Column Ewout Hoogendoorn: HotelTech 2017

27 december 2017 | Ewout Hoogendoorn

Marriott heeft recent een overeenkomst gesloten met Samsung en Legrand om samen een IoT (Internet of Things) hotelkamer te ontwikkelen. Gepaard met mooie termen als het IoT Guestroom Lab dat ‘powered’ is door Marriott’s eigen ‘Innovation Lab’ in Maryland wordt een hotelkamer ontwikkeld waarin mobiele technologie wordt gecombineerd met spraaktechnologie, waardoor je in een ultieme staat van ontspanning verkeert als leisuregast dan wel ultieme prestaties kunt leveren als zakengast. Ga er maar aan staan. Alle applicaties en apparaten kunnen ineens met elkaar praten, een soort Babylonische hotelkamer, maar dan zonder spraakverwarring.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Op de HotelTech 2017, in november georganiseerd door dit illustere blad, kwamen hiervan al enkele elementen naar buiten. Daar werd ook verder gekeken dan alleen de gadgets en ging het over de achterliggende ratio’s en doelgroepen. Wie heeft nou waar behoefte aan en wanneer? Het gaat van de silent generation (oude mensen die niet durven zeggen dat ze geen bal begrijpen van mobieltjes) via de vroege en late babyboomers (die hebben die dingen wel maar kunnen ze amper echt goed gebruiken) naar de veelgeprezen millennials, die weer worden voorbijgestreefd door de ‘digital aboriginals’ die letterlijk met een mobieltje in de hand zijn geboren. Dat vertelde visionair Herman Konings die ook vertelde dat de gast tegenwoordig meer kiest voor ‘selfness’ (gericht op actief, verandering, geest/psyche) in plaats van het ouderwetse ‘wellness’ (gericht op passief, balans, lichaam).

Blockchaintechnologie werd, ook voor deze late babyboomer, weer wat begrijpelijker gemaakt als nieuwe technologie waar we in de hele keten van de hotellerie profijt van kunnen hebben. Dat gaat van het reserveren door de gast tot de specificaties van de afspraken tot aan de betaling, waarbij alles duidelijk is omdat alle afspraken zijn vastgelegd in blokken informatie die voortdurend beschikbaar zijn voor iedereen om in te zien. Bitcoins zijn daar ook mee ontwikkeld. Tijdens HotelTech werd ook nog (terecht) een waarschuwende vinger opgeheven vanuit een juridisch perspectief. Per 1 mei 2018 gaat de nieuwe privacywetgeving in, waarbij iedere ondernemer/hotelier verplicht is goed zorg te dragen voor bescherming van data. Dat wordt nog feest als de Guestroom Lab klaar is en alle spraakinfo, en links met alle apparaten van de gast, gescreend en beveiligd moeten worden. Het blijft wel een fraai vooruitzicht! 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: