Hotello’s behoren tot de gelukkigste mensen van Nederland

3 mei 2018 | David Bakker

Geluk wordt wetenschappelijk omschreven als een staat van tevredenheid of vreugde en kan voor elke individu anders zijn. Een reden voor HotelloTOP om geluk onder de Hotello’s te onderzoeken! En wat blijkt? Nederlandse Hotello’s geven algemeen geluk een 8,1! Op basis van een profielonderzoek (N=2544) en de HotelloTOP Happiness Barometer (N=582) onder de Hotello’s van de Hotelscholen: Hotel Management School Maastricht, Stenden Hotel Management School, Hotelschool Den Haag, NHTV, Saxion Hogeschool en TIO, delen HotelloTOP & Consumatics de leukste ‘Hotello feitjes’. 

Uitgangspunt

Vriendschap, liefde, familie, gezondheid en successen. Deze woorden worden door Hotello’s het meest geassocieerd met geluk. Volgens de Hotello’s zit het in kleine momenten, een gebalanceerd leven en betekenisvol zijn voor anderen. Een mooi uitgangspunt om geluk te definiëren in het uitgebreide HotelloTOP onderzoek.

Gelukkig én ondernemend

Uit het profielonderzoek blijkt dat Hotello’s ondernemende types zijn, 25% is werkzaam als bedrijfsleider en 22% als directeur/eigenaar. De skills die een Hotello het vaakst noemt op LinkedIn zijn: Hospitality, Management en Marketing. De hotelsector is met 22% het best vertegenwoordigd, waarna de foodservice branche volgt met 18%. 51% van De TOP 100 grootste Horecabedrijven (Misset Horeca’17) heeft Hotello’s in dienst. 25% van de Hotello’s gaat verder studeren. In de gehele keten zijn Hotello’s werkzaam, maar hoe dichter bij de gast, hoe jonger. Ook bij De TOP 100 zie je vooral de Hotello’s werken tot 35 jaar oud. De directe impact in de branche wordt dus gemaakt door Generatie Y en Z.

Hoe ouder hoe gelukkiger

Hotello’s hebben een positieve kijk op het leven. 84% is het eens met de stelling: ‘Ik heb het gevoel dat het leven mij veel geeft’. Bovendien heeft 81% een goede kijk op het verleden. Men geeft aan dat geluk groeit met de jaren. Ben jij 56-65 jaar oud? Dan behoor jij tot de gelukkigste groep Hotello’s. Deze leeftijdsgroep geeft geluk een 8,4, dit is 0,3% hoger dan het gemiddelde algemene geluk van een Hotello. Ouderen en jongeren kunnen dus meer ervaringen uitwisselen om dit niveau dichter bij elkaar te brengen.

De balans vinden

Wil jij je geluk een boost geven? Of ben je al enorm gelukkig, maar zoek je nog de juiste balans? Probeer dan een balans te vinden in timemanagement. Uit het HotelloTOP onderzoek blijkt dat timemanagement een aandachtspunt is en geluk af en toe in de weg kan zitten. Besteed meer tijd aan de zaken die je associeert met geluk: je familie, vrienden, liefde, gezondheid en successen en krijg meer grip op de tijd. Tevens helpt het enorm om collega’s te motiveren met je positieve en gelukkige houding.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: