Column Gabriella Esselbrugge: Toerist en inwoner: twee gescheiden werelden?

24 oktober 2018 | Gabriella Esselbrugge

Wat is een land nog waard in een geglobaliseerde wereld? En is een toerist nog wel toerist of een inwoner van deze nieuwe werkelijkheid? Wat houdt identiteit in wanneer grenzen aan het vervagen zijn en je meestal andere identiteiten tegenover je vindt. Welke charmante rol spelen wij als gastvrijheidsondernemers daarin? Kunnen wij de verbinding tussen gast, bewoner en bestemming bevorderen zodat een gast zich zowel ergens thuis gaat voelen als respect heeft voor de omgeving? 

 
Afgelopen maanden lees ik alsmaar artikelen over hypertoerisme, de angst van het delen van ons dorp of onze stad en een overkill aan culturen die samen willen genieten van ‘onze’ openbare ruimte. We kunnen hekken bouwen in plaats van bruggen. Maar er zijn altijd gasten die toch graag over die hekken heen willen klimmen en alles over hebben voor een local experience. Zoeken we die thrill zelf ook niet? Ik breek mijn hoofd over de vraag 'hoe kunnen we dan in deze wereld zowel inwoner als toerist gelukkig laten zijn?' Het is de vraag of wij als gastvrijheidsbranche invloed kunnen uitoefenen op spreiding in tijd, gezien vakanties vaak in dezelfde periodes zijn.

 

Als we hiervoor een strategie ontwikkelen, moeten we dan ons eigen reisgedrag ook aanpassen? Dat is, denk ik, een vraag die nog weinig mensen zichzelf stellen. Ik vraag me af of hotels überhaupt verantwoordelijk te stellen zijn voor toeristenstromen in een stad of gebied. De route, dat is immers aan de gast zelf. Natuurlijk kunnen we bij onze recepties onze gasten een bepaalde kant opsturen. Maar of dat zogenoemde ‘hypertoerisme’ oplost, betwijfel ik. De routing van de gast, die kan eigenlijk alleen de gast zelf beïnvloeden.

 

Tot slot kunt u zich afvragen of het zover moet gaan dat we onze bestemming moeten aanpassen aan verschillende doelgroepen. We verloochenen daarmee, vind ik, onze eigen identiteit. Die moeten we bewaken, tegelijk investeren in het leren kennen van andere culturen en met onze Hollandse hospitality de gasten het hof maken. Laten we stellen dat iedereen belasting betaalt, we allemaal graag op de mooiste plekken willen komen en delen gezond is. Maar ik hoop niet dat er een nieuw (uit)rookbeleid in de maak is. Hoteliers ga eens met een bewoner op pad in je omgeving, toerisme doen we samen. Locals maken de bestemming, wij faciliteren!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
blooming hotel wint de Zoover Award voor beste hotel van Nederland

Eind 2019 werd blooming hotel, gevestigd in Bergen (NH), reeds verkozen tot Nederlands Meest Duurzame Hotel. Een fantastische prestatie op zich. En dat gasten dat waarderen werd wederom overduidelijk tijdens de jaarlijkse Zoover Awards voor accommodaties. In verschillende categorieën, van campi...

Opening Onderwijs
Stenden Hotel opent eerste Pop-up Campus Hotel van Leeuwarden

Op maandag 3 februari om 10:30 uur wordt het Pop-Up Campus Hotel feestelijk geopend. Tegelijkertijd starten bouwvakkers aan de overkant met het slopen en opbouwen van het oude Stenden Hotel. Stenden Hotel in Leeuwarden ondergaat een volledige renovatie en uitbreiding. Er wordt een nieuwe verdiepi...

Opening Internationaal
Mercure Liège City Centre opent haar deuren

Vandaag opent Mercure Liège City Centre officieel haar deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van de bruisende stad Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalig linnenfabriek en een 17e-eeuws k...

Amsterdam Opening
Vondel Hotels opent boutique hotel MAI Amsterdam in Chinatown

Vondel Hotels (2003) vierde afgelopen weekend het Chinees Nieuwjaar met de opening van hotel MAI Amsterdam. Gevestigd aan Geldersekade 30 en met Zeedijk in de achtertuin, is het 4-sterren boutique hotel gelegen in het hart van één van de meest authentieke wijken van de stad, Chinatown....

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards F&B
Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: