FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

5 december 2019 | redactie

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%.

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord: “FNV Horeca zit sinds jaren weer aan de onderhandelingstafel. Voor ons zijn er dit keer, sinds de cao in 2012, voldoende aanknopingspunten om te tekenen voor een nieuwe cao. De feitelijke loonsverhoging is essentieel om als branche aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Ik ben ontzettend trots dat we de definitie van vakkracht hebben kunnen aanscherpen. Zo is iemand met een vakdiploma nu automatisch vakkracht en ontvangt dus sneller een hogere beloning. Daarbij is er met dit onderhandelingsakkoord een eerste stap gezet om de horeca sterker te maken, waarbij we vertrouwen hebben in de toekomst om samen te werken aan een bestendige sector. Wij gaan dit onderhandelingsakkoord eerst ter goedkeuring voorleggen aan de leden.

De belangrijkste behaalde resultaten zijn:

looptijd van de cao vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020;
een loonsverhoging van 3% voor vakkrachten die een loon ontvangen dat ligt tussen het basis- en eindloon van de loontabel uit de cao horeca;
aanpassing van de loontabel met 3%;
aanpassing van de definitie vakkracht, waardoor een medewerker sneller een hoger salaris ontvangt;
uitwerking van de sociale agenda. Omschrijven van functies, beloningen en ontwikkeling van medewerkers.

 

Vertaling Wet Arbeidsmarkt in Balans in cao horeca

FNV Horeca heeft constructief overleg met werkgevers gehad over de Wet Arbeidsmarkt in Balans, waardoor deze iets gemakkelijker toepasbaar is in de sector. Bijvoorbeeld op het gebied van het vaste urenaanbod en de oproep- en afzegtermijn voor oproepovereenkomsten.

FNV Horeca is de grootste vakbond voor medewerkers in de horeca. FNV Horeca behartigt de collectieve belangen voor alle horecamedewerkers op het gebied van werk en inkomen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: