iOS-gebruikers geven het meeste uit aan hotelovernachtingen

18 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Technologie is zo normaal geworden dat de keuzes voor het ene of het andere product aan zeer persoonlijke voorkeuren onderhevig zijn. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de smartphone of tablet computer; ga je voor het Android systeem van Google, of voor het iOS systeem van Apple?

De voorkeuren van de Android of iOS-gebruikers gaan echter veel verder dan alleen de keuze voor een type telefoon, tablet en besturingssysteem. Hotelvergelijkingssite 
www.trivago.nl onderzocht de verschillen in gewoonten en de voorkeuren van Android en iOS-gebruikers bij het boeken van een hotel.

iOS-gebruikers geven meer uit

Gebruikers van een iOS device geven gemiddeld €20 per nacht meer uit aan een hotelovernachting. Waar Android-gebruikers kiezen voor overnachtingen met de gemiddelde waarde van €108 per kamer per nacht, kiezen de iOS-gebruikers voor overnachtingen met een gemiddelde waarde van €128 per kamer per nacht. Dit is 18,5% meer dan de Android gebruikers. Daarnaast blijven iOS-gebruikers ook langer. Het hotelverblijf van iOS-gebruiker is gemiddeld 11% langer dan het verblijf van een gebruiker van Android.

Er kan daarnaast ook gesteld worden dat Androidgebruikers iets prijsbewuster zijn. Hoewel Androidgebruikers gemiddeld € 20 per nacht minder uitgeven, is de gemiddelde beoordeling voor de gekozen hotels vrijwel hetzelfde. Het is dus niet zo dat Androidgebruikers slechte hotels boeken, integendeel zelfs; ze kiezen goed aangeschreven hotels voor een lagere prijs.

Voor Androidgebruikers is de prijs essentieel

Voor Androidgebruikers is de filter voor prijs het belangrijkst. Deze wordt bij het kiezen van een hotel het vaakst gebruikt. De filter voor de hotelbeoordeling komt voor Android-gebruikers op de tweede plaats en de sterrenclassificatie komt op de derde plaats. Voor iOS-gebruikers is dit precies andersom; het aantal sterren is voor de iOS-gebruiker de meest essentiële filter, daarna volgen de gemiddelde beoordeling van het hotel en de prijs van het hotel.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk. Voor zowel iOS als Android gebruikers geldt dat de aanwezigheid van ontbijt de belangrijkste faciliteit is. WiFi komt op een tweede plaats en de aanwezigheid van een zwembad komt voor beide groepen op een derde plaats.

iOS-gebruikers zoeken meer luxe

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per sterrenclassificatie.

De gebruikers van Apple-devices kiezen vaker voor de luxere viersterrenhotels of vijfsterrenhotels dan gebruikers van Android-devices. Daar staat tegenover dat onder Androidgebruikers de hotels met twee of drie sterren populairder zijn.

Android gebruikers zijn ochtendmensen, iOS-gebruikers zijn avondmensen

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, per uur van de dag.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar Android gebruikers zijn vaker ochtendmensen en iOS-gebruikers zijn vaker avondmensen. In het zoekgedrag van de gebruikers komt dit duidelijk naar voren. In de ochtend zoeken de Androidgebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen vijf en zes uur ’s middags draait dit om; in de avonduren zoeken de iOS-gebruikers veel meer dan de Androidgebruikers. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 9 uur ’s avonds wordt het meeste naar hotels gezocht.

Telefoon populairder dan tabletcomputer

Percentage mobiele zoekopdrachten van Android en iOS-gebruikers, naar verhouding van smartphon­­es en tablets.

Via de smartphone wordt veel vaker naar hotels gezocht dan via een tablet. Toch verschilt de populariteit van de verschillende apparaten tussen gebruikers van Android en iOS. Androidgebruikers hebben de sterkere voorkeur voor de smartphone dan gebruikers van iOS. Slechts 13 % van de Androidgebruikers zoekt hun hotel via een tablet; onder de iOS-gebruikers is dit 32%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: