Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

19 april 2019 | Ewout Hoogendoorn

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl de bezettingsgraad van al die kamers nog nooit zo hoog is geweest, dus hoezo teveel? In andere Europese steden is het net zo gegaan, soms wat meer (Barcelona, Venetië) soms wat minder (Brussel, Madrid). In Berlijn is de groei van het aantal kamers ook stormachtig geweest en nog, maar tegelijkertijd wordt daar bij lange na nog niet zo’n druk van toerisme gevoeld als in Amsterdam. Ik ga niet ontkennen dat het in Amsterdam op sommige plaatsen nogal eens onprettig druk is, maar ‘druk’ is ook perceptie. Als alle 36.000 kamers in Amsterdam bezet zijn, hebben we het over ongeveer 72.000 mensen. Organiseer een feestje voor die gasten in de Johan Cruijf Arena (55.000 plaatsen) en het Olympisch Stadion (22.000 plaatsen) en dan zijn er nog 5.000 plaatsen vrij. En raad eens? Amsterdam is nog steeds ramvol, want alle dagtoeristen lopen er nog rond en de bijna 900.000 inwoners zijn er ook nog.

Hotelstop

Of een hotelstop werkt is dan een retorische vraag. Maar natuurlijk moet er goed worden nagedacht over hoe het dan wel moet. ‘Amsterdam is geen pretpark!’ wordt vaak uitgeroepen. Jammer, want als je het wel als zodanig zou benaderen, zou er ineens bijzonder effectief kunnen worden nagedacht over de logistiek van de gasten, de hospitality van de gastheren en -vrouwen (de inwoners van Amsterdam), en het op een aantrekkelijke manier wegwerken van noodzakelijke, maar minder aantrekkelijke, hulpmiddelen als auto’s, verkeer, aan- en afvoer van goederen en dergelijke. Daarmee hoeft het authentieke karakter van Amsterdam niet te worden geloochend, integendeel. Het is ook niet zo dat hier in het geheel niet aan wordt gewerkt, de Noord/Zuidlijn is het ultieme voorbeeld daarvan. Prachtig vormgegeven en super efficiënt. En zo zijn er natuurlijk veel meer uitstekende maatregelen die worden genomen, zoals het verbod op de rondleidingen in de rosse buurt, de verplichting om alleen met elektrisch aangedreven rondvaartboten te varen, et cetera. Het is dan zo jammer dat het ‘overall beeld’ van Amsterdam in de marketing weer zo wordt tegengewerkt door het uit het straatbeeld weghalen van de succesvolle letters ‘I Amsterdam’. Kortom, Amsterdam doet veel goed, maar weet het bijzonder goed te verbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: