Column Gabriella Esselbrugge: Toerist en inwoner: twee gescheiden werelden?

24 oktober 2018 | Gabriella Esselbrugge

Wat is een land nog waard in een geglobaliseerde wereld? En is een toerist nog wel toerist of een inwoner van deze nieuwe werkelijkheid? Wat houdt identiteit in wanneer grenzen aan het vervagen zijn en je meestal andere identiteiten tegenover je vindt. Welke charmante rol spelen wij als gastvrijheidsondernemers daarin? Kunnen wij de verbinding tussen gast, bewoner en bestemming bevorderen zodat een gast zich zowel ergens thuis gaat voelen als respect heeft voor de omgeving? 

 
Afgelopen maanden lees ik alsmaar artikelen over hypertoerisme, de angst van het delen van ons dorp of onze stad en een overkill aan culturen die samen willen genieten van ‘onze’ openbare ruimte. We kunnen hekken bouwen in plaats van bruggen. Maar er zijn altijd gasten die toch graag over die hekken heen willen klimmen en alles over hebben voor een local experience. Zoeken we die thrill zelf ook niet? Ik breek mijn hoofd over de vraag 'hoe kunnen we dan in deze wereld zowel inwoner als toerist gelukkig laten zijn?' Het is de vraag of wij als gastvrijheidsbranche invloed kunnen uitoefenen op spreiding in tijd, gezien vakanties vaak in dezelfde periodes zijn.

 

Als we hiervoor een strategie ontwikkelen, moeten we dan ons eigen reisgedrag ook aanpassen? Dat is, denk ik, een vraag die nog weinig mensen zichzelf stellen. Ik vraag me af of hotels überhaupt verantwoordelijk te stellen zijn voor toeristenstromen in een stad of gebied. De route, dat is immers aan de gast zelf. Natuurlijk kunnen we bij onze recepties onze gasten een bepaalde kant opsturen. Maar of dat zogenoemde ‘hypertoerisme’ oplost, betwijfel ik. De routing van de gast, die kan eigenlijk alleen de gast zelf beïnvloeden.

 

Tot slot kunt u zich afvragen of het zover moet gaan dat we onze bestemming moeten aanpassen aan verschillende doelgroepen. We verloochenen daarmee, vind ik, onze eigen identiteit. Die moeten we bewaken, tegelijk investeren in het leren kennen van andere culturen en met onze Hollandse hospitality de gasten het hof maken. Laten we stellen dat iedereen belasting betaalt, we allemaal graag op de mooiste plekken willen komen en delen gezond is. Maar ik hoop niet dat er een nieuw (uit)rookbeleid in de maak is. Hoteliers ga eens met een bewoner op pad in je omgeving, toerisme doen we samen. Locals maken de bestemming, wij faciliteren!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: