Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe merken, nieuwe geluiden, nieuwe kansen

1 december 2010 | Ewout Hoogendoorn

Er zijn hotelmerken die gewoon gevestigd zijn en blijven, er zijn er die versleten zijn en een flinke oppoetsbeurt moeten krijgen - of juist gekregen hebben -, maar er komen vooral ook veel nieuwe merken bij, en dat is leuk. Waar de hotellerie vorig jaar - en het jaar daarvoor - nog flink aan het somberen was en het vooral geen goed idee was om als hotelgroep te laten merken dat je aan een nieuw merk bezig was, ziet de wereld er wat dat betreft kennelijk een stuk zonniger uit. Het is interessant om te zien dat het hogere segment daarin de leiding neemt. 

Pullman, van Accor, kennen we natuurlijk al langere tijd, we hebben er zelfs een paar van in Nederland gehad. Het merk is volledig op de schop genomen en tot een veel hoger niveau getild. Het huidige Sofitel Cocagne dreigt de eerste te worden in Nederland, na het gereedkomen van de grondige renovatie midden 2011, maar er staat meer op stapel daar. Internationaal heeft Marriott in 2009 de ‘Marriott Autograph Collection’ bedacht, maar die ligt nog onder het niveau van het supertrendy Edition, ook van Marriott. Dat is de nieuwe lijn van Ian Schräger, dus het mag een paar centen kosten. Het merk W van Starwood was destijds bedoeld als ‘betaalbaar lifestylemerk', maar door de presentatie destijds in een goede tijd, groeide het merk tot ieders verbazing uit tot iets van topniveau. Om dat te compenseren heeft Starwood nu Aloft gelanceerd, dat bij voorkeur vierkante kamers heeft en een zwembad. Nou ja, het is in ieder geval weer eens wat anders.

Het antwoord daarop van Intercontinental is Indigo, ook een soort van betaalbaar trendy hotel. Veel lichtblauw, geloof ik. Nog weer een stapje lager komt Element van Starwood; meer groen georiënteerd. Over groen gesproken... Ook Hyatt laat bovenaan de boom nieuwe blaadjes groeien: het merk Andaz is hoog niveau trendy en we krijgen er warempel ook één in het centrum van Amsterdam. In de sfeer van de economy hotels komt Accor met het merk All Seasons, dat tot innovatief concept werd gebombardeerd; service op economy niveau via een kiosk in de lobby. Komt óók nieuw in Amsterdam binnenkort. En eindelijk krijgen we hier ook een Holiday Inn Express, in Hoofddorp; het lowbudget hotelmerk van Intercontinental. 

Aan het enthousiasme van de hotelketens zal het dus allemaal niet liggen. Gelukkig worden ook de gasten weer wat enthousiaster. Volslagen... 'vreemd' is natuurlijk de markt van London, waar bijna 10.000 hotelkamers per jaar bij komen, terwijl de bezettingsgraad rond de 90 % ligt. Tja, altijd baas boven baas. Maar nu Amsterdam weer een stukje minder grijs wordt door alle nieuwe merken, gaan we vast en zeker Londen achterna en vol goede moed het jaar 2011 in!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Hoe ga je om met drugs op de werkvloer?

Alcohol en inmiddels ook drugs komen frequent voor binnen de horeca. Niet alleen gasten nuttigen het een en ander, personeelsleden soms net zo. Een aantal jaren geleden was er een serveerster, werkzaam in een hotel op Aruba, die in haar vrije tijd cocaïne had genuttigd. De dag erop moest zij ee...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel West-Ende Helmond krijgt casino

Helmond krijgt een nieuw casino. Eigenaar Riton Loverbosch wil namelijk een speelautomatenhal openen in hotel West-Ende, zo lezen we in het Eindhovens Dagblad. Veel uitbreidingen Zaal De Traverse wordt ook bij het hotel betrokken. De eigenaar van het hotel neemt het pand over van eigenaar Bav...

Personalia Golden Tulip
Golden Tulip Zevenbergen vernieuwt kamers en krijgt nieuwe General Manager

Het in Noord-Brabantse Golden Tulip Zevenbergen bestaat dit jaar 15 jaar en begint 2018 met een frisse start. Zo kregen de kamers, gangen en vergaderzaal een complete restyling, geheel passend in de nieuwe look en feel van Golden Tulip. Daarnaast werd Severine Brengard benoemd tot General Manager. ...

Booking.com Internationaal
Moederbedrijf Booking.com krijgt andere naam

Priceline heeft vanaf woensdag een andere naam. Priceline is overigens het moederbedrijf van Booking.com. De nieuwe naam is Booking Holdings. Booking.com is het grootste merk in de portefeuille van het bedrijf. Goede cijfers Sinds 2005 is Booking.com onderdeel van de Priceline Group, waarmee h...

Tech Advertorial
Handy verovert de Nederlandse hotelmarkt

De Handy is een nieuwe en functionele amenity voor op de hotelkamer. Het is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten en voorziet in alles wat een gast nodig heeft tijdens het verblijf. Informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en ...

Achtergronden Rotterdam
Rotterdams hotel doelwit van gemaskerde overvaller

Een hotel aan de Mathenesserlaan in Rotterdam is in de nacht van dinsdag op woensdag doelwit geweest van een overvaller. Gelukkig raakte hierbij niemand gewond. Rond 04.00 uur meldde een man met een gasmasker op zich bij de receptie en eiste geld. Hij kreeg het geld van de aanwezige front office med...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: