Aandeel mobiele reisboekingen blijft groeien

8 november 2016 | Jorien Slager

Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Online-reisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen. Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen. Dat blijkt uit de meest recente editie van het Travel Flash Report van Criteo (Nasdaq: Crto), specialist op het gebied van performancemarketing.

In juni 2016 was 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device, een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt ons land aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 jaar-op-jaar met dertien procent toenam tot 27 procent.

Opvallend: tablet populair in Nederland

Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn met de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd werd negentien procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en acht procent vanaf een tablet. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk veertien en tien, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.

Nederland is echter een van de weinige landen in het onderzoek, waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 gebeurde slechts negen procent van de online boekingen op een smartphone, tegenover vijftien procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 was de verhouding smartphone-tablet nog zes tegen zestien procent.

Meerdere devices per boeking

In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. Zes van de tien mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs vier of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij twee tot drie bezoeken op 1,2, bij vier of meer is dat 1,7.

Apps winnen aan populariteit 

Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 werd slechts twaalf procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 was dat al gestegen naar veertig procent. Een jaar later werd een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54 procent) en vond nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting. 

Veel last minutes via smartphone

Slimme online-reisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51 procent) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur werd namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (dertig procent) van de boekingen die plaatsvonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur, werd datzelfde device gebruikt.

“Het Travel Flash Report 2016 onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices”, zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Northern Europe bij Criteo. “Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: