Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: