Column Ewout Hoogendoorn: Duurzaamheid en hoteliers

13 september 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn druk met duurzaamheid en uiterst gemotiveerd om dit in hun hotels zo goed mogelijk in te vullen. Tegelijkertijd twijfelen ze sterk aan de bereidheid van hun gasten om daarin mee te gaan. Hoteliers richten hun acties daarom voornamelijk op milieuvriendelijke aspecten van duurzaamheid. Ze hebben het idee dat ze daarmee de minste hinder veroorzaken voor hun gasten. Deze conclusies komen naar voren in een wetenschappelijk tijdschrift in een artikel van Frans Melissen en Maartje Damen van de NHTV, die voor hun onderzoek onder andere twaalf hoteliers hebben ondervraagd. Het interessante van dat onderzoek is dat het leuk aangeeft hoe de integratie van duurzaamheid zich maar langzaam voltrekt. Waar het zo’n tien jaar geleden nog een ‘geitenwollensokkenbezigheid’ was, is het inmiddels bij de professionals ingeburgerd tot gemeengoed. Deels is dat getrokken door de certificeringsbedrijven die een gat in de markt zagen. Welk hotel durft er op dit moment geen GreenKey certificaat te hebben, al is het maar Brons? De certificeringsbedrijven varen er wel bij, maar eerlijk is eerlijk, het is daarnaast ook nog goed voor het milieu. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

De door NHTV ondervraagde hoteliers hebben de goede intentie om ook voor andere stakeholders dan alleen de aandeelhouders van hun bedrijf te willen zorgen. Maar, en dat zien ze bijzonder goed, het aantal gasten dat daadwerkelijk bereid is meer te betalen voor duurzaamheid is al jaren beperkt tot 10 tot 15 procent, zo blijkt uit ander onderzoek. 

Duurzaamheid gaat niet alleen over milieuvriendelijke elementen (planet), maar ook over economische (profit) en sociaal-culturele (people) aspecten. Dat is een hele mond vol, niet alleen voor hoteliers, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Het economische aspect zorgt inmiddels voor een vliegwiel voor het milieuvriendelijke aspect. Het sociaal-culturele aspect komt nog het minst uit de verf, maar wordt wel bijvoorbeeld door Conscious Hotels benadrukt. Het nieuwe QO hotel in het Amsterdamse Amstelkwartier legt in zijn ontwikkeling wel een sterke nadruk op alle drie aspecten. Naast de – ‘gewone’ – eisen aan duurzaamheid, wordt er bij steeds meer ontwikkelingen aandacht besteed aan een integrale aanpak. Al met al zijn er veel goede intenties, maar is er nog zeker geen overmaat aan initiatieven die boven het gemiddelde Green Key niveau uitstijgen. 
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: