Column Ewout Hoogendoorn: Politiebriefjes 3.0

4 november 2016 | Ewout Hoogendoorn

Voor de jaren 90 verzamelde Horwath HTL dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse informatie bij de Nederlandse, en dan vooral de Amsterdamse, hotels. Overzichten werden teruggekoppeld, tot op het niveau van individuele hotels. Dat ging zelfs zover dat er per hotel boekingsoverzichten beschikbaar waren voor de komende maand. Totdat de mededingingswetgeving hier een stokje voor stak.

Tot in de jaren negentig waren er politiebriefjes. Elke hotelgast moest zich registreren en de hotelier was verplicht deze briefjes in te leveren bij een vertegenwoordiger van de politie. Oorspronkelijk iedere dag, toen minder, toen zo nu en dan en op een bepaald moment helemaal niet meer. Hoteliers waren wel verplicht die dozen vol met briefjes vijf jaar lang te bewaren. Het aantal ‘waterschades’ in de kelder, waarbij plotseling hele jaargangen briefjes onherstelbaar beschadigd bleken, nam schrikbarend toe. Doel was dat de politie een boef snel zou kunnen traceren en van zijn hotelbed lichten. Omdat de briefjes op zijn snelst binnen drie dagen bij de politie waren, bleek dit een kansloos systeem.

Horwath HTL heeft in 1996 samen met KHN Amsterdam de Stichting Horeca Managementinformatie Amsterdam opgericht om dit te automatiseren en de privacygevoelige informatie beveiligd door te sluizen naar de politie en de niet-privacygevoelige informatie te gebruiken voor statistieken. De politie zou tijdig informatie krijgen, de hoteliers hoefden hun briefjes niet meer te bewaren en er zouden kunnen worden gemaakt op basis van informatie die de hotelier toch verplicht was te verzamelen. Ondanks veel inzet en uitvoerige overleggen kwam het systeem maar matig van de grond. 

Wie schetst mijn verbazing dat er deze zomer weer een initiatief is gelanceerd om gastgegevens digitaal te verwerken naar statistische informatie! Hoteliers blijken nog steeds verplicht om individuele gastgegevens te verzamelen en te delen met gemeente en politie. Het idee is nu om de niet-privacygevoelige gegevens te gebruiken voor statistieken. Hulde aan KHN Amsterdam voor de volharding, we waren 20 jaar geleden onze tijd ver vooruit Ik hoop van harte dat het dit keer een succes wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Mövenpick Hotel The Hague opent zijn deuren

Op 1 juni 2020 opent Mövenpick Hotel The Hague zijn deuren aan de Paleisstraat in Den Haag, op steenworp afstand van het paleis Noordeinde. De verbouwing van het luxe boutique hotel werd in maart afgerond en nu is eindelijk het moment daar, om te kunnen laten zien wat het hotel te bieden heeft....

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Blog Coronacrisis
“Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: