Belanghebbenden toeristische Amsterdam doen aan T2M!

11 april 1999 | Redactie

De 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam lopen voorop en doen aan Total Quality Management; wist u dat? Ik ook niet, totdat ik een artikel las in Sigma, een blad over kwaliteitsmanagement. Op 29 maart is een symposium gehouden in Krasnapolsky, georganiseerd door de stAD (stichting Amsterdam Destinatie). Het aardige van die stichting is, dat alle denkbare en ondenkbare partijen zich daarin positief en actief opstellen: de gemeente, de 'incoming touroperators', NBT/VVV AMSTERDAM / Amsterdams Congresbureau, Koninklijk Horeca Nederland, de hôteliers, RAI, PCO’s, en partijen die daaromheen zweven, waaronder ikzelf.

In dat Sigma-artikeltje worden dergelijke partijen ’stakeholders’ genoemd: al degenen die belang hebben bij het succesvol zijn van een organisatie. Vervolgens worden de 'stakeholders' gegroepeerd in categorieën: klanten, leveranciers, financiers, medewerkers, samenleving en management. En waar het om gaat bij Total Quality Management, volgens het artikel, is het tevreden stellen van alle ’stakeholders’.

Het leuke van zo’n theorie is, dat je achteraf eenvoudig kunt analyseren hoe effectief of zinvol de bijeenkomst op 29 maart was (en de stAD is). Laten we eens kijken of alle 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam vertegenwoordigd waren. De dagjesmarkt en de detailhandel zijn buiten beeld gebleven/gehouden. De verschillende soorten horecagebruikers (de gasten) zijn ruimschoots vertegenwoordigd via hun intermediairs (rechtstreeks kan niet, aangezien ze niet georganiseerd zijn). De leveranciers van verblijfsaccommodatie zijn er, en ook de leveranciers van conferentiefaciliteiten zoals RAI en de daarin gespecialiseerde hotels. De financiers ontbreken. Merkwaardig eigenlijk, want alle Nederlandse banken (hoe wars ze ook mogen zijn van hotelfinanciering) hebben toch elk honderden miljoenen in deze branche zitten. Zij zouden een bijzondere interesse aan de dag moeten leggen voor het wel en wee van deze, voor hen lastig te beoordelen branche.

’Medewerkers’ en ’management’ waren volop aanwezig. De ’maatschappij’ was vertegenwoordigd door de wethouder EZ, mevrouw Pauline Krikke. Door er te zijn, en door haar woorden, gaf zij uiting aan de sterke betrokkenheid van de gemeente - als ’stakeholder’ - bij toeristisch Amsterdam.

Volgens de managementliteratuur zal het met ’de organisatie’ (lees bijvoorbeeld: toeristisch Amsterdam) steeds beter gaan, zolang de stakeholders maar goed met elkaar blijven overleggen. Het lijkt er warempel op dat we nu goed bezig zijn. Ik heb op deze plaats wel eens negatief geschreven over de communicatie in Amsterdam. Misschien zijn er over drie jaar dan toch vijfduizend kamers bij; zijn er aaneengesloten en keurig op elkaar afgestemde evenementen; is er nog steeds een bezettingsgraad van boven de 80%; giert de gemiddelde kameropbrengst nog verder de pan uit; zijn de gasten nog steeds tevreden; blijven ze Amsterdam prefereren boven alle andere Europese steden. Die kunnen dan wel goedkoper zijn, meer plaats hebben, meer bezienswaardigheden en mogelijk zelfs een beter klimaat hebben; toeristisch Amsterdam is zo goed georganiseerd, daar winnen ze het niet van! Of¼

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: