Column Gabriella Esselbrugge: Hospitality, het zal ons een zorg zijn!

18 juli 2017 | Roy Spijker

Ach ja, ik zal er maar eerlijk voor uitkomen: ik ben zo’n type dat in horecagelegenheden altijd alle processen en communicatie volgt en analyseert. Als ik ergens ga eten, dan krijg ik meer mee van alles wat er om me heen gebeurt dan van mijn tafelgezelschap. Deze ‘tic’ komt niet altijd gelegen. Zoals tijdens het hoogtepunt van mijn leven: de bevalling van onze dochter. Eenmaal bij het ziekenhuis registreerde ik speciale parkeerplekken voor vrouwen die op springen staan. Dat is goed geregeld. We moesten bij de kraamafdeling zijn en vroegen bij de receptie van deze afdeling de weg naar onze kamer. “U kunt toch wel bordjes lezen? Deze gewoon volgen”, was het antwoord van de dame die duidelijk niet geïnteresseerd was in ons. Ik had gehoopt op een warmer welkom...

We vonden onze kamer en maakten het ons gemakkelijk. Na een prima check-in door de verpleegkundige werden we alleen gelaten. Na enige uren (waarvan ik jullie de details zal besparen) kwam ons meisje ter wereld. Daar was ze dan: onze dochter Florine! Omdat er na de bevalling nog wat medische handelingen nodig waren, moesten we een nachtje blijven. Wat mij echt van het hart moet: hulde voor de verpleegkundigen. Tijdens de hectiek op de kraamafdeling slaagden ze er in op de juiste momenten te communiceren. 

Inmiddels hadden we wel wat trek gekregen. De kraamvrouw kreeg eten via het ziekenhuis aangeboden, maar voor de partner en eventuele andere aanwezigen restte het ziekenhuisrestaurant. Om 19.50 uur was er zo goed als niks meer beschikbaar; de keuken sloot om 20.00 uur, werd ons verteld. Uiteraard blijf je graag bij elkaar als je dochter net is geboren, dus boekten we de bedbank in de kamer voor 12,50 euro. Voor dat bedrag ontvingen we twee lakens en een kussen. De volgende ochtend gingen we naar het restaurant voor een ontbijtje, maar het was zaterdag en het restaurant ging pas om 10.00 uur open. Gelukkig mochten we tijdig naar huis en maakten we daar maar een brunch met beschuit met roze muisjes. Bij het uitchecken betaalden we onze overnachting bij de receptie, waar uiteraard niet de vraag was ‘hoe is het verblijf bevallen?’ Gelukkig was deze receptiedame wel zo attent om ons te complimenteren met onze prachtige dochter. Een leerzame ervaring, al met al. Waarbij de zorg van de verpleegkundigen van mij vijf sterren krijgt. Maar hoe mooi zou het zijn als met een beetje extra hospitality dit ziekenhuis ook voor andere faciliteiten voor vijf sterren superior zou gaan? 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE HOSPITALITY MANAGEMENT

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: