Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

29 juni 2012 | Ewout Hoogendoorn

De financiële wereld is naar de knoppen gegaan door veel te ingewikkelde financierings-instrumenten die eigenlijk alleen nog maar werden begrepen door de nerds die deze complexe instrumenten bedacht hebben.

Er is een film over het bankwezen, waarin een ‘Chairman of the Board’ op een bepaald moment begint in te zien dat hij eigenlijk totaal niet weet hoe de gehanteerde instrumenten werken. Hij haalt zo’n nerd van hooguit 20 jaar erbij en zegt: "Leg het me uit alsof ik je zoon van 13 ben. Of nee, alsof ik je golden retriever ben."

Het begint er op te lijken dat een dergelijke situatie ook ontstaan is in de hotellerie. Nu hebben we dat idee wellicht al gauw, omdat we in de hotellerie niet zo veel gewend zijn, maar toch! Ik had tien jaar geleden niet durven dromen dat ik ooit in een column zou schrijven over complexe en ingewikkelde boekingsinstrumenten. Want daar gaat het om. Zo’n vijftien jaar geleden wisten we trots bij de HOSTA-presentatie te melden dat al bijna 5% van de hotels boekingen realiseerde via internet! Hotels maakten hun eigen websites; ketens leerden dat je niet 17 klikken weg mocht zitten van de mogelijkheid om te boeken...

In rap tempo werden de touroperators en travel agents vervangen door online travel agents. 'So far so good', om in de gangbare taalsfeer te blijven. Maar toen begon het uit de hand te lopen. Derden kregen met sites als Expedia en Booking net iets te makkelijk een rol toebedeeld die eigenlijk cruciaal is voor de hotels en hotelketens zelf, namelijk de leiding in het boekingsproces. Zij bepalen nu de regels en verdienen dus het meeste geld, door hoge percentages te vragen voor een goede positie op de site.

Laat (te laat?) besluit een zestal grote hotelketens om de krachten te bundelen en naast hun eigen sites en de sites van derden een soort hybride tussenvorm te presenteren: een 'derdensite' (roomkey.com) die eigendom is van hotelketens. Daar begin je langzaam de draad kwijt te raken. Of je doet het zelf, of het is een derdensite, maar allebei?

Voor eind 2012 willen ze 80.000 kamers op hun site beschikbaar hebben. Succes. En dan wordt het echt spannend. Google presenteerde begin juni Googles Promoted Hotels program. Dat biedt partijen het recht om de enige boekinglink in een advertentie te zijn die boven aan Hotel Finder zoekresultaten getoond wordt. Daarbinnen krijg je spontaan alle aanbiedingen voor je neus via het andere nieuwe programma Hotel Price Ads. Google heeft zichzelf daarmee als een wig gedreven tussen de OTA’s en de consumenten. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zelf al moeite te begrijpen wat ik net heb opgeschreven, dus ik voel met de lezer mee. Eén ding is zeker: we zijn nog maar een paar jaar weg van totale wanorde in de wereld van hotelboekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: