Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

17 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbranche. Dat blijkt uit de 2019 Global Meetings and Events Forecast van American Express Meetings & Events (M&E), een divisie van American Express Global Business Travel (GBT).
 
Verwacht wordt dat in 2019 het aantal zakelijke bijeenkomsten wereldwijd zal toenemen, terwijl de budgetten voor vergaderingen en evenementen licht stijgen. Consolidatie in de hele industrie en de opkomst van disruptive leveranciers creëren een omgeving waarin planners meer druk ervaren maar ook meer keuzemogelijkheden hebben. Dankzij deze dynamiek kan de branche gezamenlijk langetermijnuitdagingen aanpakken, zoals live inventory voor kleine en simpele vergaderingen en meer mogelijkheden om deelnemers actief te betrekken. Regionale voorspellingen zijn ook optimistisch en weerspiegelen het algehele sentiment in de sector.

GDPR

Ondervraagde planners zijn het erover eens dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) ook ver buiten Europa, waar de verordening werd ontwikkeld, van invloed is op de sector. Omdat opkomende technologieën zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en gezichtsherkenning vergaderingen en evenementen transformeren en meer data creëren, zullen compliance en privacy alleen maar belangrijker worden. Deze technologieën, waaraan deelnemers ook in hun dagelijks leven steeds meer gewend raken, zorgen voor vergaderingen waar deelnemers meer in opgaan en meer betrokken worden.
 
"2019 wordt een groeiperiode voor de meetingsbranche; het aantal vergaderingen neemt naar verwachting toe en dat geldt voor alle soorten zakelijke bijeenkomsten en regio's", aldus Issa Jouaneh, Senior Vice President & General Manager bij American Express Meetings & Events. "De uitdaging voor planners is om goed om te gaan met dit volume, terwijl de uitgaven sneller stijgen dan de budgetten voor vergaderingen. Door strategische bijeenkomsten rondom gedefinieerde doelen te organiseren, waarin de ervaring van de deelnemer voorop staat en technologie wordt omarmd, blijven vergaderingen ondanks deze uitdagingen, een belangrijk bedrijfsinstrument."
 

Noord-Amerika


In Noord-Amerika kampen planners met tegengestelde behoeften: ze moeten de ervaring van de deelnemer verbeteren terwijl ze werken binnen budgettaire beperkingen. De regio krijgt te maken met een lichte, maar wezenlijke toename van het aantal vergaderingen en deelnemers, de vergaderingsduur en de kosten per deelnemer. Dit is kenmerkend voor de nieuwe norm van de branche. De budgetten voor vergaderingen stijgen naar verwachting met 0,8%, ondanks de stijgende hoteltarieven (2,4%) en lagere commissies. Dit laatste wordt door tweederde van de planners beschouwd als het belangrijkste gevolg van hotelconsolidatie. Meer doen met minder is het blijvende doel van meetingplanners in deze regio. Als de budgetten voor zakelijke bijeenkomsten zouden stijgen, zou 33% van de ondervraagden als eerste de inhoud verbeteren.
 

Europa


De nieuwe norm voor meetingplanners in Europa gaat gepaard met hoge verwachtingen en een grotere reikwijdte. Het aantal vergaderingen - in alle soorten - neemt toe, vooral in Duitsland en Spanje, die het voortouw nemen in Europa. Beide landen zullen te maken krijgen met een toename van het aantal vergaderingen en het aantal deelnemers voor productintroducties en vergaderingen van klantadviesraden. De verwachting is dat een bescheiden groei van de budgetten (0,7%) de stijgende hoteltarieven niet kan bijhouden (1,6%), net als in Noord-Amerika.
 

Azië-Pacific


Planners in APAC streven ernaar meer te doen met minder. Er wordt groei voorspeld en hoewel de kosten voorlopig in evenwicht zijn, stijgen ze sneller dan de budgetten voor zakelijke bijeenkomsten. Dit zorgt voor druk op de ROI. Dientengevolge kiest een kwart van de planners in de regio second-tier-bestemmingen om de kosten te dekken, ten opzichte van slechts 3% het voorgaande jaar. Interessant is dat de prioriteiten voor de uitgaven per deelnemer sterk variëren binnen de regio: bedrijven in Japan geven het meeste uit aan incentives, in China ligt de prioriteit bij vergaderingen voor directieleden, terwijl in Australië productlanceringen de meeste aandacht krijgen.
 

Midden- en Zuid-Amerika


Toenemende aantallen lokale en internationale bijeenkomsten wijzen op een groeiende regio en planners in Midden- en Zuid-Amerika maken gebruik van technologie om gelijke tred te houden met de vraag. Hoewel face-to-face interactie culturele waarde behoudt, zijn virtuele vergaderingen een waardevolle optie voor prijsbewuste bedrijven; 76% van de planners anticipeert op het gebruik van virtuele vergadertechnologie. Toch blijven Latijns-Amerikaanse bestemmingen zoals Rio de Janeiro, Cancun/Riviera Maya en Mexico-stad internationaal in opkomst als toplocatie voor zakelijke bijeenkomsten. Brazilië is vooral in trek voor conferenties en beurzen; hier wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van faciliteiten die zijn gebouwd voor recente wereldwijde sportevenementen om deelnemers naar nieuwe bestemmingen te trekken.
 

Over de 2019 Global Meetings and Events Forecast 


De achtste jaarlijkse Global Meetings Industry Forecast heeft een nieuw format maar biedt nog steeds uitgebreide data die relevant zijn voor iedereen binnen de branche. Nieuwe infographics in elke hoofdstuk geven een samenvatting van de belangrijkste resultaten en trends uit het wereldwijde onderzoek onder meetings- en eventsprofessionals en -leveranciers, op basis van branchegegevens en diepte-interviews met planners en inkopers, en meetings-, luchtvaart-, en grondtransportleveranciers over de hele wereld. In de forecast, uitgevoerd door American Express Meetings & Events, worden budgetten, uitgaven, het aantal vergaderingen en andere branchespecifieke cijfers per geografische regio onderzocht.
 
De forecast bevat tevens drie speciale hoofdstukken: The Future of Personalization van het Banks Sadler-team, een eventmanagementbureau dat in 2017 door GBT is overgenomen; Meetings Legal Trends; en Latin-America Destination Report, waarin wordt uitgelegd hoe en waarom vergaderingen in de belangrijkste bestemmingen van de regio moeten worden gepland.
 
Klik hier voor het volledige rapport. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: