Hotelketen uitgelicht: NH Hotel Group

26 april 2019 | David Bakker

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers.

NH Hotel Group (Navarra Hoteles) is een van origine Spaanse hotelketen, opgericht in 1978 door de Spanjaard Antonio Catalán Díaz. De afgelopen veertig jaar heeft NH Hotel Group zich ontwikkeld tot grote speler op, voornamelijk, de Europese en Latijns-Amerikaanse markt. Afgelopen jaar nam de Thaise hotelonderneming Minor 94,1 procent van de aandelen van NH Hotel Group in handen.

Binnen twintig jaar ontwikkelde NH zich van zelfstandig hotel tot volwassen keten in Spanje. Eind 1995 was NH Hotel Group al één van de meest toonaangevende Spaanse stadshotelketens, met 54 vestigingen verspreid over het hele land. De internationale ambities ontvouwden zich een aantal jaren later toen in 1998 het eerste NH Hotel in Zuid-Amerika werd geopend. In 1999, één jaar later, begon het aan zijn Europese avontuur na de verwerving van een belang in Jolly Hotels van 19,1 procent. Aan het begin van het decennium denderde NH Hotel Group de Nederlandse markt binnen door De Krasnapolsky groep over te nemen. De Krasnapolsky groep had twee jaar eerder de hotelketen Golden Tulip overgenomen, waardoor de Spaanse keten plotsklaps het aantal hotels verdubbelde tot 168 hotels en 7300 medewerkers in vijftien landen had. 

De keten was los. Binnen een aantal jaren werden nieuwe Europese markten aangeboord. Andere hotelketens (waaronder de Duitse hotelketen Astron Hotels) werden overgenomen. Met 240 hotels en 35.000 kamers in 18 landen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika betrad NH in 2004 en 2005 de Roemeense, Italiaanse, Britse en Franse markt. Op haar hoogtepunt in 2011 bezat de keten ongeveer 400 hotels en 60.000 kamers.

2013 was een kanteljaar voor NH Hotel Group. Het Chinese bedrijf HNA werd grootaandeelhouder en er werd een nieuw ‘schuldstructuur’ aangenomen om de opgebouwde schulden te saneren. Een vijfjarenplan werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur, veel vastgoed uit Zuid-Amerika werd afgestoten en NH Hotel Group herpositioneerde zich op de markt. Elk van de initiatieven richtte zich op het verhogen van de inkomsten, het verbeteren van de marges, het groeien en het optimaliseren van het management en de organisatiecapaciteiten. Ook werd er meer aandacht gegeven aan de verbetering van de gastenbeleving en verkoop- en communicatiestrategieën. Zo bouwde NH in deze periode een waardevoorstel uit in een nieuwe merkarchitectuur onder de paraplu van de NH Hotel Group, waaronder NH Collection, NH Hotels, nhow en Hesperia Resorts. Elk merk heeft een eigen operationele belofte en een eigen onderscheidende gastenbeleving. De schuldenlast werd teruggebracht. In 2018 boekte NH 484 miljoen aan schulden af, waardoor er nog ‘slechts’ 171 miljoen aan schuld in de boeken staat.

Drie merken

Tegenwoordig positioneert NH zich met drie merken: NH Collection, NH Hotels en nhow. Bij de opening van het laatste nhow hotel in Marseille in september 2018 zei Hugo Rovira, operationeel directeur van Zuid-Europa, tegen Hospitality Management: “Elk hotel binnen het merk nhow is uniek en heeft het karakter van de stad waar het in staat. nhow past niet in iedere stad. We zijn op zoek naar steden met een ruig randje en steden die ‘booming’ en ‘upcoming’ zijn.” nhow opent de komende jaren in Londen, Amsterdam, Rome, Brussel en Frankfurt. NH Hotels, één van de drie merken, heeft verreweg de meeste hotels en omvat drie - en viersterren hotels die zich onderscheiden door eenduidige producten, service en uitstekende locaties aan te bieden. NH Collection ligt in het vier- en vijfsterrensegment, vrijwel altijd gelegen in het stadscentrum in een uniek gebouw en een focus op F&B. Restaurant Vermeer in het NH Collection Barbizon Palace Hotel in Amsterdam heeft één Michelinster. Evenals The White Room in NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. In totaal kent de keten 12 Michelinsterren, waarvan restaurant DiverXO in het Madrileense hotel NH Collection Eurobuilding het enige driesterrenrestaurant is binnen de groep.

Sinds oktober 2018 maakt NH Hotel Group deel uit van Minor Hotels, op zijn beurt weer lid van het Thaise conglomeraat Minor International. De Thaise groep verwierf 94,1 procent van NH Hotel Group na een overnamebod, met een totale investering van 2,33 miljard euro. De gecombineerde portefeuille van Minor en NH Hotel Group behoort tot de 20 grootste hotelketens ter wereld, met meer dan 500 hotels in meer dan 50 landen in Azië-Pacific, het Midden-Oosten en de Indische Oceaan, Europa en Amerika met acht merken: NH Hotels, NH Collection, nhow, Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks.

Kijkje in de toekomst

Eén van de eerste gezamenlijke initiatieven die binnenkort zal plaatsvinden is de overdracht van het beheer van 15 hotels van Minor Hotels in Portugal en Brazilië aan NH Hotel Group. NH Hotel Group zal daardoor in totaal 17 hotels in Portugal beheren (13 van Minor Hotels, 3 hotels die nieuw geopend zullen worden en 1 die door NH Hotel Group is gecontracteerd) en verwerft daarmee een prominente positie in Portugal met hotels in Lissabon, Porto, Coímbra, Sintra, Evora en de Algarve. Beide organisaties hebben hun krachten in Brazilië gebundeld met 3 hotels in Bahia, Sao Paolo en Curitiba.

De gunstige ontwikkelingen, die beter zijn dan verwacht, en de initiatieven die in 2018 zijn uitgevoerd, waaronder de investering in de herpositionering van sleutelactiva van NH Hotel Group in steden als New York, Amsterdam, Rome en München, zorgen ervoor dat NH Hotel Group het doel van de EBITDA(1) van 285 miljoen euro voor het jaar 2019 zal gaan bereiken.

 

NH Hotel Group

Oprichtingsjaar: 1978

Oprichter: Antonio Catalán Díaz

Huidig CEO: Ramón Aragonés

Managing Director Northern Europe: Maarten Markus

Hoofdkantoor: Madrid

Aantal hotels: 350+

Meer dan 300 hotels in Europa

Meer dan 50 hotels in Amerika

Eén hotel in Afrika

Aantal werknemers: 22.000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: