Onderzoek: bewoners Amsterdam zijn overtoerisme beu

8 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Stadsenquête Drukte en Balans uitgevoerd door Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de Gemeente Amsterdam geeft de perceptie van Amsterdammers weer op de effecten van massatoerisme in iedere buurt van de stad.

Enkele bevindingen:

De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid voelen in toenemende mate de drukte door massatoerisme
Centrum West en Centrum Oost zijn momenteel de meest drukke buurten als gevolg van massatoerisme
Volgens lokale bewoners komt drukte voornamelijk door buitenlandse toeristen
De top drie gevolgen van drukte zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos

Online reisspecialist TravelBird heeft een overzicht gepubliceerd over de impact van massatoerisme in iedere buurt van Amsterdam. Dit is gebaseerd op de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ uitgevoerd door Gemeente Amsterdam en OIS (Onderzoek, Informatie en Statistiek). De afgelopen jaren ondervindt de stad een enorme toename van het aantal toeristen en de bezoekersaantallen blijven stijgen. Er wordt verwacht dat dit jaar 18 miljoen bezoekers Amsterdam aandoen, naar verwachting stijgt dit aantal zelfs naar 30 miljoen in 2025. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) zal het aantal internationale toeristen wereldwijd stijgen van 1,2 miljard naar 1,8 miljard in 2030.

TravelBird heeft de data van de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt per buurt. Zo geeft het overzicht een duidelijk beeld van de verschillen per buurt. Alle data uit 2017 kan worden vergeleken met de resultaten uit 2016.

“Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om te werken aan duurzaam toerisme in Amsterdam. Amsterdam moet een stad blijven waar het geweldig is om te leven en om te bezoeken. De bewoners zijn degene die de stad karakter geven en dat is precies wat het zo aantrekkelijk maakt voor reizigers” zegt TravelBird CEO Steven Klooster. “Als reisspecialist is het onze verantwoordelijkheid om op lange termijn over duurzaam toerisme na te denken voor de toekomst van reizen. We zijn momenteel de hoeveelheid aangeboden reizen naar meest drukke steden aan het verminderen en daarnaast verbreden wij ons portfolio, zodat reizigers andere fantastische steden leren kennen die geen last hebben van massatoerisme. Voorbeelden hiervan zijn Bari in Italië, Toulouse in Frankrijk en het opkomende Skopje in Macedonië die wij recentelijk hebben geïntroduceerd, terwijl we tegelijkertijd het aantal reizen naar Amsterdam hebben verminderd.”

Centrum Oost

De meeste bewoners vinden dat de stad drukker aanvoelt. De grootste toename in perceptie van drukte geldt voor de bewoners van Centrum Oost. Echter zijn de bewoners in Centrum West het negatiefst over de drukte, gevolgd door Centrum Oost. Bewoners van beide buurten zijn in 2017 negatiever over de situatie dan in 2016.

Nu buitenlandse toeristen zich steeds vaker in de buurten rondom het centrum bevinden, zijn bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid in toenemende mate negatief over drukte veroorzaakt door massatoerisme.

De Pijp is de derde meest drukke buurt in Amsterdam (2,81), waar bewoners vrij negatief zijn over drukte (1,82). Bewoners uit deze buurt zijn van mening dat de hoofdoorzaak van de drukte de buitenlandse toeristen zijn (toegenomen van 3,68 naar 4,02). De resultaten laten zien dat de bewoners hun buurt als drukker ervaren dan in 2016 (van 2,78 naar 2,81).

Oud-Zuid heeft ook een negatieve houding tegenover de drukte (1,81), dit sentiment is nu negatiever dan in 2016 (van 2,01 naar 1,81). De buurt staat op de vierde plek in het overzicht onder, drukte veroorzaakt door buitenlandse toeristen, wat tevens door de bewoners wordt gezien als de hoofdoorzaak van drukte. (3,81).  

In de buurten waar de bewoners de gevolgen van de drukte het meest ondervinden met als belangrijkste reden buitenlandse toeristen (Centrum Oost, Centrum West, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes) zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos de drie voornaamste gevolgen. Het aantal bewoners dat klaagt over de belemmerde doorgang op de stoep is in vergelijking met 2016 het meest gestegen in Oud-West/De Baarsjes (van 3,62 naar 3,94) en Centrum Oost (van 3,84 naar 4,04).  

Vuil en vervuiling

Vuil en vervuiling zijn voornamelijk problemen in de buurten dichtbij het stadscentrum, de bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt geven aan dat dit het grootste probleem is in hun buurt. Vanwege de populariteit van De Pijp/Rivierenbuurt geven de bewoners van deze buurt ook aan dat verkeerschaos (3,86) een van de grootste problemen is dat veroorzaakt wordt door toeristen uit het buitenland. Bewoners van Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes melden dat dit gevolg van massatoerisme het hardst is gestegen sinds 2016. In Oud-Zuid is dit gestegen van 3,36 naar 3,91. In Oud-West/De Baarsjes is dit gestegen van 3,36 naar 3,84.

Overzicht bevindingen:

De algemene perceptie van drukte is toegenomen onder Amsterdammers.

Centrum West wordt door bewoners als drukst ervaren (3,34) en wordt gevolgd door Centrum Oost (3,01)

Bewoners van Amsterdam worden steeds negatiever over de drukte (Centrum West, Centrum Oost, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-West/De Baarsjes) - Bewoners worden steeds negatiever over drukte, wanneer dit wordt veroorzaakt door buitenlandse toeristen in Centrum West (1,53), Centrum Oost (1,6), Oud-Zuid (1,81) en De Pijp/Rivierenbuurt (1,82).

Centrum West is het meest negatief over drukte (1,53), gevolgd door Centrum Oost (1,56), beiden zijn negatiever geworden ten opzichte van 2016 (-0,17) en (-0,06)

Centrum Oost beleeft de grootste toename in perceptie van drukte (0,09) van 2.92 naar 3,01

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: