Column Ewout Hoogendoorn: Politiebriefjes 3.0

4 november 2016 | Ewout Hoogendoorn

Voor de jaren 90 verzamelde Horwath HTL dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse informatie bij de Nederlandse, en dan vooral de Amsterdamse, hotels. Overzichten werden teruggekoppeld, tot op het niveau van individuele hotels. Dat ging zelfs zover dat er per hotel boekingsoverzichten beschikbaar waren voor de komende maand. Totdat de mededingingswetgeving hier een stokje voor stak.

Tot in de jaren negentig waren er politiebriefjes. Elke hotelgast moest zich registreren en de hotelier was verplicht deze briefjes in te leveren bij een vertegenwoordiger van de politie. Oorspronkelijk iedere dag, toen minder, toen zo nu en dan en op een bepaald moment helemaal niet meer. Hoteliers waren wel verplicht die dozen vol met briefjes vijf jaar lang te bewaren. Het aantal ‘waterschades’ in de kelder, waarbij plotseling hele jaargangen briefjes onherstelbaar beschadigd bleken, nam schrikbarend toe. Doel was dat de politie een boef snel zou kunnen traceren en van zijn hotelbed lichten. Omdat de briefjes op zijn snelst binnen drie dagen bij de politie waren, bleek dit een kansloos systeem.

Horwath HTL heeft in 1996 samen met KHN Amsterdam de Stichting Horeca Managementinformatie Amsterdam opgericht om dit te automatiseren en de privacygevoelige informatie beveiligd door te sluizen naar de politie en de niet-privacygevoelige informatie te gebruiken voor statistieken. De politie zou tijdig informatie krijgen, de hoteliers hoefden hun briefjes niet meer te bewaren en er zouden kunnen worden gemaakt op basis van informatie die de hotelier toch verplicht was te verzamelen. Ondanks veel inzet en uitvoerige overleggen kwam het systeem maar matig van de grond. 

Wie schetst mijn verbazing dat er deze zomer weer een initiatief is gelanceerd om gastgegevens digitaal te verwerken naar statistische informatie! Hoteliers blijken nog steeds verplicht om individuele gastgegevens te verzamelen en te delen met gemeente en politie. Het idee is nu om de niet-privacygevoelige gegevens te gebruiken voor statistieken. Hulde aan KHN Amsterdam voor de volharding, we waren 20 jaar geleden onze tijd ver vooruit Ik hoop van harte dat het dit keer een succes wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: