Column Hans van Spronsen: Ik ben Ben. Wie denkt u dat ik ben?

11 juni 1999 | Redactie

Bepalend voor het succes van uw onderneming is hoe de markt tegen uw onderneming aank­ijkt. Wat men van uw bedrijf vindt, hoe men over uw bedrijf denkt en hoe men over uw be­drijf spreekt. Kortom, het imago van uw onderneming. In de huidige samenleving wordt het steeds ingewikkelder om een helder en juist imago op te bouwen en vast te houden.

Kijk eens wat een energie en moeite er wordt gestoken in de communicatie met betrekking tot de oorlog in Kosovo; door zowel de NAVO als door Servië. Beide partijen zijn dagelijks druk bezig met het beïnvloeden van de publieke opinie om zo een imago op te bouwen c.q. te be­houden. Men doet er alles aan om de mening van de mensen in overeenstemming te breng­en/houden met de gewenste identiteit. Jammer dat de oorlog niet alleen gevoerd kan worden door de communicatiedeskundigen.

De gemiddelde mens wordt nu eenmaal dagelijks overspoeld door honderden berichten (infor­matie). Hij selecteert deze en komt zo tot zijn beeldvorming over bedrijven, producten en maatschappelijke standpunten. Mede hierdoor wordt ook het imago van uw bedrijf gevormd.

Voor het verwerven van een juist imago is het allereerst van belang om tot in detail vast te stellen wie u bent, en wat u wilt dat de markt van uw onderneming vindt. Precies zoals 'Ben' dat probeert over te brengen. Deze 'identiteit' moet ten allen tijde in overeenstemming zijn met de feitelijke situatie van uw onderneming. Indien u in Friesland Ben niet meer bent, heeft  Ben een imagoprobleem.

Het op elkaar afstemmen van uw imago en uw identiteit is moeilijk, want wij zijn allen men­sen. En welk mens en welk bedrijf heeft een volledig juist zelfbeeld. Waar worden niet tal van zaken met de mantel der liefde bedekt, vaak zonder dat wij het in de gaten hebben. De op­bouw van een juiste identiteit begint dan ook met een uiterst kritische zelfanalyse. Vaak is hierbij hulp van buitenaf noodzakelijk om de naakte waarheid over uw bedrijf duidelijk onder ogen te kunnen zien. Daarnaast vraagt het van iedere ondernemer een bijna bovenmenselijke inspanning om het juiste beeld ook te accepteren. Het is een enorme uitdaging die - indien wij ons echt realiseren dat het imago bepalend is voor het succes van de onderneming - ook nood­zakelijk is.

Vervolgens dient u zich te af te vragen wat op dit moment het imago is van uw bedrijf. Niet alleen bij uw huidige gasten, maar ook bij mensen die op dit moment nog geen gebruik maken van uw diensten. U kunt zich hierbij baseren op datgene wat men u vertelt. Dit zal zeker een beeld geven maar zeer waarschijnlijk niet het juiste beeld. Veel beter is het om door derden van tijd tot tijd een imago-onderzoek te laten verrichten. Natuurlijk kost dat geld maar een onjuist imago kost veel meer geld. Het verschil is alleen dat u dat geld niet fysiek uitgeeft. U krijgt het namelijk niet eens binnen, en u weet gelukkig niet hoeveel u mist. Ik ben ervan overtuigd dat uw onderneming succesvoller kan worden indien u een juist beeld heeft van de identiteit en het imago van uw bedrijf. Want dan bent u in staat om door middel van uw communicatie-uitingen te werken aan het in overeenstemming brengen van uw identiteit met uw imago.

Weet u al wie u bent en weet ik al wie u bent? Weet u al of u het belangrijk vindt dat ik weet wie u bent? Het 'zijn' is zo eenvoudig nog niet.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: