Column: Keizer, koning, kroonprins

22 oktober 2020 | David Bakker

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezonde bedrijfsvoering kan voeren, als hotelier zijn de drijfveer is.

Nu vraag ik mij af hoe exact hetzelfde verhaal nu ontvangen zou worden. De overlevingsmodus staat bij menig hotelier (vooral in Amsterdam) vol aan. Omzet is koning en besparen de kroonprins. Uiteindelijk draait alles om geld. De vraag is waar je voor kiest op de lange termijn. Mochten de buffers het toelaten om met een aanzienlijk lagere omzet de crisis te overleven, is het dan raadzaam om terug te schroeven naar het concept dat voor de crisis toesloeg bestond?

Als omzet de koning is en besparen de kroonprins, dan is visie de keizer. Als we van de slechtste scenario’s uitgaan dan is de wereld hopelijk in 2024 weer ‘normaal’. En ja, de mensen gaan dan weer reizen, elkaar willen zien, ontmoeten en in de ogen kijken en laten we elkaar hopelijk ooit weer eens de hand mogen schudden. Eerste ontmoetingen hebben er nog nooit zo ongemakkelijk uitgezien. En dat gezoom de hele tijd… Hoe ga je als hotelier in de ‘overlevingsjaren’ een visie ontwikkelen die na 2024 staat?

Natuurlijk is het verstandig om nu andere omzetstromen aan te boren. Met niks doen is nog nooit een euro verdiend. Maar waar stel je als hotelier de grens? Stel het blijkt lucratief: hotelkamers verhuren als workspaces, wordt het omarmd als businessmodel of verdampt het zodra de reguliere kameraanvragen weer binnenstromen? Ik denk het laatste. Als thuiswerken daadwerkelijk een toekomst heeft, wat ik dan wel weer verwacht, is mijn verwachting dat mensen thuis een plek gaan inrichten waar ze geen last hebben van hun nog in pyjama spelende kinderen.

Zie het als twee rode draden die nu door het bedrijf moeten lopen. Een overlevingsdraad: hoe genereer ik nu omzet? En een visiedraad. Hoe genereer ik post-corona omzet? Uiteindelijk deel ik de conclusie van Jeroen Smit: hoteliers verdienen geld omdat ze gastvrijheid beheersen, niet omdat ze geld willen verdienen. Natuurlijk is dat wel het doel, maar moet het ook het uitgangspunt zijn?

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: