Belanghebbenden toeristische Amsterdam doen aan T2M!

11 april 1999 | Redactie

De 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam lopen voorop en doen aan Total Quality Management; wist u dat? Ik ook niet, totdat ik een artikel las in Sigma, een blad over kwaliteitsmanagement. Op 29 maart is een symposium gehouden in Krasnapolsky, georganiseerd door de stAD (stichting Amsterdam Destinatie). Het aardige van die stichting is, dat alle denkbare en ondenkbare partijen zich daarin positief en actief opstellen: de gemeente, de 'incoming touroperators', NBT/VVV AMSTERDAM / Amsterdams Congresbureau, Koninklijk Horeca Nederland, de hôteliers, RAI, PCO’s, en partijen die daaromheen zweven, waaronder ikzelf.

In dat Sigma-artikeltje worden dergelijke partijen ’stakeholders’ genoemd: al degenen die belang hebben bij het succesvol zijn van een organisatie. Vervolgens worden de 'stakeholders' gegroepeerd in categorieën: klanten, leveranciers, financiers, medewerkers, samenleving en management. En waar het om gaat bij Total Quality Management, volgens het artikel, is het tevreden stellen van alle ’stakeholders’.

Het leuke van zo’n theorie is, dat je achteraf eenvoudig kunt analyseren hoe effectief of zinvol de bijeenkomst op 29 maart was (en de stAD is). Laten we eens kijken of alle 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam vertegenwoordigd waren. De dagjesmarkt en de detailhandel zijn buiten beeld gebleven/gehouden. De verschillende soorten horecagebruikers (de gasten) zijn ruimschoots vertegenwoordigd via hun intermediairs (rechtstreeks kan niet, aangezien ze niet georganiseerd zijn). De leveranciers van verblijfsaccommodatie zijn er, en ook de leveranciers van conferentiefaciliteiten zoals RAI en de daarin gespecialiseerde hotels. De financiers ontbreken. Merkwaardig eigenlijk, want alle Nederlandse banken (hoe wars ze ook mogen zijn van hotelfinanciering) hebben toch elk honderden miljoenen in deze branche zitten. Zij zouden een bijzondere interesse aan de dag moeten leggen voor het wel en wee van deze, voor hen lastig te beoordelen branche.

’Medewerkers’ en ’management’ waren volop aanwezig. De ’maatschappij’ was vertegenwoordigd door de wethouder EZ, mevrouw Pauline Krikke. Door er te zijn, en door haar woorden, gaf zij uiting aan de sterke betrokkenheid van de gemeente - als ’stakeholder’ - bij toeristisch Amsterdam.

Volgens de managementliteratuur zal het met ’de organisatie’ (lees bijvoorbeeld: toeristisch Amsterdam) steeds beter gaan, zolang de stakeholders maar goed met elkaar blijven overleggen. Het lijkt er warempel op dat we nu goed bezig zijn. Ik heb op deze plaats wel eens negatief geschreven over de communicatie in Amsterdam. Misschien zijn er over drie jaar dan toch vijfduizend kamers bij; zijn er aaneengesloten en keurig op elkaar afgestemde evenementen; is er nog steeds een bezettingsgraad van boven de 80%; giert de gemiddelde kameropbrengst nog verder de pan uit; zijn de gasten nog steeds tevreden; blijven ze Amsterdam prefereren boven alle andere Europese steden. Die kunnen dan wel goedkoper zijn, meer plaats hebben, meer bezienswaardigheden en mogelijk zelfs een beter klimaat hebben; toeristisch Amsterdam is zo goed georganiseerd, daar winnen ze het niet van! Of¼

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: