Hoge kwaliteit Nederlands betalingsverkeer goed nieuws voor horeca

18 mei 2017 | Thijs Jacobs

Het betalingsverkeer in Nederland werd in 2016 gekenmerkt door veel digitale innovaties, een hoge beschikbaarheid van de diverse betaalketens en zeer lage schade door fraude. Het jaarverslag over 2016 van Betaalvereniging Nederland schetst ontwikkelingen waarmee Nederland zich kan scharen in de Europese voorhoede op het gebied van snelheid, gemak, betrouwbaarheid en veiligheid in het betalingsverkeer.

De digitalisering van het betalingsverkeer zette in 2016 door. Diverse dienstverleners introduceerden innovatieve apps en online betaaldiensten. De banken lanceerden onder meer iDIN, waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Sommige aanbieders hebben mobiele apps ontwikkeld waarmee particulieren snel, makkelijk en veilig aan elkaar kunnen betalen, vaak met behulp van iDEAL. De innovatiekracht van de sector leidde in 2016 ook tot de invoering van (digitaal) Incassomachtigen en iDEAL QR. Met iDEAL QR-codes kun je onder meer facturen op papier, collectanten op straat en rekeningen in de horeca makkelijk en veilig betalen met je smartphone.

Altijd en overal betalen

De elektronische betaalketens voor pinnen, iDEAL, internetbankieren en mobiel bankieren waren het afgelopen jaar stabieler dan ooit tevoren. Ondanks de aanhoudende toename van aanbieders én afnemers in deze betaalketens, waren er minder storingen dan voorgaande jaren.

Van iedere 1000 pintransacties in 2016, slaagden er 998 onmiddellijk, bij de eerste betaalpoging. Internetbankieren en mobiel bankieren waren in 2016 tussen 7u00 ’s ochtends en 1u00 ’s nachts 99,7 procent van de tijd beschikbaar. In 2015 was dat nog 99,6 procent. iDEAL kende in 2016 een vergelijkbare beschikbaarheid: 99,66 procent tussen 6u00 en 0u30.

Deze hoge beschikbaarheid is onder meer te danken aan de permanente aandacht voor storingspreventie door alle deelnemers in de betaalketens. De Betaalvereniging bewaakt de stabiliteit van de betaalketens en zorgt voor goede afstemming, het delen van informatie en soepele samenwerking tussen alle deelnemers.

Schade door fraude historisch laag

Betalen met pinpassen, smartphones, iDEAL, internetbankieren en mobiele apps neemt jaarlijks toe met dubbele groeicijfers. Desondanks is de schade door fraude met elektronische betaalmiddelen van de banken in 2016 gedaald met maar liefst 43 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bankklanten laten zich minder snel misleiden, mede dankzij de gezamenlijke voorlichtingscampagne van de Betaalvereniging en de banken, “Hang op, klik weg, bel uw bank!” Daarnaast investeren banken en betaalinstellingen voortdurend in verbeterde monitoring en detectie van frauduleuze betalingen. Dat heeft ertoe bijgedragen dat de totale schade in heel 2016 door malware bij internetbankieren ruim onder een miljoen euro is gezakt, tot 800.000 euro. Met de mobiele apps van Nederlandse banken was er vorig jaar helemaal geen fraude.

Samenwerking tussen betaaldienstverleners, overheidsinstanties en cybersecuritybedrijven en het onderling delen van kennis en informatie zijn de sleutel tot succes bij de beveiliging van het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes – Information Sharing and Analysis Centre richt die samenwerking zich vooral op het voorkomen van cybercriminaliteit, door goede bewaking en detectie.

Acceptgiro blijft nog even

Vanaf 1 januari 2019 zouden er geen Acceptgiro’s meer verwerkt worden maar die einddatum is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Goede doelen en sommige consumenten blijken de papieren Acceptgiro nog relatief veel te gebruiken.

Ondertussen gaat de migratie naar betere en efficiëntere alternatieven voor de Acceptgiro door. Betaalvereniging Nederland en de banken blijven gebruikers van de Acceptgiro adviseren om het verouderde papieren betaalmiddel te vervangen, bijvoorbeeld door (digitaal) Incassomachtigen of slim gebruik van iDEAL.

Contant geld goed bereikbaar

Het aantal geldautomaten van banken vertoont een geleidelijke daling, evenals het aantal bankkantoren met kasfunctie. Niettemin constateert het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer dat de bereikbaarheid van contant geld ook in 2016 goed op peil bleef. De Betaalvereniging en de banken blijven zich inzetten om contant geld goed beschikbaar en bereikbaar te houden, ook in dunbevolkte gebieden.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Culinair Interview Longread
Verslag: een dag meekijken op de Cas Spijkers Academie

De Cas Spijkers Academie is dé springplank voor aanstormend culinair talent. De ambitieuze studenten van de opleiding zijn verzekerd van een mooie aanbieding wanneer ze het felbegeerde papiertje op zak hebben. Niet alleen door het enorme tekort aan goede koks, maar ook omdat zij op jonge leef...

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: