Hotelketen uitgelicht: NH Hotel Group

26 april 2019 | David Bakker

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers.

NH Hotel Group (Navarra Hoteles) is een van origine Spaanse hotelketen, opgericht in 1978 door de Spanjaard Antonio Catalán Díaz. De afgelopen veertig jaar heeft NH Hotel Group zich ontwikkeld tot grote speler op, voornamelijk, de Europese en Latijns-Amerikaanse markt. Afgelopen jaar nam de Thaise hotelonderneming Minor 94,1 procent van de aandelen van NH Hotel Group in handen.

Binnen twintig jaar ontwikkelde NH zich van zelfstandig hotel tot volwassen keten in Spanje. Eind 1995 was NH Hotel Group al één van de meest toonaangevende Spaanse stadshotelketens, met 54 vestigingen verspreid over het hele land. De internationale ambities ontvouwden zich een aantal jaren later toen in 1998 het eerste NH Hotel in Zuid-Amerika werd geopend. In 1999, één jaar later, begon het aan zijn Europese avontuur na de verwerving van een belang in Jolly Hotels van 19,1 procent. Aan het begin van het decennium denderde NH Hotel Group de Nederlandse markt binnen door De Krasnapolsky groep over te nemen. De Krasnapolsky groep had twee jaar eerder de hotelketen Golden Tulip overgenomen, waardoor de Spaanse keten plotsklaps het aantal hotels verdubbelde tot 168 hotels en 7300 medewerkers in vijftien landen had. 

De keten was los. Binnen een aantal jaren werden nieuwe Europese markten aangeboord. Andere hotelketens (waaronder de Duitse hotelketen Astron Hotels) werden overgenomen. Met 240 hotels en 35.000 kamers in 18 landen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika betrad NH in 2004 en 2005 de Roemeense, Italiaanse, Britse en Franse markt. Op haar hoogtepunt in 2011 bezat de keten ongeveer 400 hotels en 60.000 kamers.

2013 was een kanteljaar voor NH Hotel Group. Het Chinese bedrijf HNA werd grootaandeelhouder en er werd een nieuw ‘schuldstructuur’ aangenomen om de opgebouwde schulden te saneren. Een vijfjarenplan werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur, veel vastgoed uit Zuid-Amerika werd afgestoten en NH Hotel Group herpositioneerde zich op de markt. Elk van de initiatieven richtte zich op het verhogen van de inkomsten, het verbeteren van de marges, het groeien en het optimaliseren van het management en de organisatiecapaciteiten. Ook werd er meer aandacht gegeven aan de verbetering van de gastenbeleving en verkoop- en communicatiestrategieën. Zo bouwde NH in deze periode een waardevoorstel uit in een nieuwe merkarchitectuur onder de paraplu van de NH Hotel Group, waaronder NH Collection, NH Hotels, nhow en Hesperia Resorts. Elk merk heeft een eigen operationele belofte en een eigen onderscheidende gastenbeleving. De schuldenlast werd teruggebracht. In 2018 boekte NH 484 miljoen aan schulden af, waardoor er nog ‘slechts’ 171 miljoen aan schuld in de boeken staat.

Drie merken

Tegenwoordig positioneert NH zich met drie merken: NH Collection, NH Hotels en nhow. Bij de opening van het laatste nhow hotel in Marseille in september 2018 zei Hugo Rovira, operationeel directeur van Zuid-Europa, tegen Hospitality Management: “Elk hotel binnen het merk nhow is uniek en heeft het karakter van de stad waar het in staat. nhow past niet in iedere stad. We zijn op zoek naar steden met een ruig randje en steden die ‘booming’ en ‘upcoming’ zijn.” nhow opent de komende jaren in Londen, Amsterdam, Rome, Brussel en Frankfurt. NH Hotels, één van de drie merken, heeft verreweg de meeste hotels en omvat drie - en viersterren hotels die zich onderscheiden door eenduidige producten, service en uitstekende locaties aan te bieden. NH Collection ligt in het vier- en vijfsterrensegment, vrijwel altijd gelegen in het stadscentrum in een uniek gebouw en een focus op F&B. Restaurant Vermeer in het NH Collection Barbizon Palace Hotel in Amsterdam heeft één Michelinster. Evenals The White Room in NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. In totaal kent de keten 12 Michelinsterren, waarvan restaurant DiverXO in het Madrileense hotel NH Collection Eurobuilding het enige driesterrenrestaurant is binnen de groep.

Sinds oktober 2018 maakt NH Hotel Group deel uit van Minor Hotels, op zijn beurt weer lid van het Thaise conglomeraat Minor International. De Thaise groep verwierf 94,1 procent van NH Hotel Group na een overnamebod, met een totale investering van 2,33 miljard euro. De gecombineerde portefeuille van Minor en NH Hotel Group behoort tot de 20 grootste hotelketens ter wereld, met meer dan 500 hotels in meer dan 50 landen in Azië-Pacific, het Midden-Oosten en de Indische Oceaan, Europa en Amerika met acht merken: NH Hotels, NH Collection, nhow, Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks.

Kijkje in de toekomst

Eén van de eerste gezamenlijke initiatieven die binnenkort zal plaatsvinden is de overdracht van het beheer van 15 hotels van Minor Hotels in Portugal en Brazilië aan NH Hotel Group. NH Hotel Group zal daardoor in totaal 17 hotels in Portugal beheren (13 van Minor Hotels, 3 hotels die nieuw geopend zullen worden en 1 die door NH Hotel Group is gecontracteerd) en verwerft daarmee een prominente positie in Portugal met hotels in Lissabon, Porto, Coímbra, Sintra, Evora en de Algarve. Beide organisaties hebben hun krachten in Brazilië gebundeld met 3 hotels in Bahia, Sao Paolo en Curitiba.

De gunstige ontwikkelingen, die beter zijn dan verwacht, en de initiatieven die in 2018 zijn uitgevoerd, waaronder de investering in de herpositionering van sleutelactiva van NH Hotel Group in steden als New York, Amsterdam, Rome en München, zorgen ervoor dat NH Hotel Group het doel van de EBITDA(1) van 285 miljoen euro voor het jaar 2019 zal gaan bereiken.

 

NH Hotel Group

Oprichtingsjaar: 1978

Oprichter: Antonio Catalán Díaz

Huidig CEO: Ramón Aragonés

Managing Director Northern Europe: Maarten Markus

Hoofdkantoor: Madrid

Aantal hotels: 350+

Meer dan 300 hotels in Europa

Meer dan 50 hotels in Amerika

Eén hotel in Afrika

Aantal werknemers: 22.000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: