Prijzen hotels, restaurants en voedingsmiddelen in Nederland hoger dan Europees gemiddelde

11 juli 2019 | Thijs Jacobs

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe Eurostatcijfers over prijzen in 2018.

Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Oostenrijk zijn in de zomer de door Nederlanders meestbezochte vakantielanden. In vier van de vijf landen zijn de voedselprijzen hoger dan in Nederland. In de top vijf van zomervakantiebestemmingen van Nederlanders is alleen in Spanje voeding goedkoper. In Frankrijk liggen de voedselprijzen ruim 16 procent hoger dan gemiddeld in de EU. In Oostenrijk, het vijfde vakantieland op deze lijst, liggen de prijzen voor voeding bijna 27 procent boven het gemiddelde van de EU. 

Vleesprijzen Oostenrijk 45 procent boven EU-gemiddelde

Wie van barbecueën houdt, is het duurste uit in Oostenrijk. Vleesprijzen liggen er 45 procent boven het Europees gemiddelde, Frankrijk is 30 procent duurder. Spanje is opnieuw het laagst geprijsd, gevolgd door Duitsland en Italië.

Aardappelen, groente en fruit zijn in Frankrijk een fractie duurder dan in Oostenrijk, bijna 27 procent boven het Europees gemiddelde. In Italië en Duitsland zijn de prijzen 7 procent en 5 procent hoger dan dat gemiddelde, in Spanje liggen de prijzen daar 1,1 procent onder. In Nederland liggen deze prijzen iets boven het EU-gemiddelde (2,2 procent).

Dranken goedkoop in Spanje en Duitsland

Bij dranken zijn de prijsverschillen gematigder. Uitschieters zijn Oostenrijk, waar de niet-alcoholische dranken 13 procent boven het EU-gemiddelde liggen, en Spanje en Duitsland. Alcoholische dranken liggen hier respectievelijk 16 procent en 11 procent onder het EU-gemiddelde.

Restaurants en hotels relatief duur in Frankrijk

In Frankrijk zijn behalve voeding ook hotels en restaurants hoger geprijsd dan gemiddeld in de Europese Unie. De prijzen voor hotels en restaurants liggen er 18 procent hoger. In Spanje zijn hotels en restaurants het goedkoopst. 

Noord-Macedonië heeft goedkoopste voeding binnen Europa

Het goedkoopste land in Europa voor voeding is Noord-Macedonië, waar de prijzen bijna 40 procent onder het EU-gemiddelde liggen, gevolgd door Roemenië en Polen. Het duurste land is Zwitserland. Daar liggen de prijzen bijna 64 procent boven het EU-gemiddelde. Noorwegen ligt hier een fractie onder, gevolgd door IJsland.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: