Hoge kwaliteit Nederlands betalingsverkeer goed nieuws voor horeca

18 mei 2017 | Thijs Jacobs

Het betalingsverkeer in Nederland werd in 2016 gekenmerkt door veel digitale innovaties, een hoge beschikbaarheid van de diverse betaalketens en zeer lage schade door fraude. Het jaarverslag over 2016 van Betaalvereniging Nederland schetst ontwikkelingen waarmee Nederland zich kan scharen in de Europese voorhoede op het gebied van snelheid, gemak, betrouwbaarheid en veiligheid in het betalingsverkeer.

De digitalisering van het betalingsverkeer zette in 2016 door. Diverse dienstverleners introduceerden innovatieve apps en online betaaldiensten. De banken lanceerden onder meer iDIN, waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Sommige aanbieders hebben mobiele apps ontwikkeld waarmee particulieren snel, makkelijk en veilig aan elkaar kunnen betalen, vaak met behulp van iDEAL. De innovatiekracht van de sector leidde in 2016 ook tot de invoering van (digitaal) Incassomachtigen en iDEAL QR. Met iDEAL QR-codes kun je onder meer facturen op papier, collectanten op straat en rekeningen in de horeca makkelijk en veilig betalen met je smartphone.

Altijd en overal betalen

De elektronische betaalketens voor pinnen, iDEAL, internetbankieren en mobiel bankieren waren het afgelopen jaar stabieler dan ooit tevoren. Ondanks de aanhoudende toename van aanbieders én afnemers in deze betaalketens, waren er minder storingen dan voorgaande jaren.

Van iedere 1000 pintransacties in 2016, slaagden er 998 onmiddellijk, bij de eerste betaalpoging. Internetbankieren en mobiel bankieren waren in 2016 tussen 7u00 ’s ochtends en 1u00 ’s nachts 99,7 procent van de tijd beschikbaar. In 2015 was dat nog 99,6 procent. iDEAL kende in 2016 een vergelijkbare beschikbaarheid: 99,66 procent tussen 6u00 en 0u30.

Deze hoge beschikbaarheid is onder meer te danken aan de permanente aandacht voor storingspreventie door alle deelnemers in de betaalketens. De Betaalvereniging bewaakt de stabiliteit van de betaalketens en zorgt voor goede afstemming, het delen van informatie en soepele samenwerking tussen alle deelnemers.

Schade door fraude historisch laag

Betalen met pinpassen, smartphones, iDEAL, internetbankieren en mobiele apps neemt jaarlijks toe met dubbele groeicijfers. Desondanks is de schade door fraude met elektronische betaalmiddelen van de banken in 2016 gedaald met maar liefst 43 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bankklanten laten zich minder snel misleiden, mede dankzij de gezamenlijke voorlichtingscampagne van de Betaalvereniging en de banken, “Hang op, klik weg, bel uw bank!” Daarnaast investeren banken en betaalinstellingen voortdurend in verbeterde monitoring en detectie van frauduleuze betalingen. Dat heeft ertoe bijgedragen dat de totale schade in heel 2016 door malware bij internetbankieren ruim onder een miljoen euro is gezakt, tot 800.000 euro. Met de mobiele apps van Nederlandse banken was er vorig jaar helemaal geen fraude.

Samenwerking tussen betaaldienstverleners, overheidsinstanties en cybersecuritybedrijven en het onderling delen van kennis en informatie zijn de sleutel tot succes bij de beveiliging van het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes – Information Sharing and Analysis Centre richt die samenwerking zich vooral op het voorkomen van cybercriminaliteit, door goede bewaking en detectie.

Acceptgiro blijft nog even

Vanaf 1 januari 2019 zouden er geen Acceptgiro’s meer verwerkt worden maar die einddatum is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Goede doelen en sommige consumenten blijken de papieren Acceptgiro nog relatief veel te gebruiken.

Ondertussen gaat de migratie naar betere en efficiëntere alternatieven voor de Acceptgiro door. Betaalvereniging Nederland en de banken blijven gebruikers van de Acceptgiro adviseren om het verouderde papieren betaalmiddel te vervangen, bijvoorbeeld door (digitaal) Incassomachtigen of slim gebruik van iDEAL.

Contant geld goed bereikbaar

Het aantal geldautomaten van banken vertoont een geleidelijke daling, evenals het aantal bankkantoren met kasfunctie. Niettemin constateert het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer dat de bereikbaarheid van contant geld ook in 2016 goed op peil bleef. De Betaalvereniging en de banken blijven zich inzetten om contant geld goed beschikbaar en bereikbaar te houden, ook in dunbevolkte gebieden.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG® hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positi...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: