Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

19 april 2019 | Ewout Hoogendoorn

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl de bezettingsgraad van al die kamers nog nooit zo hoog is geweest, dus hoezo teveel? In andere Europese steden is het net zo gegaan, soms wat meer (Barcelona, Venetië) soms wat minder (Brussel, Madrid). In Berlijn is de groei van het aantal kamers ook stormachtig geweest en nog, maar tegelijkertijd wordt daar bij lange na nog niet zo’n druk van toerisme gevoeld als in Amsterdam. Ik ga niet ontkennen dat het in Amsterdam op sommige plaatsen nogal eens onprettig druk is, maar ‘druk’ is ook perceptie. Als alle 36.000 kamers in Amsterdam bezet zijn, hebben we het over ongeveer 72.000 mensen. Organiseer een feestje voor die gasten in de Johan Cruijf Arena (55.000 plaatsen) en het Olympisch Stadion (22.000 plaatsen) en dan zijn er nog 5.000 plaatsen vrij. En raad eens? Amsterdam is nog steeds ramvol, want alle dagtoeristen lopen er nog rond en de bijna 900.000 inwoners zijn er ook nog.

Hotelstop

Of een hotelstop werkt is dan een retorische vraag. Maar natuurlijk moet er goed worden nagedacht over hoe het dan wel moet. ‘Amsterdam is geen pretpark!’ wordt vaak uitgeroepen. Jammer, want als je het wel als zodanig zou benaderen, zou er ineens bijzonder effectief kunnen worden nagedacht over de logistiek van de gasten, de hospitality van de gastheren en -vrouwen (de inwoners van Amsterdam), en het op een aantrekkelijke manier wegwerken van noodzakelijke, maar minder aantrekkelijke, hulpmiddelen als auto’s, verkeer, aan- en afvoer van goederen en dergelijke. Daarmee hoeft het authentieke karakter van Amsterdam niet te worden geloochend, integendeel. Het is ook niet zo dat hier in het geheel niet aan wordt gewerkt, de Noord/Zuidlijn is het ultieme voorbeeld daarvan. Prachtig vormgegeven en super efficiënt. En zo zijn er natuurlijk veel meer uitstekende maatregelen die worden genomen, zoals het verbod op de rondleidingen in de rosse buurt, de verplichting om alleen met elektrisch aangedreven rondvaartboten te varen, et cetera. Het is dan zo jammer dat het ‘overall beeld’ van Amsterdam in de marketing weer zo wordt tegengewerkt door het uit het straatbeeld weghalen van de succesvolle letters ‘I Amsterdam’. Kortom, Amsterdam doet veel goed, maar weet het bijzonder goed te verbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: