Column: MICE & Smooth?

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 12 juni 2020
Column: MICE & Smooth?

Op dinsdag 2 juni, ruim een week geleden, was ik te gast in het Postillion Hotel in Amsterdam. Ik was een van de weinige gelukkige die het congres 'NXTMICE - State of the Industry' mocht bijwonen. Verdeeld over drie locaties in Amsterdam, Bunnik en Amersfoort, werd de toekomst van de congreswereld besproken en bediscussieerd. Maximaal dertig personen per locatie. Een dikke pluim richting Postillion. Ze laten zien wat wél kan.

Terug naar de inhoud. Aan het eind van het congres mochten de deelnemers, allen werkzaam in de MICE-wereld, zich verdelen in voor en tegenstanders van de volgende stelling: ‘De congreswereld moet zich focussen op de Nederlandse markt’. De voorstanders kwamen, even breed genomen, met de volgende onderbouwingen: snel omzet in zware periode, er is geen uitzicht op internationale gasten op de korte termijn, verbinding zoeken met de Nederlandse markt.

De tegenstanders van de stelling zien het minder pessimistisch in. Kort samengevat was bij hen de tendens: het congresaanbod is in Nederland te groot en de hevige concurrentie doet de prijs kelderen. Daarbovenop is de Nederlandse congresmarkt ingericht voor de internationale congressen: de IBC, het ESC Congres… Die volumes. De RAI heeft ruim 100.000 vierkante meter beschikbaar voor congressen, middenin de hoofdstad. Nederland is natuurlijk een heerlijk land voor iedere buitenlander: we spreken onze talen, zijn internationaal georiënteerd, hebben een uitstekend ingerichte infrastructuur én, niet geheel onbelangrijk, we kunnen fantastisch organiseren.

Dat valt nu allemaal weg. En dat doet pijn. Hoteliers die sterk internationaal georiënteerd zijn zullen een andere invulling aan hun vierkante meters moeten geven om omzet te genereren. Githa van Vilsteren, directeur van Landgoed De Wilmersberg in De Lutte, zegt in de aankomende editie van Hospitality Management dat je je als hotelier moet afvragen voor wie je er bent. Dat zal in deze tijd cruciaal zijn. De vraag is hoe en hoelang een koerswijziging eruit ziet. En of het wijsheid is. Ik denk dat alles weer terug naar het normale gaat. Het nieuwe normaal wordt al het tijdelijke abnormaal genoemd. Laten we het daar maar bij houden.

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Overig nieuws