Column Geoff Marée: design en hotels, vergeet het maar

30 november 2016 | Geoff Marée

Ik ben aardig bedreven in het improviseren op hotelkamers. Toch stond ik onlangs weer te hannesen met mijn toilettas naast een design wastafel zonder extra ruimte voor spulletjes. Als iets goed is gedesigned dan word ik daar heel enthousiast van. Maar het is tijd om de designtrend in de gastvrijheidsindustrie een halt toe te roepen. De hoogste tijd, wat mij betreft. 

Voorbeeld. Je reserveert een leuk boutiquehotel op een inspirerende plek voor een weekendje weg met zijn tweeën. Je arriveert tegen drie uur op vrijdagmiddag en krijgt te horen dat de kamer nog niet schoon is. Opeens ziet die lobby er minder stylish uit. Een duidelijk gevalletje ‘dissatisfier’. Sommige zaken zijn essentieel bij een goede gastvrijheidservaring en die komen eerst. Vaak hoort ‘design’ daar niet bij. Mijn stelling: gastvrijheid en design gedragen zich als water en vuur. Tijd om een designvrije periode in te lassen. Allemaal even ademhalen en nadenken over een paar pijnpunten die steeds maar terugkeren.

Vaak is het design van het hotel een statement ter ondersteuning van het ego - of in elk geval het imago - van de designer. En dan blijkt dat die oversized bloempotten in de gang snel sporen gaan vertonen en je er met de linnenkarren dagelijks tegenaan rijdt. Ook nog eens tot grote ergernis van housekeeping. En dat is niet het enige, want designtrends volgen elkaar steeds sneller op. Daar zit je dan als hoteliode hotelier met je zwarte badkamertegels en regendouche. Lekker spannend… Vijf jaar geleden was het helemaal hip en nu zó 2011. En het nieuwe renovatieplan staat gepland voor 2021, dus nog even volhouden.   

Op de website doet de foto het goed. Bij binnenkomst blijkt de fotograaf wel heel creatief geweest. Het design is vooral bedoeld voor het plaatje. Al die kekke kussens liggen tijdens je verblijf opgestapeld op de enige stoel. De bediening van de verwarming op de kamers is weggestyled, voor het strakke beeld. De gast die de kamer graag iets koeler heeft, zet ten einde raad dan maar het raam open. En hoe vaak heb je als gast geen idee hebt hoe die kraan moet worden bediend, of waarom de helft van de wand paars moest zijn… Je deelt blijkbaar niet het designvocabulaire van het hotel. Je vraagt je af of de hotelier hier zelf wel eens slaapt?

Als het interieur van een hotel kenmerken van design vertoont, dan zet dit de toon voor de service die zou moeten volgen. Noblesse oblige, nietwaar? En ook daar gaat het mis. Dan blijkt het niet mogelijk om die service te verlenen die bij de designbelofte hoort. Nee, dan liever de omgekeerde methode van het Hans Brinker in Amsterdam, ‘The Worst Hotel in the World’. Blijkt het tijdens het verblijf toch allemaal nog mee te vallen.

Geoff Marée is docent design, imagineering en innovatie aan de opleiding Internationaal Hotelmanagement van NHTV Breda University of Applied Sciences.

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: