Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe merken, nieuwe geluiden, nieuwe kansen

1 december 2010 | Ewout Hoogendoorn

Er zijn hotelmerken die gewoon gevestigd zijn en blijven, er zijn er die versleten zijn en een flinke oppoetsbeurt moeten krijgen - of juist gekregen hebben -, maar er komen vooral ook veel nieuwe merken bij, en dat is leuk. Waar de hotellerie vorig jaar - en het jaar daarvoor - nog flink aan het somberen was en het vooral geen goed idee was om als hotelgroep te laten merken dat je aan een nieuw merk bezig was, ziet de wereld er wat dat betreft kennelijk een stuk zonniger uit. Het is interessant om te zien dat het hogere segment daarin de leiding neemt. 

Pullman, van Accor, kennen we natuurlijk al langere tijd, we hebben er zelfs een paar van in Nederland gehad. Het merk is volledig op de schop genomen en tot een veel hoger niveau getild. Het huidige Sofitel Cocagne dreigt de eerste te worden in Nederland, na het gereedkomen van de grondige renovatie midden 2011, maar er staat meer op stapel daar. Internationaal heeft Marriott in 2009 de ‘Marriott Autograph Collection’ bedacht, maar die ligt nog onder het niveau van het supertrendy Edition, ook van Marriott. Dat is de nieuwe lijn van Ian Schräger, dus het mag een paar centen kosten. Het merk W van Starwood was destijds bedoeld als ‘betaalbaar lifestylemerk', maar door de presentatie destijds in een goede tijd, groeide het merk tot ieders verbazing uit tot iets van topniveau. Om dat te compenseren heeft Starwood nu Aloft gelanceerd, dat bij voorkeur vierkante kamers heeft en een zwembad. Nou ja, het is in ieder geval weer eens wat anders.

Het antwoord daarop van Intercontinental is Indigo, ook een soort van betaalbaar trendy hotel. Veel lichtblauw, geloof ik. Nog weer een stapje lager komt Element van Starwood; meer groen georiënteerd. Over groen gesproken... Ook Hyatt laat bovenaan de boom nieuwe blaadjes groeien: het merk Andaz is hoog niveau trendy en we krijgen er warempel ook één in het centrum van Amsterdam. In de sfeer van de economy hotels komt Accor met het merk All Seasons, dat tot innovatief concept werd gebombardeerd; service op economy niveau via een kiosk in de lobby. Komt óók nieuw in Amsterdam binnenkort. En eindelijk krijgen we hier ook een Holiday Inn Express, in Hoofddorp; het lowbudget hotelmerk van Intercontinental. 

Aan het enthousiasme van de hotelketens zal het dus allemaal niet liggen. Gelukkig worden ook de gasten weer wat enthousiaster. Volslagen... 'vreemd' is natuurlijk de markt van London, waar bijna 10.000 hotelkamers per jaar bij komen, terwijl de bezettingsgraad rond de 90 % ligt. Tja, altijd baas boven baas. Maar nu Amsterdam weer een stukje minder grijs wordt door alle nieuwe merken, gaan we vast en zeker Londen achterna en vol goede moed het jaar 2011 in!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards F&B
Maar liefst negen genomineerden voor AF&BM's F&B Professional of the Year '18

Dat het F&B-vak zich de afgelopen jaren verder heeft ontwikkeld en zich in de kijker heeft gespeeld, staat buiten kijf. De aanmeldingen en motivaties van verschillende vakgenoten stroomden binnen. Zo is er in één motivatie zelfs te lezen dat enkele genomineerden tot de 'Nieuwe...

Awards
Recordaantal awards voor Sofitel Legend The Grand Amsterdam in 2017

Op zaterdag 2 december werden in St. Moritz in Zwitserland de World Luxury Hotel Awards uitgereikt en ontving Sofitel Legend The Grand Amsterdam zowel de award voor 'Luxury City Hotel Western Europe' als de award voor 'Luxury Eco/Green Hotel Western Europe'. Deze eervolle awards vorm...

Hilton
Hilton stelt alles in het werk om meer vrouwen op topfuncties te krijgen

Afgelopen week kwamen ruim 150 vrouwen bijeen in Hilton Schiphol om te spreken over Female Leadership. De vrouwen hebben diverse managementfuncties in Hilton hotels uit heel Europa. Het onderwerp was hoe vrouwen makkelijker door kunnen stromen naar topposities. Ruim 50 procent van de werknemers bij ...

Michelin
Inter Scaldes haalt derde Michelinster binnen

Michelin maakt met veel genoegen de nieuwe selectie van de MICHELIN gids Nederland bekend, waarin 704 restaurants en 261 hotels worden onderscheiden. De MICHELIN gids 2018 bevestigt de culinaire opmars die in Nederland gaande is. Inter Scaldes (Kruiningen) is het derde restaurant dat de h...

Hotelketens
Groninger ondernemer Fred Dalebout koopt horeca imperium Martini Hotel Group

Dalebout (47), die al voor 50% eigenaar was, heeft met ingang van 1 december de aandelen van Frans Kappenburg (68) overgenomen en is daarmee de enige eigenaar geworden van de Martini Hotel Group en heeft door deze transactie de toekomst van dit mooie bedrijf gewaarborgd. Het vastgoed van WEE...

Achtergronden
De weekendselectie: vooruitblik Michelinsterren, versierde kersthotels en meest gelezen artikelen

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: