Column Gabriella Esselbrugge: Hospitality, het zal ons een zorg zijn!

18 juli 2017 | Roy Spijker

Ach ja, ik zal er maar eerlijk voor uitkomen: ik ben zo’n type dat in horecagelegenheden altijd alle processen en communicatie volgt en analyseert. Als ik ergens ga eten, dan krijg ik meer mee van alles wat er om me heen gebeurt dan van mijn tafelgezelschap. Deze ‘tic’ komt niet altijd gelegen. Zoals tijdens het hoogtepunt van mijn leven: de bevalling van onze dochter. Eenmaal bij het ziekenhuis registreerde ik speciale parkeerplekken voor vrouwen die op springen staan. Dat is goed geregeld. We moesten bij de kraamafdeling zijn en vroegen bij de receptie van deze afdeling de weg naar onze kamer. “U kunt toch wel bordjes lezen? Deze gewoon volgen”, was het antwoord van de dame die duidelijk niet geïnteresseerd was in ons. Ik had gehoopt op een warmer welkom...

We vonden onze kamer en maakten het ons gemakkelijk. Na een prima check-in door de verpleegkundige werden we alleen gelaten. Na enige uren (waarvan ik jullie de details zal besparen) kwam ons meisje ter wereld. Daar was ze dan: onze dochter Florine! Omdat er na de bevalling nog wat medische handelingen nodig waren, moesten we een nachtje blijven. Wat mij echt van het hart moet: hulde voor de verpleegkundigen. Tijdens de hectiek op de kraamafdeling slaagden ze er in op de juiste momenten te communiceren. 

Inmiddels hadden we wel wat trek gekregen. De kraamvrouw kreeg eten via het ziekenhuis aangeboden, maar voor de partner en eventuele andere aanwezigen restte het ziekenhuisrestaurant. Om 19.50 uur was er zo goed als niks meer beschikbaar; de keuken sloot om 20.00 uur, werd ons verteld. Uiteraard blijf je graag bij elkaar als je dochter net is geboren, dus boekten we de bedbank in de kamer voor 12,50 euro. Voor dat bedrag ontvingen we twee lakens en een kussen. De volgende ochtend gingen we naar het restaurant voor een ontbijtje, maar het was zaterdag en het restaurant ging pas om 10.00 uur open. Gelukkig mochten we tijdig naar huis en maakten we daar maar een brunch met beschuit met roze muisjes. Bij het uitchecken betaalden we onze overnachting bij de receptie, waar uiteraard niet de vraag was ‘hoe is het verblijf bevallen?’ Gelukkig was deze receptiedame wel zo attent om ons te complimenteren met onze prachtige dochter. Een leerzame ervaring, al met al. Waarbij de zorg van de verpleegkundigen van mij vijf sterren krijgt. Maar hoe mooi zou het zijn als met een beetje extra hospitality dit ziekenhuis ook voor andere faciliteiten voor vijf sterren superior zou gaan? 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE HOSPITALITY MANAGEMENT

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: