Column Geoff Marée: design en hotels, vergeet het maar

30 november 2016 | Geoff Marée

Ik ben aardig bedreven in het improviseren op hotelkamers. Toch stond ik onlangs weer te hannesen met mijn toilettas naast een design wastafel zonder extra ruimte voor spulletjes. Als iets goed is gedesigned dan word ik daar heel enthousiast van. Maar het is tijd om de designtrend in de gastvrijheidsindustrie een halt toe te roepen. De hoogste tijd, wat mij betreft. 

Voorbeeld. Je reserveert een leuk boutiquehotel op een inspirerende plek voor een weekendje weg met zijn tweeën. Je arriveert tegen drie uur op vrijdagmiddag en krijgt te horen dat de kamer nog niet schoon is. Opeens ziet die lobby er minder stylish uit. Een duidelijk gevalletje ‘dissatisfier’. Sommige zaken zijn essentieel bij een goede gastvrijheidservaring en die komen eerst. Vaak hoort ‘design’ daar niet bij. Mijn stelling: gastvrijheid en design gedragen zich als water en vuur. Tijd om een designvrije periode in te lassen. Allemaal even ademhalen en nadenken over een paar pijnpunten die steeds maar terugkeren.

Vaak is het design van het hotel een statement ter ondersteuning van het ego - of in elk geval het imago - van de designer. En dan blijkt dat die oversized bloempotten in de gang snel sporen gaan vertonen en je er met de linnenkarren dagelijks tegenaan rijdt. Ook nog eens tot grote ergernis van housekeeping. En dat is niet het enige, want designtrends volgen elkaar steeds sneller op. Daar zit je dan als hoteliode hotelier met je zwarte badkamertegels en regendouche. Lekker spannend… Vijf jaar geleden was het helemaal hip en nu zó 2011. En het nieuwe renovatieplan staat gepland voor 2021, dus nog even volhouden.   

Op de website doet de foto het goed. Bij binnenkomst blijkt de fotograaf wel heel creatief geweest. Het design is vooral bedoeld voor het plaatje. Al die kekke kussens liggen tijdens je verblijf opgestapeld op de enige stoel. De bediening van de verwarming op de kamers is weggestyled, voor het strakke beeld. De gast die de kamer graag iets koeler heeft, zet ten einde raad dan maar het raam open. En hoe vaak heb je als gast geen idee hebt hoe die kraan moet worden bediend, of waarom de helft van de wand paars moest zijn… Je deelt blijkbaar niet het designvocabulaire van het hotel. Je vraagt je af of de hotelier hier zelf wel eens slaapt?

Als het interieur van een hotel kenmerken van design vertoont, dan zet dit de toon voor de service die zou moeten volgen. Noblesse oblige, nietwaar? En ook daar gaat het mis. Dan blijkt het niet mogelijk om die service te verlenen die bij de designbelofte hoort. Nee, dan liever de omgekeerde methode van het Hans Brinker in Amsterdam, ‘The Worst Hotel in the World’. Blijkt het tijdens het verblijf toch allemaal nog mee te vallen.

Geoff Marée is docent design, imagineering en innovatie aan de opleiding Internationaal Hotelmanagement van NHTV Breda University of Applied Sciences.

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Hotel Opening
Primeur voor Amsterdam: Ascott wordt franchisegever

The Ascott Limited, een van de grootste eigenaar-exploitanten van verblijfsaccommodaties ter wereld, opent in maart 2019 haar eerste Apart'Hotel in Nederland. Amsterdam heeft daarmee nog een tweede primeur voor de groep: voor het eerst zal Ascott een franchisecontract afsluiten in Europa. Het Ne...

Economie Interview Longread
Arlette Gilbert: ''Misschien gaat Bilderberg straks wel internationaal''

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Achtergronden Internationaal
Wereldkampioen traint in trappenhuis van themahotel  Europa-Park

André Weinand is fitnesscoach in het hotel-resort van Europa-Park en heeft afgelopen zaterdag 16 februari 2019 opnieuw de wereldtitel 'traplopen' binnen weten te slepen. Hij verbrak zijn oude record met 9 minuten en legde de verticale afstand van 42,195 kilometer nu in 10 uur en 4 min...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: