Transumer?

23 juni 2007 | Redactie

Op wat oudere leeftijd word je wel eens ongerust over 'of je nog mee kunt komen met alle moderne ontwikkelingen'. Sommigen belanden in een midlifecrisis en gaan alsnog hun motorrijbewijs halen. En ik wil nu eens een hippe column voor u schrijven, onder het motto: ja, ik doe ook nog mee. (Waarbij  ik ervan uit ga dat het bij deze ene keer blijft.)

Ik heb mij hierbij laten inspireren door de laatste hippe trends binnen de restaurantbusiness. Een van de nieuwste concepten waar ik tegenaan liep, zijn de in Amerika al gesignaleerde 'pop-up restaurants'. Zij richten zich op een nieuwe groep consumenten, 'transumers' genaamd. Een transumer is - kort door de bocht - te omschrijven als een gast die 'snel leeft', zich snel verveelt, entertaint moet worden, veel wil ervaren... Iemand die zich hartstochtelijk stort op het hier en nu.

Er is nu ook een pop-up hotel te bewonderen, en wel in Europa. Een Spaanse vrachtwagen komt voorrijden en verandert binnen 30 minuten in een hotel van twee verdiepingen met elf kamers. Ja, en dan denk ik: Is dat nou zo nieuw? We kennen immers al decennia lang de hotelboot, of is dat iets anders?

Andere hippe zaken... Het Marriott Hotel in Amsterdam heeft de kamers voorzien van de modernste snufjes: u kunt nu op de website virtueel rondneuzen in de 'Marriott-kamer nieuwe stijl'. W Hotels (Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc.) had vorig jaar al het nieuwe concept 'Aloft Hotels' aangekondigd, maar omdat het eerste hotel pas in 2008 wordt geopend, is het alleen nog maar te bewonderen in het virtuele Second Life; en men reist met een trailer door het land om Aloft te promoten. In Milaan is een hotel geopend dat een designer in vaste dienst heeft.  Allemaal zaken die een beetje transumer wel zullen aanspreken.

Ik denk alleen dat uiteindelijk zal blijken... dat er maar heel weinig zogenaamde transumers bestaan. Dus gaan wij geen pop-up hotels beginnen. Wat blijft er dan over van mijn eigen hippe column? De meeste hotels richten zich nu eenmaal niet op de in het oog springende hippe, gasten. Wel kunnen we verwachten dat een aantal zaken die nu in het brandpunt van de belangstelling staan, over een aantal jaren in de meeste hotels zijn ingevoerd. Dus is mijn signalering niet voor niets.

Wat misschien nog wel hipper is: ik vraag u om eens een onderwerp naar mij te e-mailen waarover u mijn visie wilt horen. Of iets waarvan u gewoon iets meer wilt weten. Want één ding is zeker: luisteren naar je gasten of doelgroep blijft altijd hip en trendy.

HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: