Column: MICE & Smooth?

12 juni 2020 | David Bakker

Op dinsdag 2 juni, ruim een week geleden, was ik te gast in het Postillion Hotel in Amsterdam. Ik was een van de weinige gelukkige die het congres 'NXTMICE - State of the Industry' mocht bijwonen. Verdeeld over drie locaties in Amsterdam, Bunnik en Amersfoort, werd de toekomst van de congreswereld besproken en bediscussieerd. Maximaal dertig personen per locatie. Een dikke pluim richting Postillion. Ze laten zien wat wél kan.

Terug naar de inhoud. Aan het eind van het congres mochten de deelnemers, allen werkzaam in de MICE-wereld, zich verdelen in voor en tegenstanders van de volgende stelling: ‘De congreswereld moet zich focussen op de Nederlandse markt’. De voorstanders kwamen, even breed genomen, met de volgende onderbouwingen: snel omzet in zware periode, er is geen uitzicht op internationale gasten op de korte termijn, verbinding zoeken met de Nederlandse markt.

De tegenstanders van de stelling zien het minder pessimistisch in. Kort samengevat was bij hen de tendens: het congresaanbod is in Nederland te groot en de hevige concurrentie doet de prijs kelderen. Daarbovenop is de Nederlandse congresmarkt ingericht voor de internationale congressen: de IBC, het ESC Congres… Die volumes. De RAI heeft ruim 100.000 vierkante meter beschikbaar voor congressen, middenin de hoofdstad. Nederland is natuurlijk een heerlijk land voor iedere buitenlander: we spreken onze talen, zijn internationaal georiënteerd, hebben een uitstekend ingerichte infrastructuur én, niet geheel onbelangrijk, we kunnen fantastisch organiseren.

Dat valt nu allemaal weg. En dat doet pijn. Hoteliers die sterk internationaal georiënteerd zijn zullen een andere invulling aan hun vierkante meters moeten geven om omzet te genereren. Githa van Vilsteren, directeur van Landgoed De Wilmersberg in De Lutte, zegt in de aankomende editie van Hospitality Management dat je je als hotelier moet afvragen voor wie je er bent. Dat zal in deze tijd cruciaal zijn. De vraag is hoe en hoelang een koerswijziging eruit ziet. En of het wijsheid is. Ik denk dat alles weer terug naar het normale gaat. Het nieuwe normaal wordt al het tijdelijke abnormaal genoemd. Laten we het daar maar bij houden.

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: