Belanghebbenden toeristische Amsterdam doen aan T2M!

11 april 1999 | Redactie

De 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam lopen voorop en doen aan Total Quality Management; wist u dat? Ik ook niet, totdat ik een artikel las in Sigma, een blad over kwaliteitsmanagement. Op 29 maart is een symposium gehouden in Krasnapolsky, georganiseerd door de stAD (stichting Amsterdam Destinatie). Het aardige van die stichting is, dat alle denkbare en ondenkbare partijen zich daarin positief en actief opstellen: de gemeente, de 'incoming touroperators', NBT/VVV AMSTERDAM / Amsterdams Congresbureau, Koninklijk Horeca Nederland, de hôteliers, RAI, PCO’s, en partijen die daaromheen zweven, waaronder ikzelf.

In dat Sigma-artikeltje worden dergelijke partijen ’stakeholders’ genoemd: al degenen die belang hebben bij het succesvol zijn van een organisatie. Vervolgens worden de 'stakeholders' gegroepeerd in categorieën: klanten, leveranciers, financiers, medewerkers, samenleving en management. En waar het om gaat bij Total Quality Management, volgens het artikel, is het tevreden stellen van alle ’stakeholders’.

Het leuke van zo’n theorie is, dat je achteraf eenvoudig kunt analyseren hoe effectief of zinvol de bijeenkomst op 29 maart was (en de stAD is). Laten we eens kijken of alle 'stakeholders' van toeristisch Amsterdam vertegenwoordigd waren. De dagjesmarkt en de detailhandel zijn buiten beeld gebleven/gehouden. De verschillende soorten horecagebruikers (de gasten) zijn ruimschoots vertegenwoordigd via hun intermediairs (rechtstreeks kan niet, aangezien ze niet georganiseerd zijn). De leveranciers van verblijfsaccommodatie zijn er, en ook de leveranciers van conferentiefaciliteiten zoals RAI en de daarin gespecialiseerde hotels. De financiers ontbreken. Merkwaardig eigenlijk, want alle Nederlandse banken (hoe wars ze ook mogen zijn van hotelfinanciering) hebben toch elk honderden miljoenen in deze branche zitten. Zij zouden een bijzondere interesse aan de dag moeten leggen voor het wel en wee van deze, voor hen lastig te beoordelen branche.

’Medewerkers’ en ’management’ waren volop aanwezig. De ’maatschappij’ was vertegenwoordigd door de wethouder EZ, mevrouw Pauline Krikke. Door er te zijn, en door haar woorden, gaf zij uiting aan de sterke betrokkenheid van de gemeente - als ’stakeholder’ - bij toeristisch Amsterdam.

Volgens de managementliteratuur zal het met ’de organisatie’ (lees bijvoorbeeld: toeristisch Amsterdam) steeds beter gaan, zolang de stakeholders maar goed met elkaar blijven overleggen. Het lijkt er warempel op dat we nu goed bezig zijn. Ik heb op deze plaats wel eens negatief geschreven over de communicatie in Amsterdam. Misschien zijn er over drie jaar dan toch vijfduizend kamers bij; zijn er aaneengesloten en keurig op elkaar afgestemde evenementen; is er nog steeds een bezettingsgraad van boven de 80%; giert de gemiddelde kameropbrengst nog verder de pan uit; zijn de gasten nog steeds tevreden; blijven ze Amsterdam prefereren boven alle andere Europese steden. Die kunnen dan wel goedkoper zijn, meer plaats hebben, meer bezienswaardigheden en mogelijk zelfs een beter klimaat hebben; toeristisch Amsterdam is zo goed georganiseerd, daar winnen ze het niet van! Of¼

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: