Column Hans van Spronsen: Ik ben Ben. Wie denkt u dat ik ben?

11 juni 1999 | Redactie

Bepalend voor het succes van uw onderneming is hoe de markt tegen uw onderneming aank­ijkt. Wat men van uw bedrijf vindt, hoe men over uw bedrijf denkt en hoe men over uw be­drijf spreekt. Kortom, het imago van uw onderneming. In de huidige samenleving wordt het steeds ingewikkelder om een helder en juist imago op te bouwen en vast te houden.

Kijk eens wat een energie en moeite er wordt gestoken in de communicatie met betrekking tot de oorlog in Kosovo; door zowel de NAVO als door Servië. Beide partijen zijn dagelijks druk bezig met het beïnvloeden van de publieke opinie om zo een imago op te bouwen c.q. te be­houden. Men doet er alles aan om de mening van de mensen in overeenstemming te breng­en/houden met de gewenste identiteit. Jammer dat de oorlog niet alleen gevoerd kan worden door de communicatiedeskundigen.

De gemiddelde mens wordt nu eenmaal dagelijks overspoeld door honderden berichten (infor­matie). Hij selecteert deze en komt zo tot zijn beeldvorming over bedrijven, producten en maatschappelijke standpunten. Mede hierdoor wordt ook het imago van uw bedrijf gevormd.

Voor het verwerven van een juist imago is het allereerst van belang om tot in detail vast te stellen wie u bent, en wat u wilt dat de markt van uw onderneming vindt. Precies zoals 'Ben' dat probeert over te brengen. Deze 'identiteit' moet ten allen tijde in overeenstemming zijn met de feitelijke situatie van uw onderneming. Indien u in Friesland Ben niet meer bent, heeft  Ben een imagoprobleem.

Het op elkaar afstemmen van uw imago en uw identiteit is moeilijk, want wij zijn allen men­sen. En welk mens en welk bedrijf heeft een volledig juist zelfbeeld. Waar worden niet tal van zaken met de mantel der liefde bedekt, vaak zonder dat wij het in de gaten hebben. De op­bouw van een juiste identiteit begint dan ook met een uiterst kritische zelfanalyse. Vaak is hierbij hulp van buitenaf noodzakelijk om de naakte waarheid over uw bedrijf duidelijk onder ogen te kunnen zien. Daarnaast vraagt het van iedere ondernemer een bijna bovenmenselijke inspanning om het juiste beeld ook te accepteren. Het is een enorme uitdaging die - indien wij ons echt realiseren dat het imago bepalend is voor het succes van de onderneming - ook nood­zakelijk is.

Vervolgens dient u zich te af te vragen wat op dit moment het imago is van uw bedrijf. Niet alleen bij uw huidige gasten, maar ook bij mensen die op dit moment nog geen gebruik maken van uw diensten. U kunt zich hierbij baseren op datgene wat men u vertelt. Dit zal zeker een beeld geven maar zeer waarschijnlijk niet het juiste beeld. Veel beter is het om door derden van tijd tot tijd een imago-onderzoek te laten verrichten. Natuurlijk kost dat geld maar een onjuist imago kost veel meer geld. Het verschil is alleen dat u dat geld niet fysiek uitgeeft. U krijgt het namelijk niet eens binnen, en u weet gelukkig niet hoeveel u mist. Ik ben ervan overtuigd dat uw onderneming succesvoller kan worden indien u een juist beeld heeft van de identiteit en het imago van uw bedrijf. Want dan bent u in staat om door middel van uw communicatie-uitingen te werken aan het in overeenstemming brengen van uw identiteit met uw imago.

Weet u al wie u bent en weet ik al wie u bent? Weet u al of u het belangrijk vindt dat ik weet wie u bent? Het 'zijn' is zo eenvoudig nog niet.

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: