Column Ewout Hoogendoorn: Nee maar! De hotellerie is ineens complex!

1 juni 2012 | Ewout Hoogendoorn

De financiële wereld is naar de knoppen gegaan door veel te ingewikkelde financieringsinstrumenten die eigenlijk alleen nog maar werden begrepen door de nerds die deze complexe instrumenten bedacht hebben. Er is een film over het bankwezen, waarin een ‘Chairman of the Board’ op een bepaald moment begint in te zien dat hij eigenlijk totaal niet weet hoe de gehanteerde instrumenten werken. Hij haalt zo’n nerd van hooguit 20 jaar erbij en zegt: "Leg het me uit alsof ik je zoon van 13 ben. Of nee, alsof ik je golden retriever ben."

Het begint er op te lijken dat een dergelijke situatie ook ontstaan is in de hotellerie. Nu hebben we dat idee wellicht al gauw, omdat we in de hotellerie niet zo veel gewend zijn, maar toch! Ik had tien jaar geleden niet durven dromen dat ik ooit in een column zou schrijven over complexe en ingewikkelde boekingsinstrumenten. Want daar gaat het om.  Zo’n vijftien jaar geleden wisten we trots bij de HOSTA-presentatie te melden dat al bijna 5% van de hotels boekingen realiseerde via internet! Hotels maakten  hun eigen websites; ketens leerden dat je niet 17 klikken weg mocht zitten van de mogelijkheid om te boeken...

In rap tempo werden de touroperators en travel agents vervangen door online travel agents. 'So far so good', om in de gangbare taalsfeer te blijven. Maar toen begon het uit de hand te lopen. Derden kregen met sites als Expedia en Booking net iets te makkelijk een rol toebedeeld die eigenlijk cruciaal is voor de hotels en hotelketens zelf, namelijk de leiding in het boekingsproces. Zij bepalen nu de regels en verdienen dus het meeste geld, door hoge percentages te vragen voor een goede positie op de site.

Laat (te laat?) besluit een zestal grote hotelketens om de krachten te bundelen en naast hun eigen sites en de sites van derden een soort hybride tussenvorm te presenteren: een 'derdensite' (roomkey.com) die eigendom is van hotelketens. Daar begin je langzaam de draad kwijt te raken. Of je doet het zelf, of het is een derdensite, maar allebei?

Voor eind 2012 willen ze 80.000 kamers op hun site beschikbaar hebben. Succes. En dan wordt het echt spannend. Google presenteerde begin juni Googles Promoted Hotels program. Dat biedt partijen het recht om de enige boekinglink in een advertentie te zijn die boven aan Hotel Finder zoekresultaten getoond wordt. Daarbinnen krijg je spontaan alle aanbiedingen voor je neus via het andere nieuwe programma Hotel Price Ads. Google heeft zichzelf daarmee als een wig gedreven tussen de OTA’s en de consumenten. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zelf al moeite te begrijpen wat ik net heb opgeschreven, dus ik voel met de lezer mee. Eén ding is zeker: we zijn nog maar een paar jaar weg van totale wanorde in de wereld van hotelboekingen!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: