Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

29 juni 2012 | Ewout Hoogendoorn

De financiële wereld is naar de knoppen gegaan door veel te ingewikkelde financierings-instrumenten die eigenlijk alleen nog maar werden begrepen door de nerds die deze complexe instrumenten bedacht hebben.

Er is een film over het bankwezen, waarin een ‘Chairman of the Board’ op een bepaald moment begint in te zien dat hij eigenlijk totaal niet weet hoe de gehanteerde instrumenten werken. Hij haalt zo’n nerd van hooguit 20 jaar erbij en zegt: "Leg het me uit alsof ik je zoon van 13 ben. Of nee, alsof ik je golden retriever ben."

Het begint er op te lijken dat een dergelijke situatie ook ontstaan is in de hotellerie. Nu hebben we dat idee wellicht al gauw, omdat we in de hotellerie niet zo veel gewend zijn, maar toch! Ik had tien jaar geleden niet durven dromen dat ik ooit in een column zou schrijven over complexe en ingewikkelde boekingsinstrumenten. Want daar gaat het om. Zo’n vijftien jaar geleden wisten we trots bij de HOSTA-presentatie te melden dat al bijna 5% van de hotels boekingen realiseerde via internet! Hotels maakten hun eigen websites; ketens leerden dat je niet 17 klikken weg mocht zitten van de mogelijkheid om te boeken...

In rap tempo werden de touroperators en travel agents vervangen door online travel agents. 'So far so good', om in de gangbare taalsfeer te blijven. Maar toen begon het uit de hand te lopen. Derden kregen met sites als Expedia en Booking net iets te makkelijk een rol toebedeeld die eigenlijk cruciaal is voor de hotels en hotelketens zelf, namelijk de leiding in het boekingsproces. Zij bepalen nu de regels en verdienen dus het meeste geld, door hoge percentages te vragen voor een goede positie op de site.

Laat (te laat?) besluit een zestal grote hotelketens om de krachten te bundelen en naast hun eigen sites en de sites van derden een soort hybride tussenvorm te presenteren: een 'derdensite' (roomkey.com) die eigendom is van hotelketens. Daar begin je langzaam de draad kwijt te raken. Of je doet het zelf, of het is een derdensite, maar allebei?

Voor eind 2012 willen ze 80.000 kamers op hun site beschikbaar hebben. Succes. En dan wordt het echt spannend. Google presenteerde begin juni Googles Promoted Hotels program. Dat biedt partijen het recht om de enige boekinglink in een advertentie te zijn die boven aan Hotel Finder zoekresultaten getoond wordt. Daarbinnen krijg je spontaan alle aanbiedingen voor je neus via het andere nieuwe programma Hotel Price Ads. Google heeft zichzelf daarmee als een wig gedreven tussen de OTA’s en de consumenten. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zelf al moeite te begrijpen wat ik net heb opgeschreven, dus ik voel met de lezer mee. Eén ding is zeker: we zijn nog maar een paar jaar weg van totale wanorde in de wereld van hotelboekingen!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholi...

Toerisme cijfers
Thailand is populairste zomerbestemming voor jongvolwassenen

In de zomer is een vliegticket naar Bangkok het meest populair onder jongvolwassenen. Gevolgd door Bali, New York, Colombo (Sri Lanka) en de Catalaanse hoofdstad Barcelona in Spanje. Dat blijkt uit cijfers van reisplatform PaperFlies dat 1,3 miljoen vliegticket zoekopdrachten van reizigers tussen de...

Events
Video: Hollandse Nieuwe proeven op Horeca Haringparty

Op 27 juni werd op de Horecawerf in Amsterdam voor de vijfde keer de Horeca Haringparty georganiseerd. Tijdens dit event werd er weer volop genoten van de Hollandse Nieuwe. Wij vroegen de gasten hoe goed de vangst dit jaar is. ...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Mogelijk casino bij Van der Valk Apeldoorn

In de juni-editie van Hospitality Management las je al over het casino bij Van der Valk Leusden. In Apeldoorn zijn er nu ook plannen om een casino bij het Van der Valk hotel aan de A50 te bouwen. De gemeente moet het plan nog goedkeuren. 151 kamers In januari 2018 is de oplevering, zo lazen w...

Economie Toerisme
Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meeti...

Achtergronden Internationaal
'Eigen volk' krijgt korting in de Brugse horeca

In Brugge zijn er enkele horecazaken die toeristen tien procent meer laten betalen dan locals. Dit doen zij naar eigen zeggen om 'een band te smeden met wie er vaak komt', zo lazen we in het Nieuwsblad. Het gaat in de praktijk om twee frituren, die hun producten aan inwoners van Brugge voor ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: