FNV is het beu en wil verbetering situatie horecamedewerkers

17 mei 2017 | Thijs Jacobs

Laag loon, overuren die niet uitbetaald worden en te hoge werkdruk. FNV Horeca vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. Daarom is de campagne Horeca verdient beter ( horecaverdientbeter.nl ) gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren.

Horeca slechtst betaalde sector van Nederland

Het ontbreken van een cao zorgt ervoor dat horecamedewerkers al ruim drie jaar geen loonsverhoging hebben ontvangen en daarmee is de horeca de slechtst betaalde sector van Nederland. Daarbij zorgt het niet hebben van een cao voor ingewikkelde situaties voor horecamedewerkers.

Gezamenlijk belang medewerkers en werkgevers centraal

Voor een gezonde sector zijn goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers noodzakelijk. Zij dragen substantieel bij aan het succes van een bedrijf. Zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is dit niet haalbaar. Het gezamenlijk belang van werkgevers en medewerkers staat tijdens de campagne centraal, voortgekomen uit het Manifest van FNV Horecabond 2016. FNV Horeca wil nog steeds met horecawerkgevers in gesprek over goede collectieve afspraken.

Horecamedewerkers verdienen beter loon en fatsoenlijke afspraken

Met de campagne wil FNV Horeca waardering tonen voor hardwerkende horecamedewerkers en aangeven dat ook zij verdienen wat alle medewerkers verdienen, een beter loon en fatsoenlijke afspraken. Gedurende de campagne zullen verhalen van medewerkers centraal staan. Horecamedewerkers die willen laten zien dat zij stáán voor verbeteringen. Tijdens de zomer zullen er diverse acties plaatsvinden rondom drie belangrijke thema’s: loon, werktijden en scholing. De campagne wordt maandag 25 september afgesloten met ‘De dag van de Horecamedewerker’.

Loontabel

Horecamedewerkers hebben net als medewerkers in andere sectoren recht op een goed salaris. Daarom heeft FNV Horeca een loontabel ontwikkeld, met 4,75% loonsverhoging tot en met 2016, die horecamedewerkers kunnen inzetten bij het maken van loonafspraken. Deze loontabel is een tussenoplossing. FNV Horeca streeft er natuurlijk naar om weer met werkgevers om de tafel te gaan over het opstellen van een cao voor de sector als geheel of delen daarvan.

Documenten: 

LoontabelFNVHoreca2017.pdf 

ManifestFNVHorecabond29122016.pdf 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: