Column Ewout Hoogendoorn: Politiebriefjes 3.0

4 november 2016 | Ewout Hoogendoorn

Voor de jaren 90 verzamelde Horwath HTL dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse informatie bij de Nederlandse, en dan vooral de Amsterdamse, hotels. Overzichten werden teruggekoppeld, tot op het niveau van individuele hotels. Dat ging zelfs zover dat er per hotel boekingsoverzichten beschikbaar waren voor de komende maand. Totdat de mededingingswetgeving hier een stokje voor stak.

Tot in de jaren negentig waren er politiebriefjes. Elke hotelgast moest zich registreren en de hotelier was verplicht deze briefjes in te leveren bij een vertegenwoordiger van de politie. Oorspronkelijk iedere dag, toen minder, toen zo nu en dan en op een bepaald moment helemaal niet meer. Hoteliers waren wel verplicht die dozen vol met briefjes vijf jaar lang te bewaren. Het aantal ‘waterschades’ in de kelder, waarbij plotseling hele jaargangen briefjes onherstelbaar beschadigd bleken, nam schrikbarend toe. Doel was dat de politie een boef snel zou kunnen traceren en van zijn hotelbed lichten. Omdat de briefjes op zijn snelst binnen drie dagen bij de politie waren, bleek dit een kansloos systeem.

Horwath HTL heeft in 1996 samen met KHN Amsterdam de Stichting Horeca Managementinformatie Amsterdam opgericht om dit te automatiseren en de privacygevoelige informatie beveiligd door te sluizen naar de politie en de niet-privacygevoelige informatie te gebruiken voor statistieken. De politie zou tijdig informatie krijgen, de hoteliers hoefden hun briefjes niet meer te bewaren en er zouden kunnen worden gemaakt op basis van informatie die de hotelier toch verplicht was te verzamelen. Ondanks veel inzet en uitvoerige overleggen kwam het systeem maar matig van de grond. 

Wie schetst mijn verbazing dat er deze zomer weer een initiatief is gelanceerd om gastgegevens digitaal te verwerken naar statistische informatie! Hoteliers blijken nog steeds verplicht om individuele gastgegevens te verzamelen en te delen met gemeente en politie. Het idee is nu om de niet-privacygevoelige gegevens te gebruiken voor statistieken. Hulde aan KHN Amsterdam voor de volharding, we waren 20 jaar geleden onze tijd ver vooruit Ik hoop van harte dat het dit keer een succes wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: