Column Ewout Hoogendoorn: HotelTech 2017

27 december 2017 | Ewout Hoogendoorn

Marriott heeft recent een overeenkomst gesloten met Samsung en Legrand om samen een IoT (Internet of Things) hotelkamer te ontwikkelen. Gepaard met mooie termen als het IoT Guestroom Lab dat ‘powered’ is door Marriott’s eigen ‘Innovation Lab’ in Maryland wordt een hotelkamer ontwikkeld waarin mobiele technologie wordt gecombineerd met spraaktechnologie, waardoor je in een ultieme staat van ontspanning verkeert als leisuregast dan wel ultieme prestaties kunt leveren als zakengast. Ga er maar aan staan. Alle applicaties en apparaten kunnen ineens met elkaar praten, een soort Babylonische hotelkamer, maar dan zonder spraakverwarring.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Op de HotelTech 2017, in november georganiseerd door dit illustere blad, kwamen hiervan al enkele elementen naar buiten. Daar werd ook verder gekeken dan alleen de gadgets en ging het over de achterliggende ratio’s en doelgroepen. Wie heeft nou waar behoefte aan en wanneer? Het gaat van de silent generation (oude mensen die niet durven zeggen dat ze geen bal begrijpen van mobieltjes) via de vroege en late babyboomers (die hebben die dingen wel maar kunnen ze amper echt goed gebruiken) naar de veelgeprezen millennials, die weer worden voorbijgestreefd door de ‘digital aboriginals’ die letterlijk met een mobieltje in de hand zijn geboren. Dat vertelde visionair Herman Konings die ook vertelde dat de gast tegenwoordig meer kiest voor ‘selfness’ (gericht op actief, verandering, geest/psyche) in plaats van het ouderwetse ‘wellness’ (gericht op passief, balans, lichaam).

Blockchaintechnologie werd, ook voor deze late babyboomer, weer wat begrijpelijker gemaakt als nieuwe technologie waar we in de hele keten van de hotellerie profijt van kunnen hebben. Dat gaat van het reserveren door de gast tot de specificaties van de afspraken tot aan de betaling, waarbij alles duidelijk is omdat alle afspraken zijn vastgelegd in blokken informatie die voortdurend beschikbaar zijn voor iedereen om in te zien. Bitcoins zijn daar ook mee ontwikkeld. Tijdens HotelTech werd ook nog (terecht) een waarschuwende vinger opgeheven vanuit een juridisch perspectief. Per 1 mei 2018 gaat de nieuwe privacywetgeving in, waarbij iedere ondernemer/hotelier verplicht is goed zorg te dragen voor bescherming van data. Dat wordt nog feest als de Guestroom Lab klaar is en alle spraakinfo, en links met alle apparaten van de gast, gescreend en beveiligd moeten worden. Het blijft wel een fraai vooruitzicht! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: