Hotelschool The Hague neemt eerste Comenius Leadership Grant in ontvangst

4 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op 16 mei jl. is het Comeniusnetwerk van start gegaan; een nieuw platform voor docenten aan universiteiten en hogescholen die zich inzetten voor innovatie in het hoger onderwijs. Het netwerk is ondergebracht bij de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen).

Ervaren onderwijsprofessionals komen in aanmerking voor de prestigieuze Leadership Grant, met projecten die aansluiten bij de onderwijsvisie van de eigen instelling. Doel is het doorvoeren van een vernieuwing binnen een hele faculteit of instelling. Uit 23 voorstellen zijn de projecten van de VU Amsterdam, Wageningen University, Erasmus University College, Saxion, de Hanzehogeschool en Hotelschool The Hague gehonoreerd met een Comenius Leadership Grant. Deze werd vorige week geïntroduceerd naast de al bestaande Teacher en Senior Fellowships.

Onderzoek

Het door Hotelschool The Hague voorgestelde project is getiteld: “A design oriented and research informed curriculum in hospitality management”. Het onderwijs van Hotelschool The Hague kenmerkt zich door een rijke leeromgeving waarin theorie, praktijkonderwijs en onderzoek met elkaar worden gecombineerd. Doel is een verdere verdieping van strategische en analytische vaardigheden in het curriculum toe te passen. Met een op onderzoek en ontwerp gerichte werkwijze, stimuleert het curriculum kritisch denken en een nieuwsgierige houding bij studenten. Bovendien worden studenten en docenten in leergemeenschapen betrokken bij de ontwikkeling van de onderzoekslijnen. Het derde onderdeel van het project is het “connected curriculum”, wat betekent dat de uitkomsten van onderzoek door docenten en studenten worden verwerkt in het onderwijs.

Hotelschool The Hague bereidt studenten voor op een professionele toekomst die voortdurend in beweging is. Studenten moeten niet alleen bezig zijn met veranderingen die nu het beeld bepalen —technologische veranderingen, Airbnb, ontwikkelingen in de circulaire economie—, maar worden verwacht nu al na te denken over wat hen in de komende tien jaar in hun beroep te wachten staat.

Jeroen Oskam

Jeroen Oskam, Director Hospitality Research Centre, Hotelschool The Hague: “Met dit project streeft Hotelschool The Hague naar een onderwijsverdieping die in dienst staat van de goede aansluiting bij de hotelbranche. Hotelschool The Hague doet dit door de prioriteit te leggen bij de professionele en maatschappelijke relevantie van onderzoek. De plannen moeten bijdragen aan een uitdagende academische en professionele omgeving voor studenten, docenten en onderzoekers van de school, en aan de concurrentiekracht van Nederlandse gastvrijheid professionals, hotelscholen en bedrijven binnen de gastvrijheidsbranche.”

De beoordelingscommissie heeft het voorstel van Hotelschool The Hague als “zeer goed” beoordeeld. Het project zal de komende drie jaar uitgevoerd worden. Na de zomervakantie licht de Hotelschool de plannen verder toe op een openingsconferentie van het project.

Voor meer informatie: https://www.nro.nl/comeniusnetwerk-van-start/

foto: Inge Hoogland

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: