FNV is het beu en wil verbetering situatie horecamedewerkers

17 mei 2017 | Thijs Jacobs

Laag loon, overuren die niet uitbetaald worden en te hoge werkdruk. FNV Horeca vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. Daarom is de campagne Horeca verdient beter ( horecaverdientbeter.nl ) gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren.

Horeca slechtst betaalde sector van Nederland

Het ontbreken van een cao zorgt ervoor dat horecamedewerkers al ruim drie jaar geen loonsverhoging hebben ontvangen en daarmee is de horeca de slechtst betaalde sector van Nederland. Daarbij zorgt het niet hebben van een cao voor ingewikkelde situaties voor horecamedewerkers.

Gezamenlijk belang medewerkers en werkgevers centraal

Voor een gezonde sector zijn goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers noodzakelijk. Zij dragen substantieel bij aan het succes van een bedrijf. Zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is dit niet haalbaar. Het gezamenlijk belang van werkgevers en medewerkers staat tijdens de campagne centraal, voortgekomen uit het Manifest van FNV Horecabond 2016. FNV Horeca wil nog steeds met horecawerkgevers in gesprek over goede collectieve afspraken.

Horecamedewerkers verdienen beter loon en fatsoenlijke afspraken

Met de campagne wil FNV Horeca waardering tonen voor hardwerkende horecamedewerkers en aangeven dat ook zij verdienen wat alle medewerkers verdienen, een beter loon en fatsoenlijke afspraken. Gedurende de campagne zullen verhalen van medewerkers centraal staan. Horecamedewerkers die willen laten zien dat zij stáán voor verbeteringen. Tijdens de zomer zullen er diverse acties plaatsvinden rondom drie belangrijke thema’s: loon, werktijden en scholing. De campagne wordt maandag 25 september afgesloten met ‘De dag van de Horecamedewerker’.

Loontabel

Horecamedewerkers hebben net als medewerkers in andere sectoren recht op een goed salaris. Daarom heeft FNV Horeca een loontabel ontwikkeld, met 4,75% loonsverhoging tot en met 2016, die horecamedewerkers kunnen inzetten bij het maken van loonafspraken. Deze loontabel is een tussenoplossing. FNV Horeca streeft er natuurlijk naar om weer met werkgevers om de tafel te gaan over het opstellen van een cao voor de sector als geheel of delen daarvan.

Documenten: 

LoontabelFNVHoreca2017.pdf 

ManifestFNVHorecabond29122016.pdf 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: