de draad kwijt te raken. Of je doet het zelf, of het is een derdensite, maar allebei?

Voor eind 2012 willen ze 80.000 kamers op hun site beschikbaar hebben. Succes. En dan wordt het echt spannend. Google presenteerde begin juni Googles Promoted Hotels program. Dat biedt partijen het recht om de enige boekinglink in een advertentie te zijn die boven aan Hotel Finder zoekresultaten getoond wordt. Daarbinnen krijg je spontaan alle aanbiedingen voor je neus via het andere nieuwe programma Hotel Price Ads. Google heeft zichzelf daarmee als een wig gedreven tussen de OTA’s en de consumenten. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zelf al moeite te begrijpen wat ik net heb opgeschreven, dus ik voel met de lezer mee. Eén ding is zeker: we zijn nog maar een paar jaar weg van totale wanorde in de wereld van hotelboekingen!

Overig nieuws