Onderzoek: bewoners Amsterdam zijn overtoerisme beu

8 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Stadsenquête Drukte en Balans uitgevoerd door Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de Gemeente Amsterdam geeft de perceptie van Amsterdammers weer op de effecten van massatoerisme in iedere buurt van de stad.

Enkele bevindingen:

De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid voelen in toenemende mate de drukte door massatoerisme
Centrum West en Centrum Oost zijn momenteel de meest drukke buurten als gevolg van massatoerisme
Volgens lokale bewoners komt drukte voornamelijk door buitenlandse toeristen
De top drie gevolgen van drukte zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos

Online reisspecialist TravelBird heeft een overzicht gepubliceerd over de impact van massatoerisme in iedere buurt van Amsterdam. Dit is gebaseerd op de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ uitgevoerd door Gemeente Amsterdam en OIS (Onderzoek, Informatie en Statistiek). De afgelopen jaren ondervindt de stad een enorme toename van het aantal toeristen en de bezoekersaantallen blijven stijgen. Er wordt verwacht dat dit jaar 18 miljoen bezoekers Amsterdam aandoen, naar verwachting stijgt dit aantal zelfs naar 30 miljoen in 2025. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) zal het aantal internationale toeristen wereldwijd stijgen van 1,2 miljard naar 1,8 miljard in 2030.

TravelBird heeft de data van de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt per buurt. Zo geeft het overzicht een duidelijk beeld van de verschillen per buurt. Alle data uit 2017 kan worden vergeleken met de resultaten uit 2016.

“Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om te werken aan duurzaam toerisme in Amsterdam. Amsterdam moet een stad blijven waar het geweldig is om te leven en om te bezoeken. De bewoners zijn degene die de stad karakter geven en dat is precies wat het zo aantrekkelijk maakt voor reizigers” zegt TravelBird CEO Steven Klooster. “Als reisspecialist is het onze verantwoordelijkheid om op lange termijn over duurzaam toerisme na te denken voor de toekomst van reizen. We zijn momenteel de hoeveelheid aangeboden reizen naar meest drukke steden aan het verminderen en daarnaast verbreden wij ons portfolio, zodat reizigers andere fantastische steden leren kennen die geen last hebben van massatoerisme. Voorbeelden hiervan zijn Bari in Italië, Toulouse in Frankrijk en het opkomende Skopje in Macedonië die wij recentelijk hebben geïntroduceerd, terwijl we tegelijkertijd het aantal reizen naar Amsterdam hebben verminderd.”

Centrum Oost

De meeste bewoners vinden dat de stad drukker aanvoelt. De grootste toename in perceptie van drukte geldt voor de bewoners van Centrum Oost. Echter zijn de bewoners in Centrum West het negatiefst over de drukte, gevolgd door Centrum Oost. Bewoners van beide buurten zijn in 2017 negatiever over de situatie dan in 2016.

Nu buitenlandse toeristen zich steeds vaker in de buurten rondom het centrum bevinden, zijn bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid in toenemende mate negatief over drukte veroorzaakt door massatoerisme.

De Pijp is de derde meest drukke buurt in Amsterdam (2,81), waar bewoners vrij negatief zijn over drukte (1,82). Bewoners uit deze buurt zijn van mening dat de hoofdoorzaak van de drukte de buitenlandse toeristen zijn (toegenomen van 3,68 naar 4,02). De resultaten laten zien dat de bewoners hun buurt als drukker ervaren dan in 2016 (van 2,78 naar 2,81).

Oud-Zuid heeft ook een negatieve houding tegenover de drukte (1,81), dit sentiment is nu negatiever dan in 2016 (van 2,01 naar 1,81). De buurt staat op de vierde plek in het overzicht onder, drukte veroorzaakt door buitenlandse toeristen, wat tevens door de bewoners wordt gezien als de hoofdoorzaak van drukte. (3,81).  

In de buurten waar de bewoners de gevolgen van de drukte het meest ondervinden met als belangrijkste reden buitenlandse toeristen (Centrum Oost, Centrum West, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes) zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos de drie voornaamste gevolgen. Het aantal bewoners dat klaagt over de belemmerde doorgang op de stoep is in vergelijking met 2016 het meest gestegen in Oud-West/De Baarsjes (van 3,62 naar 3,94) en Centrum Oost (van 3,84 naar 4,04).  

Vuil en vervuiling

Vuil en vervuiling zijn voornamelijk problemen in de buurten dichtbij het stadscentrum, de bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt geven aan dat dit het grootste probleem is in hun buurt. Vanwege de populariteit van De Pijp/Rivierenbuurt geven de bewoners van deze buurt ook aan dat verkeerschaos (3,86) een van de grootste problemen is dat veroorzaakt wordt door toeristen uit het buitenland. Bewoners van Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes melden dat dit gevolg van massatoerisme het hardst is gestegen sinds 2016. In Oud-Zuid is dit gestegen van 3,36 naar 3,91. In Oud-West/De Baarsjes is dit gestegen van 3,36 naar 3,84.

Overzicht bevindingen:

De algemene perceptie van drukte is toegenomen onder Amsterdammers.

Centrum West wordt door bewoners als drukst ervaren (3,34) en wordt gevolgd door Centrum Oost (3,01)

Bewoners van Amsterdam worden steeds negatiever over de drukte (Centrum West, Centrum Oost, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-West/De Baarsjes) - Bewoners worden steeds negatiever over drukte, wanneer dit wordt veroorzaakt door buitenlandse toeristen in Centrum West (1,53), Centrum Oost (1,6), Oud-Zuid (1,81) en De Pijp/Rivierenbuurt (1,82).

Centrum West is het meest negatief over drukte (1,53), gevolgd door Centrum Oost (1,56), beiden zijn negatiever geworden ten opzichte van 2016 (-0,17) en (-0,06)

Centrum Oost beleeft de grootste toename in perceptie van drukte (0,09) van 2.92 naar 3,01

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: