iOS-gebruikers geven het meeste uit aan hotelovernachtingen

18 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Technologie is zo normaal geworden dat de keuzes voor het ene of het andere product aan zeer persoonlijke voorkeuren onderhevig zijn. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de smartphone of tablet computer; ga je voor het Android systeem van Google, of voor het iOS systeem van Apple?

De voorkeuren van de Android of iOS-gebruikers gaan echter veel verder dan alleen de keuze voor een type telefoon, tablet en besturingssysteem. Hotelvergelijkingssite 
www.trivago.nl onderzocht de verschillen in gewoonten en de voorkeuren van Android en iOS-gebruikers bij het boeken van een hotel.

iOS-gebruikers geven meer uit

Gebruikers van een iOS device geven gemiddeld €20 per nacht meer uit aan een hotelovernachting. Waar Android-gebruikers kiezen voor overnachtingen met de gemiddelde waarde van €108 per kamer per nacht, kiezen de iOS-gebruikers voor overnachtingen met een gemiddelde waarde van €128 per kamer per nacht. Dit is 18,5% meer dan de Android gebruikers. Daarnaast blijven iOS-gebruikers ook langer. Het hotelverblijf van iOS-gebruiker is gemiddeld 11% langer dan het verblijf van een gebruiker van Android.

Er kan daarnaast ook gesteld worden dat Androidgebruikers iets prijsbewuster zijn. Hoewel Androidgebruikers gemiddeld € 20 per nacht minder uitgeven, is de gemiddelde beoordeling voor de gekozen hotels vrijwel hetzelfde. Het is dus niet zo dat Androidgebruikers slechte hotels boeken, integendeel zelfs; ze kiezen goed aangeschreven hotels voor een lagere prijs.

Voor Androidgebruikers is de prijs essentieel

Voor Androidgebruikers is de filter voor prijs het belangrijkst. Deze wordt bij het kiezen van een hotel het vaakst gebruikt. De filter voor de hotelbeoordeling komt voor Android-gebruikers op de tweede plaats en de sterrenclassificatie komt op de derde plaats. Voor iOS-gebruikers is dit precies andersom; het aantal sterren is voor de iOS-gebruiker de meest essentiële filter, daarna volgen de gemiddelde beoordeling van het hotel en de prijs van het hotel.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk. Voor zowel iOS als Android gebruikers geldt dat de aanwezigheid van ontbijt de belangrijkste faciliteit is. WiFi komt op een tweede plaats en de aanwezigheid van een zwembad komt voor beide groepen op een derde plaats.

iOS-gebruikers zoeken meer luxe

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per sterrenclassificatie.

De gebruikers van Apple-devices kiezen vaker voor de luxere viersterrenhotels of vijfsterrenhotels dan gebruikers van Android-devices. Daar staat tegenover dat onder Androidgebruikers de hotels met twee of drie sterren populairder zijn.

Android gebruikers zijn ochtendmensen, iOS-gebruikers zijn avondmensen

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per uur van de dag.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar Android gebruikers zijn vaker ochtendmensen en iOS-gebruikers zijn vaker avondmensen. In het zoekgedrag van de gebruikers komt dit duidelijk naar voren. In de ochtend zoeken de Androidgebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen vijf en zes uur ’s middags draait dit om; in de avonduren zoeken de iOS-gebruikers veel meer dan de Androidgebruikers. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 9 uur ’s avonds wordt het meeste naar hotels gezocht.

Telefoon populairder dan tabletcomputer

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, naar verhouding van smartphon­­es en tablets.

Via de smartphone wordt veel vaker naar hotels gezocht dan via een tablet. Toch verschilt de populariteit van de verschillende apparaten tussen gebruikers van Android en iOS. Androidgebruikers hebben de sterkere voorkeur voor de smartphone dan gebruikers van iOS. Slechts 13 % van de Androidgebruikers zoekt hun hotel via een tablet; onder de iOS-gebruikers is dit 32%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

Achtergronden Rotterdam
Roots en Rotterdam Pride organiseren uitbundige zondagbrunch

Van 22 tot en met 29 september 2019 vindt Rotterdam Pride plaats. Door middel van cultuur, kennis en entertainment wordt seksuele, sekse, culturele en genderdiversiteit op een positieve manier bespreekbaar en zichtbaar gemaakt. De stad bruist gedurende deze week van de evenementen en samen met Ro...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

OTA's Marriott
Marriott kiest voor Expedia als 'optimized distributor'

Met ingang van 15 oktober worden Marriott International’s b2b-tarieven, beschikbaarheid en content voor meerdere reisaanbieders exclusief gedistribueerd door Expedia Group, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. De partijen zijn in april dit jaar deze exclusieve overeenkomst overeengekomen. Fri...

Toerisme Opening
Landal Kaatsheuvel verwelkomt op 4 oktober de eerste gasten

Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel, waar de eerste 24 vakantiewoningen gereed zijn. Voordat het zover is, kunnen huiseigenaren en relaties komen proefslapen in het weekend van 27 september. In datzelfde weekend vinden op 28 en 29...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: