Toeristische bestedingen 87,5 miljard euro in 2018

28 augustus 2019 | David Bakker

De toeristische bestedingen in Nederland bedroegen 87,5 miljard euro in 2018 en waren daarmee 6,4 procent hoger dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27 duizend toe tot 791 duizend. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken.

De groei in toeristische bestedingen was te danken aan zowel de bestedingen van binnenlandse toeristen als van buitenlandse toeristen in Nederland. De bestedingen van binnenlandse toeristen waren 2,7 miljard euro hoger dan in 2017 en bedroegen in totaal 51,9 miljard euro (2018). De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 2,5 miljard euro toe naar 32,5 miljard euro.

Groei binnenlands toerisme

Nederlanders gaven 5,5 procent meer uit aan vakantie in eigen land. De groei van het binnenlands toerisme in 2018 komt grotendeels doordat de zomer nog warmer was en het zomerweer langer duurde dan in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca, maar ook de uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof en sport en ontspanning namen toe. Er zijn ook Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland, maar daarvoor geld besteden aan accommodaties en vervoer bij Nederlandse bedrijven. Deze (binnenlandse) toeristische bestedingen waren in 2018 met 6,6 miljard euro 5,9 procent hoger dan in 2017.

Groei buitenlands toerisme

De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 8,2 procent sterker toe dan van binnenlandse toeristen. De toename werd deels veroorzaakt door het grotere aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in logiesaccommodaties. Daarnaast hebben ook weer meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.

Toegevoegde waarde toerismesector bedraagt 4,4 procent van het bbp

Het economisch belang van het toerisme blijft stijgen. Door de toename van de toegevoegde waarde van de sector is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie in 2018 met 0,1 procentpunt gegroeid naar 4,4 procent.

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 30,4 miljard euro in 2018. Dat is een stijging van 7,1 procent ten opzichte van 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen was de stijging 5,0 procent, terwijl de Nederlandse economie in 2018 met 2,6 procent groeide. De horeca droeg met ruim 12 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2018. 

Werkgelegenheid in toerismesector neemt verder toe

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2018 met 3,6 procent gestegen naar 791 duizend banen. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam toe naar 7,5 procent.

De toeristische sector telt veel deeltijdbanen. Omgerekend naar voltijdbanen (arbeidsjaren) was de sector in 2018 goed voor 474 duizend banen, 6,3 procent van het totale aantal arbeidsjaren in de Nederlandse economie. Het aantal arbeidsjaren in de toerismesector steeg tussen 2017 en 2018 met 3,8 procent. Voor de Nederlandse economie als geheel was dit 2,6 procent. Bijna de helft van de arbeidsjaren in de toeristische sector zat in de horeca, een kwart in de luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. Een gering aantal zat in branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en taxidiensten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: