Column Geoff Marée: design en hotels, vergeet het maar

30 november 2016 | Geoff Marée

Ik ben aardig bedreven in het improviseren op hotelkamers. Toch stond ik onlangs weer te hannesen met mijn toilettas naast een design wastafel zonder extra ruimte voor spulletjes. Als iets goed is gedesigned dan word ik daar heel enthousiast van. Maar het is tijd om de designtrend in de gastvrijheidsindustrie een halt toe te roepen. De hoogste tijd, wat mij betreft. 

Voorbeeld. Je reserveert een leuk boutiquehotel op een inspirerende plek voor een weekendje weg met zijn tweeën. Je arriveert tegen drie uur op vrijdagmiddag en krijgt te horen dat de kamer nog niet schoon is. Opeens ziet die lobby er minder stylish uit. Een duidelijk gevalletje ‘dissatisfier’. Sommige zaken zijn essentieel bij een goede gastvrijheidservaring en die komen eerst. Vaak hoort ‘design’ daar niet bij. Mijn stelling: gastvrijheid en design gedragen zich als water en vuur. Tijd om een designvrije periode in te lassen. Allemaal even ademhalen en nadenken over een paar pijnpunten die steeds maar terugkeren.

Vaak is het design van het hotel een statement ter ondersteuning van het ego - of in elk geval het imago - van de designer. En dan blijkt dat die oversized bloempotten in de gang snel sporen gaan vertonen en je er met de linnenkarren dagelijks tegenaan rijdt. Ook nog eens tot grote ergernis van housekeeping. En dat is niet het enige, want designtrends volgen elkaar steeds sneller op. Daar zit je dan als hoteliode hotelier met je zwarte badkamertegels en regendouche. Lekker spannend… Vijf jaar geleden was het helemaal hip en nu zó 2011. En het nieuwe renovatieplan staat gepland voor 2021, dus nog even volhouden.   

Op de website doet de foto het goed. Bij binnenkomst blijkt de fotograaf wel heel creatief geweest. Het design is vooral bedoeld voor het plaatje. Al die kekke kussens liggen tijdens je verblijf opgestapeld op de enige stoel. De bediening van de verwarming op de kamers is weggestyled, voor het strakke beeld. De gast die de kamer graag iets koeler heeft, zet ten einde raad dan maar het raam open. En hoe vaak heb je als gast geen idee hebt hoe die kraan moet worden bediend, of waarom de helft van de wand paars moest zijn… Je deelt blijkbaar niet het designvocabulaire van het hotel. Je vraagt je af of de hotelier hier zelf wel eens slaapt?

Als het interieur van een hotel kenmerken van design vertoont, dan zet dit de toon voor de service die zou moeten volgen. Noblesse oblige, nietwaar? En ook daar gaat het mis. Dan blijkt het niet mogelijk om die service te verlenen die bij de designbelofte hoort. Nee, dan liever de omgekeerde methode van het Hans Brinker in Amsterdam, ‘The Worst Hotel in the World’. Blijkt het tijdens het verblijf toch allemaal nog mee te vallen.

Geoff Marée is docent design, imagineering en innovatie aan de opleiding Internationaal Hotelmanagement van NHTV Breda University of Applied Sciences.

Dit artikel verscheen in Hotel&Design 2016. Hier leest u (gratis) het complete magazine.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: