"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

1 maart 2021 | David Bakker

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. 

De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer weten te vinden er een gebrek is aan gekwalificeerd personeel. Veel hotelprofessionals kiezen voor een (tijdelijke) carrièreswitch. Waar de hotellerie op dit moment minder personeel nodig heeft, schreeuwt de zorg om medewerkers. En juist de zorg is op zoek naar mensen uit de hospitalitybranche. Een leegloop dreigt.

De website zorg-gericht.nl deed in 2018 onderzoek naar het tekort aan personeel in de zorg. Daaruit bleek dat de verwachting is dat in de periode 2018-2022 ongeveer 190.000 extra medewerkers nodig zijn binnen zorg en welzijn. Dat zijn bijna 40.000 medewerkers per jaar. Het onderzoek dateert uit een periode voor corona. Het UWV bracht in mei 2020 naar buiten dat veel vacatures in de zorg moeilijk vervulbaar zijn. Bij de huisartsenpraktijken en gezondheidscentra is 77 procent van de vacatures moeilijk vervulbaar. In ziekenhuizen ligt dat percentage op 59 procent.

Veel hotelprofessionals kiezen nu voor een - al dan niet tijdelijke - overstap naar de zorg. Zo ook Sarah Tuasela-Borghaerts. Ze maakte een maand geleden de overstap van de hotellerie naar de zorg. Ze verliet haar functie van Regional Director of Sales namens de Sircle Collection om Team Manager Klant Contact Centrum (KCC) te worden in het Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen. Ze werkte in een verder verleden onder andere als salesmanager voor het Amstel Hotel en het Conservatorium Hotel in Amsterdam. “Mijn huidige functie heeft ontzettend veel raakvlakken met de hotellerie. Met deze baan ben ik verantwoordelijk voor het team dat ervoor zorgt dat de ziekenhuiservaring van de patiënten zo goed mogelijk verloopt. Van inchecken tot het ontslag. Waar je in een hotel een gast de meest luxe en ontzorgde ervaring wil bieden, probeer je in een ziekenhuis het de mensen ook zo comfortabel mogelijk te maken. Voornamelijk op operationeel vlak verschillen de zorg en de hotellerie niet veel van elkaar.”

Meer tijd

Tuasela-Borghaerts is in haar nieuwe functie verantwoordelijk voor een team van 30 mensen. De ziekenhuisbeleving van de patiënten staat centraal. Het team (KCC) zorgt voor een gestroomlijnd in- en uitcheck proces van de patiënten die voor een kort of lang verblijf in het ziekenhuis moeten zijn. Het bevalt haar goed. “Hoewel ik altijd de ambitie had om general manager in een hotel te worden, werk ik nu in de zorg. De hotellerie is prachtig en de dynamiek ook, maar het is ook een intensieve branche en dat is met een gezinsleven misschien wat moeilijker te combineren. Ik heb nu iets meer tijd voor mijn gezin.”

De overstap van de hotellerie naar de zorg is voor Tuasela-Borghaerts vrij organisch gegaan. Van hotelgasten inchecken naar patiënten inchecken kan een cultuuromslag zijn, maar dat is het niet voor de voormalig salesmanager van het Amstel Hotel. “Ik heb het ook uit ideologisch oogpunt gedaan. Mensen gaan niet vaak volledig vrijwillig naar een ziekenhuis en vanuit die gedachte kan je een patiënt helpen om de beleving zo prettig mogelijk te maken. De coronacrisis heeft mij wel doen beseffen dat ik iets wil toevoegen. Mijn vader is huisarts en met die kennis vond ik het goed om ook mijn steentje bij te dragen.”

Tijdens de sollicitatieprocedure en ook in gesprekken met (oud)collega’s viel het haar op dat vanuit de zorg de roep om hotelprofessionals groot is. Mensen met een hospitality-achtergrond zijn organisatorisch sterk, hebben een groot sociaal vermogen en kunnen goed luisteren naar de wensen van de gasten. “Die kwaliteiten zoekt de zorg ook. Mensen in de hotellerie zijn in hun genen getraind om mee te denken en dat wordt ook van ons verwacht. In de zorg is daar nu nadrukkelijk veel vraag naar.”

Nieuwe energie

In haar nieuwe functie vindt Tuasela-Borghaerts de gewenste energie die - door de coronacrisis - uit de hotellerie werd geslagen. Hotelprofessionals zijn aanpakkers en in tijden dat er minder te doen is, liggen er gevaren op de loer. “Voor wie gewend is om in een ontzettende dynamische omgeving te werken en diegene zit nu thuis te werken, kan het lastig zijn om de juiste energie te vinden. Mijn overstap van de hotellerie naar de zorg is een vrijwillige en daarnaast vond ik het goed om na 3,5 jaar als salesmanager bij Sircle Collection te hebben gewerkt ruimte te creëren voor iemand met een iets ander visie en een andere benadering. Ik denk dat dat goed is voor een organisatie.”

De overstap betekent voor Tuasela-Borghaerts niet dat ze de hotellerie definitief vaarwel heeft gezegd. “Nee, het is niet een definitieve carrièreswitch. Ik vond het op dit moment een goede keuze. Ik weet niet wat de toekomst mij gaat brengen, maar een terugkeer in de hotellerie sluit ik zeker niet uit. Het blijft een ontzettend mooie branche.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: