Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

Achtergronden Rotterdam
Roots en Rotterdam Pride organiseren uitbundige zondagbrunch

Van 22 tot en met 29 september 2019 vindt Rotterdam Pride plaats. Door middel van cultuur, kennis en entertainment wordt seksuele, sekse, culturele en genderdiversiteit op een positieve manier bespreekbaar en zichtbaar gemaakt. De stad bruist gedurende deze week van de evenementen en samen met Ro...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

OTA's Marriott
Marriott kiest voor Expedia als 'optimized distributor'

Met ingang van 15 oktober worden Marriott International’s b2b-tarieven, beschikbaarheid en content voor meerdere reisaanbieders exclusief gedistribueerd door Expedia Group, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. De partijen zijn in april dit jaar deze exclusieve overeenkomst overeengekomen. Fri...

Toerisme Opening
Landal Kaatsheuvel verwelkomt op 4 oktober de eerste gasten

Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel, waar de eerste 24 vakantiewoningen gereed zijn. Voordat het zover is, kunnen huiseigenaren en relaties komen proefslapen in het weekend van 27 september. In datzelfde weekend vinden op 28 en 29...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: