Hotello’s behoren tot de gelukkigste mensen van Nederland

3 mei 2018 | David Bakker

Geluk wordt wetenschappelijk omschreven als een staat van tevredenheid of vreugde en kan voor elke individu anders zijn. Een reden voor HotelloTOP om geluk onder de Hotello’s te onderzoeken! En wat blijkt? Nederlandse Hotello’s geven algemeen geluk een 8,1! Op basis van een profielonderzoek (N=2544) en de HotelloTOP Happiness Barometer (N=582) onder de Hotello’s van de Hotelscholen: Hotel Management School Maastricht, Stenden Hotel Management School, Hotelschool Den Haag, NHTV, Saxion Hogeschool en TIO, delen HotelloTOP & Consumatics de leukste ‘Hotello feitjes’. 

Uitgangspunt

Vriendschap, liefde, familie, gezondheid en successen. Deze woorden worden door Hotello’s het meest geassocieerd met geluk. Volgens de Hotello’s zit het in kleine momenten, een gebalanceerd leven en betekenisvol zijn voor anderen. Een mooi uitgangspunt om geluk te definiëren in het uitgebreide HotelloTOP onderzoek.

Gelukkig én ondernemend

Uit het profielonderzoek blijkt dat Hotello’s ondernemende types zijn, 25% is werkzaam als bedrijfsleider en 22% als directeur/eigenaar. De skills die een Hotello het vaakst noemt op LinkedIn zijn: Hospitality, Management en Marketing. De hotelsector is met 22% het best vertegenwoordigd, waarna de foodservice branche volgt met 18%. 51% van De TOP 100 grootste Horecabedrijven (Misset Horeca’17) heeft Hotello’s in dienst. 25% van de Hotello’s gaat verder studeren. In de gehele keten zijn Hotello’s werkzaam, maar hoe dichter bij de gast, hoe jonger. Ook bij De TOP 100 zie je vooral de Hotello’s werken tot 35 jaar oud. De directe impact in de branche wordt dus gemaakt door Generatie Y en Z.

Hoe ouder hoe gelukkiger

Hotello’s hebben een positieve kijk op het leven. 84% is het eens met de stelling: ‘Ik heb het gevoel dat het leven mij veel geeft’. Bovendien heeft 81% een goede kijk op het verleden. Men geeft aan dat geluk groeit met de jaren. Ben jij 56-65 jaar oud? Dan behoor jij tot de gelukkigste groep Hotello’s. Deze leeftijdsgroep geeft geluk een 8,4, dit is 0,3% hoger dan het gemiddelde algemene geluk van een Hotello. Ouderen en jongeren kunnen dus meer ervaringen uitwisselen om dit niveau dichter bij elkaar te brengen.

De balans vinden

Wil jij je geluk een boost geven? Of ben je al enorm gelukkig, maar zoek je nog de juiste balans? Probeer dan een balans te vinden in timemanagement. Uit het HotelloTOP onderzoek blijkt dat timemanagement een aandachtspunt is en geluk af en toe in de weg kan zitten. Besteed meer tijd aan de zaken die je associeert met geluk: je familie, vrienden, liefde, gezondheid en successen en krijg meer grip op de tijd. Tevens helpt het enorm om collega’s te motiveren met je positieve en gelukkige houding.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: