Column: Keizer, koning, kroonprins

22 oktober 2020 | David Bakker

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezonde bedrijfsvoering kan voeren, als hotelier zijn de drijfveer is.

Nu vraag ik mij af hoe exact hetzelfde verhaal nu ontvangen zou worden. De overlevingsmodus staat bij menig hotelier (vooral in Amsterdam) vol aan. Omzet is koning en besparen de kroonprins. Uiteindelijk draait alles om geld. De vraag is waar je voor kiest op de lange termijn. Mochten de buffers het toelaten om met een aanzienlijk lagere omzet de crisis te overleven, is het dan raadzaam om terug te schroeven naar het concept dat voor de crisis toesloeg bestond?

Als omzet de koning is en besparen de kroonprins, dan is visie de keizer. Als we van de slechtste scenario’s uitgaan dan is de wereld hopelijk in 2024 weer ‘normaal’. En ja, de mensen gaan dan weer reizen, elkaar willen zien, ontmoeten en in de ogen kijken en laten we elkaar hopelijk ooit weer eens de hand mogen schudden. Eerste ontmoetingen hebben er nog nooit zo ongemakkelijk uitgezien. En dat gezoom de hele tijd… Hoe ga je als hotelier in de ‘overlevingsjaren’ een visie ontwikkelen die na 2024 staat?

Natuurlijk is het verstandig om nu andere omzetstromen aan te boren. Met niks doen is nog nooit een euro verdiend. Maar waar stel je als hotelier de grens? Stel het blijkt lucratief: hotelkamers verhuren als workspaces, wordt het omarmd als businessmodel of verdampt het zodra de reguliere kameraanvragen weer binnenstromen? Ik denk het laatste. Als thuiswerken daadwerkelijk een toekomst heeft, wat ik dan wel weer verwacht, is mijn verwachting dat mensen thuis een plek gaan inrichten waar ze geen last hebben van hun nog in pyjama spelende kinderen.

Zie het als twee rode draden die nu door het bedrijf moeten lopen. Een overlevingsdraad: hoe genereer ik nu omzet? En een visiedraad. Hoe genereer ik post-corona omzet? Uiteindelijk deel ik de conclusie van Jeroen Smit: hoteliers verdienen geld omdat ze gastvrijheid beheersen, niet omdat ze geld willen verdienen. Natuurlijk is dat wel het doel, maar moet het ook het uitgangspunt zijn?

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: