Column Ewout Hoogendoorn: Duurzaamheid en hoteliers

13 september 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn druk met duurzaamheid en uiterst gemotiveerd om dit in hun hotels zo goed mogelijk in te vullen. Tegelijkertijd twijfelen ze sterk aan de bereidheid van hun gasten om daarin mee te gaan. Hoteliers richten hun acties daarom voornamelijk op milieuvriendelijke aspecten van duurzaamheid. Ze hebben het idee dat ze daarmee de minste hinder veroorzaken voor hun gasten. Deze conclusies komen naar voren in een wetenschappelijk tijdschrift in een artikel van Frans Melissen en Maartje Damen van de NHTV, die voor hun onderzoek onder andere twaalf hoteliers hebben ondervraagd. Het interessante van dat onderzoek is dat het leuk aangeeft hoe de integratie van duurzaamheid zich maar langzaam voltrekt. Waar het zo’n tien jaar geleden nog een ‘geitenwollensokkenbezigheid’ was, is het inmiddels bij de professionals ingeburgerd tot gemeengoed. Deels is dat getrokken door de certificeringsbedrijven die een gat in de markt zagen. Welk hotel durft er op dit moment geen GreenKey certificaat te hebben, al is het maar Brons? De certificeringsbedrijven varen er wel bij, maar eerlijk is eerlijk, het is daarnaast ook nog goed voor het milieu. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

De door NHTV ondervraagde hoteliers hebben de goede intentie om ook voor andere stakeholders dan alleen de aandeelhouders van hun bedrijf te willen zorgen. Maar, en dat zien ze bijzonder goed, het aantal gasten dat daadwerkelijk bereid is meer te betalen voor duurzaamheid is al jaren beperkt tot 10 tot 15 procent, zo blijkt uit ander onderzoek. 

Duurzaamheid gaat niet alleen over milieuvriendelijke elementen (planet), maar ook over economische (profit) en sociaal-culturele (people) aspecten. Dat is een hele mond vol, niet alleen voor hoteliers, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Het economische aspect zorgt inmiddels voor een vliegwiel voor het milieuvriendelijke aspect. Het sociaal-culturele aspect komt nog het minst uit de verf, maar wordt wel bijvoorbeeld door Conscious Hotels benadrukt. Het nieuwe QO hotel in het Amsterdamse Amstelkwartier legt in zijn ontwikkeling wel een sterke nadruk op alle drie aspecten. Naast de – ‘gewone’ – eisen aan duurzaamheid, wordt er bij steeds meer ontwikkelingen aandacht besteed aan een integrale aanpak. Al met al zijn er veel goede intenties, maar is er nog zeker geen overmaat aan initiatieven die boven het gemiddelde Green Key niveau uitstijgen. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: