Column Ewout Hoogendoorn: Duurzaamheid en hoteliers

13 september 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn druk met duurzaamheid en uiterst gemotiveerd om dit in hun hotels zo goed mogelijk in te vullen. Tegelijkertijd twijfelen ze sterk aan de bereidheid van hun gasten om daarin mee te gaan. Hoteliers richten hun acties daarom voornamelijk op milieuvriendelijke aspecten van duurzaamheid. Ze hebben het idee dat ze daarmee de minste hinder veroorzaken voor hun gasten. Deze conclusies komen naar voren in een wetenschappelijk tijdschrift in een artikel van Frans Melissen en Maartje Damen van de NHTV, die voor hun onderzoek onder andere twaalf hoteliers hebben ondervraagd. Het interessante van dat onderzoek is dat het leuk aangeeft hoe de integratie van duurzaamheid zich maar langzaam voltrekt. Waar het zo’n tien jaar geleden nog een ‘geitenwollensokkenbezigheid’ was, is het inmiddels bij de professionals ingeburgerd tot gemeengoed. Deels is dat getrokken door de certificeringsbedrijven die een gat in de markt zagen. Welk hotel durft er op dit moment geen GreenKey certificaat te hebben, al is het maar Brons? De certificeringsbedrijven varen er wel bij, maar eerlijk is eerlijk, het is daarnaast ook nog goed voor het milieu. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

De door NHTV ondervraagde hoteliers hebben de goede intentie om ook voor andere stakeholders dan alleen de aandeelhouders van hun bedrijf te willen zorgen. Maar, en dat zien ze bijzonder goed, het aantal gasten dat daadwerkelijk bereid is meer te betalen voor duurzaamheid is al jaren beperkt tot 10 tot 15 procent, zo blijkt uit ander onderzoek. 

Duurzaamheid gaat niet alleen over milieuvriendelijke elementen (planet), maar ook over economische (profit) en sociaal-culturele (people) aspecten. Dat is een hele mond vol, niet alleen voor hoteliers, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Het economische aspect zorgt inmiddels voor een vliegwiel voor het milieuvriendelijke aspect. Het sociaal-culturele aspect komt nog het minst uit de verf, maar wordt wel bijvoorbeeld door Conscious Hotels benadrukt. Het nieuwe QO hotel in het Amsterdamse Amstelkwartier legt in zijn ontwikkeling wel een sterke nadruk op alle drie aspecten. Naast de – ‘gewone’ – eisen aan duurzaamheid, wordt er bij steeds meer ontwikkelingen aandacht besteed aan een integrale aanpak. Al met al zijn er veel goede intenties, maar is er nog zeker geen overmaat aan initiatieven die boven het gemiddelde Green Key niveau uitstijgen. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: