Column: Dynamic pricing

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 17 juni 2022
Column: Dynamic pricing

De zomer is vroeg dit jaar. Dit weekend stijgt het kwik op veel plaatsen in Nederland richting de 32 graden. Dorstige gasten zullen het terras van uw hotel op gaan zoeken. De verkoop van pils, frisdranken en radlers zal omhoog schieten.

Wat de hotellerie al jaren doet is de kamerprijzen verhogen op het moment dat de vraag toeneemt. Op Texel betaal je meer voor een hotelkamer in augustus dan in november. Dat is logisch en de consument begrijpt dat. Revenue managers werken zich een slag in de rondte om een hotelkamer op het juiste moment, voor de juiste prijs aan de juiste gast te verkopen.

Een hotel heeft ook een restaurant. En misschien klinkt het raar, maar op het moment dat de vraag naar pils toeneemt, waarom zou je als ondernemer dan niet dat product met tien of twintig cent verhogen? Daar moeten natuurlijk wel de digitale middelen voor zijn, want een menukaart een paar keer per week aanpassen is een dure aangelegenheid.

Deze gedachte gaat misschien wat ver, maar in essentie is het geen gekke gedachtegang. Het met een Michelinster bekroonde restaurant Next in Chicago doet aan dynamic pricing. Niet op productniveau, maar wel op basis van drukte. Op maandag betaal je voor een zevengangendiner minder dan op zaterdag. Net als dat je op dinsdag minder geld betaald voor het wijnarrangement dan op vrijdag. De maandagen zijn daardoor drukker bezocht en de wachtlijst op zaterdag is kleiner geworden en de omzet is gestegen.

Zo klinkt het ineens niet zo gek meer. Dynamic pricing kan op allerlei verschillende niveaus worden ingezet en betekent echt niet alleen dat er een heel team de hele dag aan knoppen aan het draaien is om de ideale prijs te bepalen. Het voorbeeld van het restaurant Next kan binnen de hotellerie ook geïmplementeerd worden. Hetzelfde menu op woensdag goedkoper aanbieden dan op zaterdagavond is een optie.

Het zou mij niet verbazen als we in de nabije toekomst als gast op een terras iets meer betalen voor een glas bier op zaterdagmiddag dan op maandagochtend. De technologie is er. Met het bestellen via QR-codes kunnen ook de prijzen worden aangepast op gezette tijden en worden gekoppeld aan de kassa’s. Gaat de revenue manager straks ook over de prijs van het bier?  

David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Overig nieuws