Column Ewout Hoogendoorn: Duurzaamheid en hoteliers

13 september 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn druk met duurzaamheid en uiterst gemotiveerd om dit in hun hotels zo goed mogelijk in te vullen. Tegelijkertijd twijfelen ze sterk aan de bereidheid van hun gasten om daarin mee te gaan. Hoteliers richten hun acties daarom voornamelijk op milieuvriendelijke aspecten van duurzaamheid. Ze hebben het idee dat ze daarmee de minste hinder veroorzaken voor hun gasten. Deze conclusies komen naar voren in een wetenschappelijk tijdschrift in een artikel van Frans Melissen en Maartje Damen van de NHTV, die voor hun onderzoek onder andere twaalf hoteliers hebben ondervraagd. Het interessante van dat onderzoek is dat het leuk aangeeft hoe de integratie van duurzaamheid zich maar langzaam voltrekt. Waar het zo’n tien jaar geleden nog een ‘geitenwollensokkenbezigheid’ was, is het inmiddels bij de professionals ingeburgerd tot gemeengoed. Deels is dat getrokken door de certificeringsbedrijven die een gat in de markt zagen. Welk hotel durft er op dit moment geen GreenKey certificaat te hebben, al is het maar Brons? De certificeringsbedrijven varen er wel bij, maar eerlijk is eerlijk, het is daarnaast ook nog goed voor het milieu. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

De door NHTV ondervraagde hoteliers hebben de goede intentie om ook voor andere stakeholders dan alleen de aandeelhouders van hun bedrijf te willen zorgen. Maar, en dat zien ze bijzonder goed, het aantal gasten dat daadwerkelijk bereid is meer te betalen voor duurzaamheid is al jaren beperkt tot 10 tot 15 procent, zo blijkt uit ander onderzoek. 

Duurzaamheid gaat niet alleen over milieuvriendelijke elementen (planet), maar ook over economische (profit) en sociaal-culturele (people) aspecten. Dat is een hele mond vol, niet alleen voor hoteliers, maar eigenlijk voor alle ondernemers. Het economische aspect zorgt inmiddels voor een vliegwiel voor het milieuvriendelijke aspect. Het sociaal-culturele aspect komt nog het minst uit de verf, maar wordt wel bijvoorbeeld door Conscious Hotels benadrukt. Het nieuwe QO hotel in het Amsterdamse Amstelkwartier legt in zijn ontwikkeling wel een sterke nadruk op alle drie aspecten. Naast de – ‘gewone’ – eisen aan duurzaamheid, wordt er bij steeds meer ontwikkelingen aandacht besteed aan een integrale aanpak. Al met al zijn er veel goede intenties, maar is er nog zeker geen overmaat aan initiatieven die boven het gemiddelde Green Key niveau uitstijgen. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: