Column Gabriella Esselbrugge: Hospitality, het zal ons een zorg zijn!

18 juli 2017 | Roy Spijker

Ach ja, ik zal er maar eerlijk voor uitkomen: ik ben zo’n type dat in horecagelegenheden altijd alle processen en communicatie volgt en analyseert. Als ik ergens ga eten, dan krijg ik meer mee van alles wat er om me heen gebeurt dan van mijn tafelgezelschap. Deze ‘tic’ komt niet altijd gelegen. Zoals tijdens het hoogtepunt van mijn leven: de bevalling van onze dochter. Eenmaal bij het ziekenhuis registreerde ik speciale parkeerplekken voor vrouwen die op springen staan. Dat is goed geregeld. We moesten bij de kraamafdeling zijn en vroegen bij de receptie van deze afdeling de weg naar onze kamer. “U kunt toch wel bordjes lezen? Deze gewoon volgen”, was het antwoord van de dame die duidelijk niet geïnteresseerd was in ons. Ik had gehoopt op een warmer welkom...

We vonden onze kamer en maakten het ons gemakkelijk. Na een prima check-in door de verpleegkundige werden we alleen gelaten. Na enige uren (waarvan ik jullie de details zal besparen) kwam ons meisje ter wereld. Daar was ze dan: onze dochter Florine! Omdat er na de bevalling nog wat medische handelingen nodig waren, moesten we een nachtje blijven. Wat mij echt van het hart moet: hulde voor de verpleegkundigen. Tijdens de hectiek op de kraamafdeling slaagden ze er in op de juiste momenten te communiceren. 

Inmiddels hadden we wel wat trek gekregen. De kraamvrouw kreeg eten via het ziekenhuis aangeboden, maar voor de partner en eventuele andere aanwezigen restte het ziekenhuisrestaurant. Om 19.50 uur was er zo goed als niks meer beschikbaar; de keuken sloot om 20.00 uur, werd ons verteld. Uiteraard blijf je graag bij elkaar als je dochter net is geboren, dus boekten we de bedbank in de kamer voor 12,50 euro. Voor dat bedrag ontvingen we twee lakens en een kussen. De volgende ochtend gingen we naar het restaurant voor een ontbijtje, maar het was zaterdag en het restaurant ging pas om 10.00 uur open. Gelukkig mochten we tijdig naar huis en maakten we daar maar een brunch met beschuit met roze muisjes. Bij het uitchecken betaalden we onze overnachting bij de receptie, waar uiteraard niet de vraag was ‘hoe is het verblijf bevallen?’ Gelukkig was deze receptiedame wel zo attent om ons te complimenteren met onze prachtige dochter. Een leerzame ervaring, al met al. Waarbij de zorg van de verpleegkundigen van mij vijf sterren krijgt. Maar hoe mooi zou het zijn als met een beetje extra hospitality dit ziekenhuis ook voor andere faciliteiten voor vijf sterren superior zou gaan? 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE HOSPITALITY MANAGEMENT

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: