Column Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

1 juni 2012 | Ewout Hoogendoorn

De financiële wereld is naar de knoppen gegaan door veel te ingewikkelde financieringsinstrumenten die eigenlijk alleen nog maar werden begrepen door de nerds die deze complexe instrumenten bedacht hebben. Er is een film over het bankwezen, waarin een ‘Chairman of the Board’ op een bepaald moment begint in te zien dat hij eigenlijk totaal niet weet hoe de gehanteerde instrumenten werken. Hij haalt zo’n nerd van hooguit 20 jaar erbij en zegt: "Leg het me uit alsof ik je zoon van 13 ben. Of nee, alsof ik je golden retriever ben."

Het begint er op te lijken dat een dergelijke situatie ook ontstaan is in de hotellerie. Nu hebben we dat idee wellicht al gauw, omdat we in de hotellerie niet zo veel gewend zijn, maar toch! Ik had tien jaar geleden niet durven dromen dat ik ooit in een column zou schrijven over complexe en ingewikkelde boekingsinstrumenten. Want daar gaat het om.  Zo’n vijftien jaar geleden wisten we trots bij de HOSTA-presentatie te melden dat al bijna 5% van de hotels boekingen realiseerde via internet! Hotels maakten  hun eigen websites; ketens leerden dat je niet 17 klikken weg mocht zitten van de mogelijkheid om te boeken...

In rap tempo werden de touroperators en travel agents vervangen door online travel agents. 'So far so good', om in de gangbare taalsfeer te blijven. Maar toen begon het uit de hand te lopen. Derden kregen met sites als Expedia en Booking net iets te makkelijk een rol toebedeeld die eigenlijk cruciaal is voor de hotels en hotelketens zelf, namelijk de leiding in het boekingsproces. Zij bepalen nu de regels en verdienen dus het meeste geld, door hoge percentages te vragen voor een goede positie op de site.

Laat (te laat?) besluit een zestal grote hotelketens om de krachten te bundelen en naast hun eigen sites en de sites van derden een soort hybride tussenvorm te presenteren: een 'derdensite' (roomkey.com) die eigendom is van hotelketens. Daar begin je langzaam de draad kwijt te raken. Of je doet het zelf, of het is een derdensite, maar allebei?

Voor eind 2012 willen ze 80.000 kamers op hun site beschikbaar hebben. Succes. En dan wordt het echt spannend. Google presenteerde begin juni Googles Promoted Hotels program. Dat biedt partijen het recht om de enige boekinglink in een advertentie te zijn die boven aan Hotel Finder zoekresultaten getoond wordt. Daarbinnen krijg je spontaan alle aanbiedingen voor je neus via het andere nieuwe programma Hotel Price Ads. Google heeft zichzelf daarmee als een wig gedreven tussen de OTA’s en de consumenten. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zelf al moeite te begrijpen wat ik net heb opgeschreven, dus ik voel met de lezer mee. Eén ding is zeker: we zijn nog maar een paar jaar weg van totale wanorde in de wereld van hotelboekingen!
 

HM302012

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: