Hotel in Naarden roept hulp van crowdfunders in

30 juni 2016 | Thijs Jacobs

 Een kleinschalig boetiekhotel waar iedereen zich thuis kan voelen. Een plek waar goede service en kwaliteit worden geleverd tegen betaalbare prijzen. Waar je heerlijk kunt slapen, lekkere kleine gerechtjes kunt eten en vriendelijk bediend wordt. Laagdrempelig en toegankelijk voor jong en oud, toeristen, dagjesmensen, zakenmensen en bovenal de inwoners van Naarden en omstreken. Dat is het idee achter Vesting Hotel Naarden, dat wordt gerealiseerd in het voormalig stadsarchief in Naarden Vesting.

Momenteel wordt het oude pand verbouwd en na de zomer zal het hotel openen. Eigenaren Wachter Muller en Tessa Oosthuizen spreken van een huiskamerhotel. “In de basis zijn we een commercieel hotel, maar mettertijd willen we naast overnachtingen en het eten en drinken ook steeds meer maatschappelijke functies gaan vervullen. We willen de inwoners van Naarden echt bij onze activiteiten betrekken.” Om die reden kiezen Wachter en Tessa ook bewust voor crowdfunding in plaats van een bankfinanciering om de laatste investeringen te bekostigen.

Het Vesting Hotel is gevestigd in het voormalig stadsarchief van Naarden, aan de Raadhuisstraat 1-3. “Een prachtig pand op een geweldige plek in het hart van de Vesting; dat schreeuwt om een maatschappelijke functie”, aldus eigenaar Wachter Muller. “Naarden raakt - net als veel andere kleine gemeenten - steeds meer sociale functies kwijt en dat is jammer. We willen die functies langzaamaan terugbrengen in ons hotel en er zo voor zorgen dat we het centrum van sociale activiteit worden. Verenigingen kunnen hier straks repeteren, schrijvers kunnen lezingen geven en in de toekomst kan het hotel een rol spelen als afhaalpunt voor bijvoorbeeld internetbestellingen en overheidsdocumenten. Ook willen we een steunpunt van de bibliotheek worden en het hotel zal een actieve rol gaan spelen bij tal van evenementen.” Plannen te over, die door de inwoners en ondernemers van Naarden enthousiast worden ontvangen. Muller: “Juist omdat we iets teruggeven aan de gemeenschap worden we bevestigd in ons bestaansrecht.”

Persoonlijk en goed

Belangrijk uitgangspunt van het Vesting Hotel is ook dat het laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn. Wachter: “We willen een plek zijn waar je even binnenloopt voor een kop koffie en waar je kinderen worden opgevangen als ze de sleutel zijn vergeten. Je vindt hier persoonlijke service, goed en gezond eten en drinken tegen een schappelijke prijs. Onze huiskamer, de Vesting Lounge, is de hele dag open voor een hapje en een drankje. We bieden een kleine, maar goede kaart en voor ieder wat wils. Ouders kunnen rustig genieten van een goed glas wijn, terwijl hun kinderen spelen in de geluidsdichte speelkamer. En we hebben een tweede loungeruimte die gereserveerd kan worden voor vergaderingen en kleine bijeenkomsten.” Het Vesting Hotel telt straks twaalf kamers, twee suites én een prachtig terras, met uitzicht op de Grote Kerk en het historische Stadhuis.

Goede vooruitzichten

Muller en Oosthuizen, beiden afkomstig uit de hotellerie en al jaren inwoners van Naarden Vesting, kijken vol verwachting naar de toekomst. Nog enkele maanden van verbouwen en dan zal het hotel echt open gaan. De eerste boekingen staan al en de vooruitzichten zijn goed. Wachter: We bieden een tegenwicht aan de grote, onpersoonlijke ketenhotels in de omgeving en merken dat er echt behoefte is aan kleinschalige, bijzondere hotels op goede locaties. Behalve een aantal uitstekende Bed & Breakfasts telt Naarden momenteel geen enkel hotel. En dat terwijl onze Vesting het hele jaar door erg geliefd is bij toeristen en dagjesmensen. Zeker rondom evenementen als de Matthäus Passion en exposities als de World Press Photo. Ook voor zakenmensen die de voorkeur geven aan een persoonlijke benadering en hoogstaande service is in de omgeving eigenlijk weinig plek. Hoogste tijd dus dat het Vesting Hotel open gaat!”

Crowdfund campagne

Wachter en Tessa hebben zelf een aanzienlijk bedrag aan eigen geld in het hotel gestoken. Voor het laatste stukje, bestemd voor het interieur en de inrichting kiezen ze voor het populaire crowdfunding in plaats van financiering via de bank. Wachter: “We kiezen bewust voor deze vorm van financieren, omdat het past bij onze filosofie. Het Vesting Hotel wil een hotel zijn voor iedereen en het zou geweldig zijn als we de inwoners van Naarden en omgeving, familie, vrienden en bekenden op deze wijze bij ons succes kunnen betrekken. Bovendien krijg je als investeerder niet alleen een mooie rente en aflossing, je krijgt ook nog een aantal leuke benefits. Via het platform van Collin Crowdfund is het de bedoeling een bedrag van € 200.000,- op te halen.” Investeren in de toekomst van het Vesting Hotel is al mogelijk vanaf € 500,-. In ruil voor een vijfjarige lening ontvangen de investeerders een vaste jaarlijkse rente van maar liefst zes procent. Als extra blijk van waardering kunnen de investeerders de komende vijf jaar bovendien rekenen op diverse extra’s; van korting op een overnachting tot gratis koffie en thee gedurende de looptijd van de lening. Voor meer informatie over de crowfundcampagne, zie: www.vestinghotel.nl.

Over Collin Crowdfund

Via haar online platform slaat Collin een brug tussen investeerders die op zoek zijn naar meer rendement en ambitieuze MKB-bedrijven met een financieringsbehoefte. Bedrijven met een financieringsbehoefte van € 50.000,- tot € 2.500.000 kunnen terecht bij Collin. Waar mogelijk en opportuun werkt Collin daarbij samen met onder andere banken, bedrijfskundig adviesbureaus en accountants. Om zowel de investeerder als de ondernemer optimaal succesvol te laten zijn, is de screening uiterst zorgvuldig. Zo introduceerde Collin ‘Crowdfund Coaches’ die de ondernemer begeleiden in het proces. Ook na realisatie van de lening coördineert de Crowdfund Coach de uitwisseling van informatie tussen de ondernemer en de investeerders die de lening verzorgden. www.collincrowdfund.nl 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: