Hotello’s behoren tot de gelukkigste mensen van Nederland

3 mei 2018 | David Bakker

Geluk wordt wetenschappelijk omschreven als een staat van tevredenheid of vreugde en kan voor elke individu anders zijn. Een reden voor HotelloTOP om geluk onder de Hotello’s te onderzoeken! En wat blijkt? Nederlandse Hotello’s geven algemeen geluk een 8,1! Op basis van een profielonderzoek (N=2544) en de HotelloTOP Happiness Barometer (N=582) onder de Hotello’s van de Hotelscholen: Hotel Management School Maastricht, Stenden Hotel Management School, Hotelschool Den Haag, NHTV, Saxion Hogeschool en TIO, delen HotelloTOP & Consumatics de leukste ‘Hotello feitjes’. 

Uitgangspunt

Vriendschap, liefde, familie, gezondheid en successen. Deze woorden worden door Hotello’s het meest geassocieerd met geluk. Volgens de Hotello’s zit het in kleine momenten, een gebalanceerd leven en betekenisvol zijn voor anderen. Een mooi uitgangspunt om geluk te definiëren in het uitgebreide HotelloTOP onderzoek.

Gelukkig én ondernemend

Uit het profielonderzoek blijkt dat Hotello’s ondernemende types zijn, 25% is werkzaam als bedrijfsleider en 22% als directeur/eigenaar. De skills die een Hotello het vaakst noemt op LinkedIn zijn: Hospitality, Management en Marketing. De hotelsector is met 22% het best vertegenwoordigd, waarna de foodservice branche volgt met 18%. 51% van De TOP 100 grootste Horecabedrijven (Misset Horeca’17) heeft Hotello’s in dienst. 25% van de Hotello’s gaat verder studeren. In de gehele keten zijn Hotello’s werkzaam, maar hoe dichter bij de gast, hoe jonger. Ook bij De TOP 100 zie je vooral de Hotello’s werken tot 35 jaar oud. De directe impact in de branche wordt dus gemaakt door Generatie Y en Z.

Hoe ouder hoe gelukkiger

Hotello’s hebben een positieve kijk op het leven. 84% is het eens met de stelling: ‘Ik heb het gevoel dat het leven mij veel geeft’. Bovendien heeft 81% een goede kijk op het verleden. Men geeft aan dat geluk groeit met de jaren. Ben jij 56-65 jaar oud? Dan behoor jij tot de gelukkigste groep Hotello’s. Deze leeftijdsgroep geeft geluk een 8,4, dit is 0,3% hoger dan het gemiddelde algemene geluk van een Hotello. Ouderen en jongeren kunnen dus meer ervaringen uitwisselen om dit niveau dichter bij elkaar te brengen.

De balans vinden

Wil jij je geluk een boost geven? Of ben je al enorm gelukkig, maar zoek je nog de juiste balans? Probeer dan een balans te vinden in timemanagement. Uit het HotelloTOP onderzoek blijkt dat timemanagement een aandachtspunt is en geluk af en toe in de weg kan zitten. Besteed meer tijd aan de zaken die je associeert met geluk: je familie, vrienden, liefde, gezondheid en successen en krijg meer grip op de tijd. Tevens helpt het enorm om collega’s te motiveren met je positieve en gelukkige houding.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: