Omzet horeca groeit met 3 procent in eerste kwartaal

31 mei 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het eerste kwartaal van 2017 met bijna 3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. De omzet van de horeca neemt al vier jaar onafgebroken toe. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het eerste kwartaal toe.

Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet hotels stijgt het meest

Binnen de horeca steeg de omzet van hotels, met 4,5 procent, het sterkst ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is voor hotels bovendien de grootste omzetstijging in bijna vier jaar tijd. 

Restaurants zetten in het eerste kwartaal 4,2 procent meer om dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het volume, de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet, steeg met 3,7 procent. De omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, nam met 0,9 procent toe in het eerste kwartaal. 

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het eerste kwartaal met 0,6 procent gestegen. In het voorgaande kwartaal nam de omzet nog met 0,6 procent af. De omzetstijging van cafés is in het eerste kwartaal vooral te danken aan hogere prijzen, het volume bleef gelijk.

Ook meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het eerste kwartaal bijna 8 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016. Het volume was gemiddeld bijna 6 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel hotels, restaurants, snackbars als cafés behaalden meer omzet dan een jaar eerder.

 

Reactie KHN

Voorzitter Robér Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland is tevreden met de cijfers. Toch plaatst hij een kanttekening . “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!”

“We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten."

"De grootste uitdaging voor onze branche ligt de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: