Column Ewout Hoogendoorn: Politiebriefjes 3.0

4 november 2016 | Ewout Hoogendoorn

Voor de jaren 90 verzamelde Horwath HTL dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse informatie bij de Nederlandse, en dan vooral de Amsterdamse, hotels. Overzichten werden teruggekoppeld, tot op het niveau van individuele hotels. Dat ging zelfs zover dat er per hotel boekingsoverzichten beschikbaar waren voor de komende maand. Totdat de mededingingswetgeving hier een stokje voor stak.

Tot in de jaren negentig waren er politiebriefjes. Elke hotelgast moest zich registreren en de hotelier was verplicht deze briefjes in te leveren bij een vertegenwoordiger van de politie. Oorspronkelijk iedere dag, toen minder, toen zo nu en dan en op een bepaald moment helemaal niet meer. Hoteliers waren wel verplicht die dozen vol met briefjes vijf jaar lang te bewaren. Het aantal ‘waterschades’ in de kelder, waarbij plotseling hele jaargangen briefjes onherstelbaar beschadigd bleken, nam schrikbarend toe. Doel was dat de politie een boef snel zou kunnen traceren en van zijn hotelbed lichten. Omdat de briefjes op zijn snelst binnen drie dagen bij de politie waren, bleek dit een kansloos systeem.

Horwath HTL heeft in 1996 samen met KHN Amsterdam de Stichting Horeca Managementinformatie Amsterdam opgericht om dit te automatiseren en de privacygevoelige informatie beveiligd door te sluizen naar de politie en de niet-privacygevoelige informatie te gebruiken voor statistieken. De politie zou tijdig informatie krijgen, de hoteliers hoefden hun briefjes niet meer te bewaren en er zouden kunnen worden gemaakt op basis van informatie die de hotelier toch verplicht was te verzamelen. Ondanks veel inzet en uitvoerige overleggen kwam het systeem maar matig van de grond. 

Wie schetst mijn verbazing dat er deze zomer weer een initiatief is gelanceerd om gastgegevens digitaal te verwerken naar statistische informatie! Hoteliers blijken nog steeds verplicht om individuele gastgegevens te verzamelen en te delen met gemeente en politie. Het idee is nu om de niet-privacygevoelige gegevens te gebruiken voor statistieken. Hulde aan KHN Amsterdam voor de volharding, we waren 20 jaar geleden onze tijd ver vooruit Ik hoop van harte dat het dit keer een succes wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: