Omzet horeca groeit met 3 procent in eerste kwartaal

31 mei 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het eerste kwartaal van 2017 met bijna 3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. De omzet van de horeca neemt al vier jaar onafgebroken toe. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het eerste kwartaal toe.

Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet hotels stijgt het meest

Binnen de horeca steeg de omzet van hotels, met 4,5 procent, het sterkst ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is voor hotels bovendien de grootste omzetstijging in bijna vier jaar tijd. 

Restaurants zetten in het eerste kwartaal 4,2 procent meer om dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het volume, de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet, steeg met 3,7 procent. De omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, nam met 0,9 procent toe in het eerste kwartaal. 

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het eerste kwartaal met 0,6 procent gestegen. In het voorgaande kwartaal nam de omzet nog met 0,6 procent af. De omzetstijging van cafés is in het eerste kwartaal vooral te danken aan hogere prijzen, het volume bleef gelijk.

Ook meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het eerste kwartaal bijna 8 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016. Het volume was gemiddeld bijna 6 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel hotels, restaurants, snackbars als cafés behaalden meer omzet dan een jaar eerder.

 

Reactie KHN

Voorzitter Robér Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland is tevreden met de cijfers. Toch plaatst hij een kanttekening . “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!”

“We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten."

"De grootste uitdaging voor onze branche ligt de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Hotel
Nieuwe operations manager Landgoed Huize Bergen

Hubèrt van den Heuvel is de nieuwe operations manager van Landgoed Huize Bergen te Vught. Van den Heuvel heeft in het verleden veel ervaring opgedaan binnen de hospitality. De afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt als (interim)bedrijfsadviseur voor horecabedrijven op het gebied van conceptontwi...

Hotelbouwplannen Culinair
Nieuwe hotelkamers voor sterrenrestaurant Valuas Venlo

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft 13 totaal vernieuwde hotelkamers in gebruik genomen. Bij de inrichting is de natuur gebruikt als inspiratiebron en speelt duurzaamheid een grote rol. Het is de derde grote verbouwing in acht jaar voor eigenaar Eric Swaghoven, die eerder het restaurant en de ke...

Tech Advertorial
Best Western City Hotel de Jonge kiest voor PMS van Guestline

Het Best Western City Hotel de Jonge is sinds 1874 een begrip in de hoofdstad van Drenthe en beschikt over 72 hotelkamers, restaurant en 8 vergaderzalen. Het hotel kiest voor een PMS-systeem van Guestline. Rob Riper, algemeen directeur van Best Western City Hotel de Jonge: Met de installatie heb...

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: