Hotelschool The Hague neemt eerste Comenius Leadership Grant in ontvangst

4 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op 16 mei jl. is het Comeniusnetwerk van start gegaan; een nieuw platform voor docenten aan universiteiten en hogescholen die zich inzetten voor innovatie in het hoger onderwijs. Het netwerk is ondergebracht bij de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen).

Ervaren onderwijsprofessionals komen in aanmerking voor de prestigieuze Leadership Grant, met projecten die aansluiten bij de onderwijsvisie van de eigen instelling. Doel is het doorvoeren van een vernieuwing binnen een hele faculteit of instelling. Uit 23 voorstellen zijn de projecten van de VU Amsterdam, Wageningen University, Erasmus University College, Saxion, de Hanzehogeschool en Hotelschool The Hague gehonoreerd met een Comenius Leadership Grant. Deze werd vorige week geïntroduceerd naast de al bestaande Teacher en Senior Fellowships.

Onderzoek

Het door Hotelschool The Hague voorgestelde project is getiteld: “A design oriented and research informed curriculum in hospitality management”. Het onderwijs van Hotelschool The Hague kenmerkt zich door een rijke leeromgeving waarin theorie, praktijkonderwijs en onderzoek met elkaar worden gecombineerd. Doel is een verdere verdieping van strategische en analytische vaardigheden in het curriculum toe te passen. Met een op onderzoek en ontwerp gerichte werkwijze, stimuleert het curriculum kritisch denken en een nieuwsgierige houding bij studenten. Bovendien worden studenten en docenten in leergemeenschapen betrokken bij de ontwikkeling van de onderzoekslijnen. Het derde onderdeel van het project is het “connected curriculum”, wat betekent dat de uitkomsten van onderzoek door docenten en studenten worden verwerkt in het onderwijs.

Hotelschool The Hague bereidt studenten voor op een professionele toekomst die voortdurend in beweging is. Studenten moeten niet alleen bezig zijn met veranderingen die nu het beeld bepalen —technologische veranderingen, Airbnb, ontwikkelingen in de circulaire economie—, maar worden verwacht nu al na te denken over wat hen in de komende tien jaar in hun beroep te wachten staat.

Jeroen Oskam

Jeroen Oskam, Director Hospitality Research Centre, Hotelschool The Hague: “Met dit project streeft Hotelschool The Hague naar een onderwijsverdieping die in dienst staat van de goede aansluiting bij de hotelbranche. Hotelschool The Hague doet dit door de prioriteit te leggen bij de professionele en maatschappelijke relevantie van onderzoek. De plannen moeten bijdragen aan een uitdagende academische en professionele omgeving voor studenten, docenten en onderzoekers van de school, en aan de concurrentiekracht van Nederlandse gastvrijheid professionals, hotelscholen en bedrijven binnen de gastvrijheidsbranche.”

De beoordelingscommissie heeft het voorstel van Hotelschool The Hague als “zeer goed” beoordeeld. Het project zal de komende drie jaar uitgevoerd worden. Na de zomervakantie licht de Hotelschool de plannen verder toe op een openingsconferentie van het project.

Voor meer informatie: https://www.nro.nl/comeniusnetwerk-van-start/

foto: Inge Hoogland

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: