FNV is het beu en wil verbetering situatie horecamedewerkers

17 mei 2017 | Thijs Jacobs

Laag loon, overuren die niet uitbetaald worden en te hoge werkdruk. FNV Horeca vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. Daarom is de campagne Horeca verdient beter ( horecaverdientbeter.nl ) gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren.

Horeca slechtst betaalde sector van Nederland

Het ontbreken van een cao zorgt ervoor dat horecamedewerkers al ruim drie jaar geen loonsverhoging hebben ontvangen en daarmee is de horeca de slechtst betaalde sector van Nederland. Daarbij zorgt het niet hebben van een cao voor ingewikkelde situaties voor horecamedewerkers.

Gezamenlijk belang medewerkers en werkgevers centraal

Voor een gezonde sector zijn goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers noodzakelijk. Zij dragen substantieel bij aan het succes van een bedrijf. Zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is dit niet haalbaar. Het gezamenlijk belang van werkgevers en medewerkers staat tijdens de campagne centraal, voortgekomen uit het Manifest van FNV Horecabond 2016. FNV Horeca wil nog steeds met horecawerkgevers in gesprek over goede collectieve afspraken.

Horecamedewerkers verdienen beter loon en fatsoenlijke afspraken

Met de campagne wil FNV Horeca waardering tonen voor hardwerkende horecamedewerkers en aangeven dat ook zij verdienen wat alle medewerkers verdienen, een beter loon en fatsoenlijke afspraken. Gedurende de campagne zullen verhalen van medewerkers centraal staan. Horecamedewerkers die willen laten zien dat zij stáán voor verbeteringen. Tijdens de zomer zullen er diverse acties plaatsvinden rondom drie belangrijke thema’s: loon, werktijden en scholing. De campagne wordt maandag 25 september afgesloten met ‘De dag van de Horecamedewerker’.

Loontabel

Horecamedewerkers hebben net als medewerkers in andere sectoren recht op een goed salaris. Daarom heeft FNV Horeca een loontabel ontwikkeld, met 4,75% loonsverhoging tot en met 2016, die horecamedewerkers kunnen inzetten bij het maken van loonafspraken. Deze loontabel is een tussenoplossing. FNV Horeca streeft er natuurlijk naar om weer met werkgevers om de tafel te gaan over het opstellen van een cao voor de sector als geheel of delen daarvan.

Documenten: 

LoontabelFNVHoreca2017.pdf 

ManifestFNVHorecabond29122016.pdf 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Casa Amsterdam opent dakterras HOPP

Op de achtste verdieping van Hotel Casa is dakterras HOPP geopend. Het vernieuwde concept legt de focus op lokaal, in samenwerking met ondernemers uit de buurt. Op de uitgebreide bierkaart bevinden zich voornamelijk (speciaal)bieren van lokale, vaak onbekende bierbrouwers. De gerestylede, groene hot...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Hotelketens Hampshire Hotels
Hampshire Fitland XL hotels heet nu City Resort hotels.

De Fitland Groep – bekend van de Fitland fitness keten – heeft een naamsverandering ondergaan. De naam Hampshire Fitland XL hotels is veranderd in City Resort hotels. Nu de rebranding in de hotels is gerealiseerd, komt de hotelgroep naar buiten met een landelijke branding campagne. ...

Training AVG: een stappenplan is niet voldoende, actie is vereist

Er is voor veel logiesverstrekkende ondernemingen nog veel onduidelijk met betrekking tot de AVG, die al op 25 mei aanstaande in werking treedt. Verschillende aanbieders van trainingen en cursussen doen voorkomen alsof men 'AVG Proof' is na het doorlopen van een stappenplan. Niets is minder ...

Booking.com Tech
Booking.com koopt startup voor uitjes

Booking.com neemt de Amerikaanse start-up FareHarbor over. Hierdoor kan Booking.com zich meer toeleggen op de verkoop van uitjes en dagtrips. Het is niet bekend hoeveel geld er is gemoeid met de overname. Opgeschaald FareHarbor is vijf jaar oud en heeft eerder slechts 100.000 dollar aan ventur...

Awards Achtergronden
Genomineerden Gaia Green Awards 2018 bekendgemaakt

De vakjury heeft de nominatie bekendgemaakt van de genomineerden van de derde editie van de Gaia Green Awards. De award wordt jaarlijks uitgereikt op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam aan strandpaviljoens, hotels en restaurants die het afgelopen jaar bijzondere prestaties hebben geleverd om hun orga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: