Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

19 april 2019 | Ewout Hoogendoorn

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl de bezettingsgraad van al die kamers nog nooit zo hoog is geweest, dus hoezo teveel? In andere Europese steden is het net zo gegaan, soms wat meer (Barcelona, Venetië) soms wat minder (Brussel, Madrid). In Berlijn is de groei van het aantal kamers ook stormachtig geweest en nog, maar tegelijkertijd wordt daar bij lange na nog niet zo’n druk van toerisme gevoeld als in Amsterdam. Ik ga niet ontkennen dat het in Amsterdam op sommige plaatsen nogal eens onprettig druk is, maar ‘druk’ is ook perceptie. Als alle 36.000 kamers in Amsterdam bezet zijn, hebben we het over ongeveer 72.000 mensen. Organiseer een feestje voor die gasten in de Johan Cruijf Arena (55.000 plaatsen) en het Olympisch Stadion (22.000 plaatsen) en dan zijn er nog 5.000 plaatsen vrij. En raad eens? Amsterdam is nog steeds ramvol, want alle dagtoeristen lopen er nog rond en de bijna 900.000 inwoners zijn er ook nog.

Hotelstop

Of een hotelstop werkt is dan een retorische vraag. Maar natuurlijk moet er goed worden nagedacht over hoe het dan wel moet. ‘Amsterdam is geen pretpark!’ wordt vaak uitgeroepen. Jammer, want als je het wel als zodanig zou benaderen, zou er ineens bijzonder effectief kunnen worden nagedacht over de logistiek van de gasten, de hospitality van de gastheren en -vrouwen (de inwoners van Amsterdam), en het op een aantrekkelijke manier wegwerken van noodzakelijke, maar minder aantrekkelijke, hulpmiddelen als auto’s, verkeer, aan- en afvoer van goederen en dergelijke. Daarmee hoeft het authentieke karakter van Amsterdam niet te worden geloochend, integendeel. Het is ook niet zo dat hier in het geheel niet aan wordt gewerkt, de Noord/Zuidlijn is het ultieme voorbeeld daarvan. Prachtig vormgegeven en super efficiënt. En zo zijn er natuurlijk veel meer uitstekende maatregelen die worden genomen, zoals het verbod op de rondleidingen in de rosse buurt, de verplichting om alleen met elektrisch aangedreven rondvaartboten te varen, et cetera. Het is dan zo jammer dat het ‘overall beeld’ van Amsterdam in de marketing weer zo wordt tegengewerkt door het uit het straatbeeld weghalen van de succesvolle letters ‘I Amsterdam’. Kortom, Amsterdam doet veel goed, maar weet het bijzonder goed te verbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: