Aandeel mobiele reisboekingen blijft groeien

8 november 2016 | Jorien Slager

Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Online-reisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen. Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen. Dat blijkt uit de meest recente editie van het Travel Flash Report van Criteo (Nasdaq: Crto), specialist op het gebied van performancemarketing.

In juni 2016 was 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device, een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt ons land aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 jaar-op-jaar met dertien procent toenam tot 27 procent.

Opvallend: tablet populair in Nederland

Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn met de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd werd negentien procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en acht procent vanaf een tablet. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk veertien en tien, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.

Nederland is echter een van de weinige landen in het onderzoek, waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 gebeurde slechts negen procent van de online boekingen op een smartphone, tegenover vijftien procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 was de verhouding smartphone-tablet nog zes tegen zestien procent.

Meerdere devices per boeking

In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. Zes van de tien mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs vier of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij twee tot drie bezoeken op 1,2, bij vier of meer is dat 1,7.

Apps winnen aan populariteit 

Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 werd slechts twaalf procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 was dat al gestegen naar veertig procent. Een jaar later werd een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54 procent) en vond nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting. 

Veel last minutes via smartphone

Slimme online-reisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51 procent) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur werd namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (dertig procent) van de boekingen die plaatsvonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur, werd datzelfde device gebruikt.

“Het Travel Flash Report 2016 onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices”, zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Northern Europe bij Criteo. “Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: