Column Ewout Hoogendoorn: Duurzaamheid en hoteliers

13 september 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn druk met duurzaamheid en uiterst gemotiveerd om dit in hun hotels zo goed mogelijk in te vullen. Tegelijkertijd twijfelen ze sterk aan de bereidheid van hun gasten om daarin mee te gaan. Hoteliers richten hun acties daarom voornamelijk op milieuvriendelijke aspecten van duurzaamheid. Ze hebben het idee dat ze daarmee de minste hinder veroorzaken voor hun gasten. Deze conclusies komen naar voren in een wetenschappelijk tijdschrift in een artikel van Frans Melissen en Maartje Damen van de NHTV, die voor hun onderzoek onder andere twaalf hoteliers hebben ondervraagd. Het interessante van dat onderzoek is dat het leuk aangeeft hoe de integratie van duurzaamheid zich maar langzaam voltrekt. Waar het zo’n tien jaar geleden nog een ‘geitenwollensokkenbezigheid’ was, is het inmiddels bij de professionals ingeburgerd tot gemeengoed. Deels is dat getrokken door de certificeringsbedrijven die een gat in de markt zagen. Welk hotel durft er op dit moment geen GreenKey certificaat te hebben, al is het maar Brons? De certificeringsbedrijven varen er wel bij, maar eerlijk is eerlijk, het is daarnaast ook nog goed voor het milieu. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

De door NHTV ondervraagde hoteliers hebben de goede intentie om ook voor andere stakeholders dan alleen de aandeelhouders van hun bedrijf te willen zorgen. Maar, en dat zien ze bijzonder goed, het aantal gasten dat daadwerkelijk bereid is meer te betalen voor duurzaamheid is al jaren beperkt tot 10 tot 15 procent, zo blijkt uit ander onderzoek. 

Duurzaamheid gaat niet alleen over milieuvriendelijke elementen (planet), maar ook over economische (profit) en sociaal-culturele (people) aspecten. Dat is een hele mond vol, niet alleen voor hoteliers, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Het economische aspect zorgt inmiddels voor een vliegwiel voor het milieuvriendelijke aspect. Het sociaal-culturele aspect komt nog het minst uit de verf, maar wordt wel bijvoorbeeld door Conscious Hotels benadrukt. Het nieuwe QO hotel in het Amsterdamse Amstelkwartier legt in zijn ontwikkeling wel een sterke nadruk op alle drie aspecten. Naast de – ‘gewone’ – eisen aan duurzaamheid, wordt er bij steeds meer ontwikkelingen aandacht besteed aan een integrale aanpak. Al met al zijn er veel goede intenties, maar is er nog zeker geen overmaat aan initiatieven die boven het gemiddelde Green Key niveau uitstijgen. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: